کد خبر: ۱۹۷۷۳۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۲۵ دی ۱۳۹۲
رئيس سازمان ليگ فوتبال درباره مسائل روز فوتبال ايران از حق پخش تلويزيوني گرفته تا بيانيه‌هاي سرخابي‌ها و راي محسن قهرماني و ... صحبت کرد.

گفت‌وگوي تسنيم با مهدي تاج را در زير مي‌خوانيد.

بزرگترين سامانه خاورميانه

تاج صحبت‌هايش را با اشاره به راه‌اندازي سامانه مخابراتي 6090 آغاز کرد و گفت: اين سامانه بزرگترين سامانه مخابراتي از اين دست در خاورميانه است. که 5-6 ميليون نفر عضو دارد و کف درآمد آن 14 ميليارد تومان است که مي تواند تا سقف 50-60 ميليارد تومان هم برسد. پيش از اين پيامک‌هاي بسياري در حوزه فوتبال ارسال مي‌شد که هيچ درآمدي از آن نصيب فوتبال نمي‌شد در حالي که طبق قانون اين درآمد حق مسلم و متعلق به فوتبال کشور است.

وي در مورد پاسخ صدا و سيما به نامه سازمان ليگ براي حق پخش تلويزيوني گفت: هنوز پاسخي داده نشده، البته نگاه ما به مجلس است. پولي که به باشگاه پرداخت مي‌شود اگر از محل حق پخش تلويزيوني باشد، جزو درآمدهاي شناخته شده فوتبال است اما پولي که بعنوان مثال از طرف کارخانه فولاد مبارکه به سپاهان مي رسد نامش کمک است و خلاف محسوب مي‌شود. بنابراين بهتر است اين کمک‌ها از کانال حق پخش تلويزيوني انجام شود.

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران در مورد اينکه اگر صدا و سيما با رقم 160 ميلياردي حق پخش موافقت نکند، امکان ممانعت از پخش مسابقات وجود دارد، تصريح کرد: به هر حال چاره‌اي نيست و بايد حقوق شناخته شده فوتبال را بگيريم. هيچ گاه علاقه نداشتم که بگويم اين مسائل را AFC از ما خواسته و آن را چماق نکرديم اما درست اين است که حق پخش را به ما بدهند.

مجالي نيست؛ گرفتن حق پخش جدي است

تاج در مورد اينکه سرانجام چه واکنشي در مقابل اين موضوع نشان خواهند داد تاکيد کرد: اگر بگويم مانند قبل سرمان را پايين مي‌اندازيم و مسابقات را پخش مي‌کنيم حرف درستي نيست. چراکه مطالبه ورزشي‌ها اين است که حق پخش را بگيريم و اگر نگيريم ديگر مجالي براي اداره ورزش نيست.

وي در مورد اينکه ممانعت از پخش اولين راه است يا آخرين راه گفت: اگر اولين راه بود به مجلس نامه نمي‌زديم. همين الان هم صداوسيما پول نداده اما اجازه پخش مسابقات را مي‌دهيم. 2 ماه پيش زماني که کميسيون تلفيق تشکيل نشده و بودجه به مجلس نرفته بود نامه زديم تا مطالعه لازم انجام شود و اين اقدام صورت بگيرد. البته اين رقم هم اکنون هم پرداخت مي‌شود اما بعنوان نمونه يا از طريق ذوب‌آهن و فولاد مبارکه به اين باشگاه‌ها؛ ما مي‌خواهيم اين اتفاق از راه حق پخش رخ دهد.

تاج خاطرنشان کرد: با دارابي معاون صداوسيما که از دوستانم است، صحبت کردم و گفتم امسال موضوع جدي است و بايد پول ما را بدهيد چرا که بدون آن هم نمي‌شود فوتبال را اداره کرد. فوتبال رسالتي را دنبال مي‌کند و با توجه به بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با ورزشکاران معتقدم، مسائلي فراتر از حق پخش وجود دارد و بايد در مورد برخي برنامه‌هاي تلويزيوني فرهنگ‌سازي مبتني بر اين رهنمودها صورت بگيرد.

دربي پيشاني ليگ است

تاج افزود: دربي پيشاني ليگ است و مايلم همچنان با حساسيت دنبال شود. هيچ زماني هم اينگونه نبوده که 2 تيم به اين شيوه در بالاي جدول به هم نزديک باشند. اين موضوع حساسيت‌ها را بيشتر مي‌کند. خيلي ها معتقدند برنده اين بازي مي تواند قهرمان ليگ شود. حتي اگر 2 تيم پايين جدول بودند هم دربي با استقبال روبرو مي‌شد. اميدوارم جمعيت زيادي براي اين بازي بيايند.

وي خاطرنشان کرد: اميدوار بودم براي اين بازي بليت فروشي الکترونيکي داشته باشيم اما چاره اي نيست و بايد به مرور اين فرهنگ را جا بيندازيم. 20-30 سال مردم با همين روش وارد ورزشگاه شده اند و همچنان همان رويه را ادامه مي دهند. تغيير اين ذائقه سخت است ولي بايد انجام شود. خوشبختانه در شوراي تامين هم بر فروش بليت الکترونيکي البته بعد از دربي تاکيد شد.

تماشاگران شب پيش از بازي نيايند

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران يادآور شد: همانند سال‌هاي گذشته در منطقه «خرگوش دره» با کمک شهرداري چادرهايي را براي اسکان و پذيرايي از تماشاگران شهرستاني که شب قبل از بازي مي‌آيند تدارک ديده‌ايم. با اين حال توصيه‌ام اين است که تماشاگران شب قبل بازي نيايند و بهتر است همان صبح بيايند و بليت بخرند. برنامه‌هاي فرهنگي و هنري هم براي بازي تدارک ديده‌ايم.

تاج در مورد قيمت بليت دربي هم گفت: با توجه به اينکه باشگاه پرسپوليس مخالف کاهش قيمت است، قيمت بليت‌ها همان رقم سابق خواهد بود. البته به نظر ما قيمت بليت‌ها زياد نيست و قابل تامين است. به دنبال آن هستيم که تخفيفاتي را در نظر بگيريم و اين کار براي افرادي است که بعد از دربي بليت الکترونيک را شش ماهه و يک ساله مي‌خرند.

وي از حضور قضات سيار و اعضاي شوراي تامين استان در ورزشگاه در روز بازي هم خبر داد و در مورد حاشيه‌هاي قبل از بازي گفت: مردم خودشان تشخيص مي‌دهند که کدام بخش مربوط به هيجان‌هاي اين بازي و کدام مسائل زياده‌روي است که کار خوبي نخواهد بود.

رسيدگي به بيانيه‌ها

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران از مطالعه بيانيه‌ها و مسائل مطرح شده ميان دو باشگاه استقلال و پرسپوليس در روزهاي اخير خبر داد و تاکيد کرد: به اين موضوع رسيدگي خواهيم کرد.

تاج در مورد بحث‌هاي پيش آمده درباره راي محسن قهرماني اظهار داشت: من، بهروان، ساکت، کاظمي و ساير افراد در سازمان ليگ به دنبال ريشه کردن اين مسائل در فوتبال هستيم و موافق تخلف هم نيستيم. در مورد راي قهرماني احساسم اين است که بازتاب‌ها روي آن مثبت نبوده است.

وي درباره راي مرتضي کريمي خاطرنشان کرد: او مصاحبه‌اي در مورد يکي از اعضاي سازمان ليگ انجام داد که ما هم از اين فرد شکايت کرديم تا اگر مستنداتي دارد ارائه دهد. سپس کريمي آمد و عذرخواهي کرد و گفت که حرف‌هايش بر مبناي شنيده‌ها بوده که آنها را در يک برنامه پر بيننده بر زبان آورده است. آن برنامه هم ديگر حاضر نشد مصاحبه کريمي را در مورد اينکه بگويد حرف‌هايش بر مبناي شنيده‌ها بود پخش کند.

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران ادامه داد: اين رويه خوبي نيست و دستور دين ما حفظ آبروي افراد است مگر آنکه مسئول و قانونگذاري بخواهد با کسي برخورد کند اما تا وقتي چيزي ثابت نشده نبايد هجمه کرد ولي کريمي اين کار را انجام داد.

کميته اخلاق و پرچم مبارزه با ناپاکي

تاج در مورد ادعاهاي مشابه از سوي عابديني تصريح کرد: بحث او با ابراهيمي بود و حرف‌هايشان هم شنيديم. آن بحثي هم که درباره کارمند سازمان ليگ داشتند در حال بررسي است و آن را رد يا تاييد نمي‌کنيم چون فعلا در حال بررسي است. سازمان ليگ دنبال اين مسائل است تا همه چيز روشن شود. در مجموع معتقدم ستاد رسيدگي به تخلفات بايد به سمت کميته اخلاق برود.

وي افزود: کميته اخلاق از 5 حقوقدان تشکيل خواهد شد که مي‌دانند چه مسائلي جرم است و در چه مواردي بايد وارد شوند. اين پرچم مبارزه با ناپاکي فوتبال بايد بالا بماند و زمينه آن هم کميته اخلاق است.

رئيس سازمان ليگ فوتبال درباره ماجراي قليان کشيدن بازيکنان تيم زير 22 سال در اردوي اين تيم تاکيد کرد: انجام اين کار با پيراهن تيم ملي امري پسنديده نيست اما جرم نابخشودني تلقي کردن آن هم درست نيست و بايد حد متعارفي را نگه داشت. در اين بحث هم کميته اخلاق بايد وارد عمل شود.

واگذاري بليت فروشي به سرخابي‌ها

تاج در واکنش به اين سوال که 2 باشگاه استقلال و پرسپوليس بحث در اختيار گرفتن بليت فروشي و تبليغات در ورزشگاه آزادي را مطرح کرده‌اند گفت: سازمان ليگ آماده واگذاري بليت فروشي به اين 2 باشگاه است چرا که درآمدي براي سازمان ليگ در آن حاصل نمي‌شود اما در اين مسير مشکلاتي وجود دارد. ورزشگاه در اختيار باشگاه‌ها نيست. ورزشگاه آزادي در اختيار شرکت توسعه و تجهيز است.

وي ادامه داد: هم اکنون با پولي که سازمان ليگ از محل درآمد دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به ورزشگاه آزادي مي‌دهد و رقم آن 27 ميليون و 500 هزار تومان براي هر بازي است، باز هم امورات اين ورزشگاه و هزينه‌هايش تامين نمي‌شود. ورزشگاه آزادي يک مجموعه قوي و پول زياد مي‌خواهد. حال اگر روزي اداره اين 2 ورزشگاه را به يکي از دو باشگاه يا هر دو آنها واگذار شد، آن وقت اين باشگاه‌ها مي‌توانند بليت فروشي، جايگاه ويژه و همه موارد مربوط در ورزشگاه را همانند تمام دنيا در اختيار داشته باشند.

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران يادآور شد: درآمد روز مسابقه در همه نقاط دنيا بسيار زياد است اما باشگاه‌هاي ما از درآمد روز مسابقه محروم هستند.

تاج در اين باره که 2 باشگاه استقلال و پرسپوليس مي‌توانند در مزايده تبليغات محيطي مسابقات ليگ برتر شرکت کنند، گفت: در آن صورت بايد حقوق ساير باشگاه‌ها را هم بدهند. اين 2 باشگاه مي‌توانند يک شرکت ثبت کنند يا جداگانه و فردي در اين مزايده شرکت کنند اما بايد طبق همين آئين‌نامه فعلي بايد رفتار کنند. البته استقلال و پرسپوليس بر روي اين آئين‌نامه اعتراض دارند که محل اعتراض‌شان مجمع فدراسيون است نه سازمان ليگ.

کوچ ستاره‌ها و تمامِ ناتمام ورزش

وي در مورد کوچ ستارگان فوتبال ايران و اينکه در قراردادهاي اين بازيکنان بندهايي مربوط به مجوز اين جدايي‌ها وجود دارد، اظهار داشت: بايد از دايي، قلعه نويي، فتح الله‌زاده و رويانيان دفاع کرد براي اينکه دستشان خالي است. بازيکن وقتي پولش را نگرفته بازي نمي‌کند و اين افراد هم پولي براي پرداخت به اين بازيکنان ندارند. در واقع تمامِ ناتمام ورزش با يک کلمه به نام درآمد تمام مي‌شود.

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران ادامه داد: اين ابتداي مشکلات است اما با ادامه اين وضع شايد فردا رئيسي‌کيا نتواند با راه آهن کار را ادامه دهد، پس فردا داماش مشکل پيدا کند و اين روند ادامه يابد. البته اين ليگ را ما تمام خواهيم کرد اما مشخص نيست ليگ هاي آينده ما مشکلي نداشته باشد.

تاج در مورد اينکه گفته مي‌شود در کوچ بازيکنان ايراني به قطر بحث بازي‌هاي تيم ملي در ميان است، خاطرنشان کرد: اين را نمي‌توانم بگويم اما مشکلات الان بسيار پيچيده است. خوشحال شدم که شنيدم کميسيون تلفيق با واگذاري استقلال و پرسپوليس موافقت کرده و بايد به مرور با شيب ملايم اين دو تيم را واگذار کنند. البته من حق را به اين باشگاه‌ها مي‌دهم چون پول ندارند. يک روز فتح‌الله‌زاده در اتاق من تا مرز سکته پيش رفت. از جاي ديگري به او فشار آمده بود و وقتي وارد دفتر من شد حالتي غير عادي و نزديک سکته داشت. اين شرايط را بقيه مديران هم دارند. چرا ورزشگاه‌ها خالي مي‌شود؟ رفتن ستاره‌هايي چون مجيدي، کريمي و مهدوي‌کيا تاثيرگذار است.

ورزشگاه خالي؛ از گراني بليت تا کمبود امکانات

وي در مورد اينکه دليل کاهش تماشاگران گراني بليت، نبودن ستاره‌ها يا سرماي هوا و مسائل ديگر است، پاسخ داد: تمام اين مسائل موثر است. گراني بليت، آب و هوا، نداشتن ستاره‌ها، در اختيار نبودن ورزشگاه‌ها براي باشگاه‌ها، کمبود امکانات و شرايط رفاهي، خدمات رساني نامناسب، کيفيت بد بازي‌ها، الکترونيکي شدن بليت همه و همه تاثير دارد.

رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران در مورد نمره‌اش به ليگ برتر گفت: حرف‌هايم به اين معنا نيست که ليگ ما کيفيت ندارد. اين ليگ را هر سال داشته‌ايم. همين ديدار فولاد و پرسپوليس يکي از جذاب‌ترين ديدارهاي ليگ ايران بود يا امسال که تيم ايران مقابل قطر پيروز شد، همان ترکيب استقلال بود که به تيم قطري 3 گل زد و با چند تغيير در عرصه ملي هم آن نتيجه را کسب کرد. پس اين سهم ليگ بود اما نمي‌شود بگوييم که همه چيز هم مطلوب است.

روابطم با کي‌روش خوب است

تاج درباره روابطش با کي‌روش تصريح کرد: روابط ما با هم خوب است و در حال حاضر مشکلي وجود ندارد. جام حذفي و ليگ را به موقع تمام مي‌کنيم و الان مشکلي با هم نداريم.

وي در مورد حرکات منشوري در ليگ برتر هم يادآور شد: به طور کامل با شادي کردن موافق هستيم و تکريم هواداران وظيفه همه است. تنها اتفاقاتي در زمين چمن ممنوع است که فرد بعد از گلزني سمت تماشاگران مي‌آيد و با حرکات دست و رفتار ناشايست آنها را تهييج مي‌کند که اين کار بد است.

توهين به تماشاگران، خط قرمز منشوري

وي درباره خالکوبي يا مدل موي برخي بازيکنان هم گفت: در مورد خالکوبي و مدل مو با آن چيزي که عرف نباشد برخورد مي‌کنيم. بعنوان نمونه موي سري که مطابق با قبول جامعه نيست، به دنبال اصلاح آن هستيم اما اينکه همه چيز را رها کنيم و به موي سر بازيکنان کار داشته باشيم چنين چيزي نخواهد بود و بيشترين تاکيد ما مقابله با شادي گل‌هايي است که در آن به تماشاگران توهين شده و آنها را وادار به واکنش کند.



 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها