کد خبر: ۱۹۸۸۴۴
زمان انتشار: ۰۸:۴۳     ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
بعد از ميشل اوباما چه كسي شايسته اين جايزه است؟
اوايل فروردين ماه و در پايان اردوهاي راهيان نور اعلام شد ايران مي‌خواهد جايزه‌اي به ميشل اوباما همسر رئيس‌جمهور امريكا اهدا كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، اوايل فروردين ماه و در پايان اردوهاي راهيان نور اعلام شد ايران مي‌خواهد جايزه‌اي به ميشل اوباما همسر رئيس‌جمهور امريكا اهدا كند. اين خبر كوتاه تا حدي بهت‌آور بود، اينكه چرا بايد ايران به همسر رئيس‌جمهور كشوري كه سابقه دشمني‌اش با ملت ايران بر هيچ كس پوشيده نيست، جايزه بدهد؟ مگر همسر اوباما چه خدمتي به كشورمان كرده است؟ عنوان جايزه نيز جالب توجه بود«باروت خيس»!

كساني كه از كاركرد باروت در مسائل نظامي آگاهي دارند به خوبي مي‌دانند زماني كه باروت به عنوان «خرج» در گلوله به كار مي‌رود، اگر رطوبت كند، ديگر منفجر نخواهد شد و عملاً كاربرد اسلحه را از بين مي‌برد. اين مسئله براي كساني كه در زمان‌هاي گذشته با تفنگ‌هاي سر پر كار مي‌كردند، به كرات اتفاق مي‌افتاده است و يكي از دردسرهاي سرباز‌ها خشك نگه داشتن باروت‌ها بوده است.

اما چرا بايد جايزه‌اي به اين عنوان به ميشل اوباما اهدا شود؟ دليل اين كار به حدود يك ماه قبل از اعلام خبر باز مي‌گشت؛اختتاميه اسكار سال 2013 كه با حضور ميشل اوباما برگزار شد. در اين مراسم بانوي اول امريكا جايزه بهترين فيلم جشنواره را به «آرگو» داد. آرگو فيلم آشنايي براي ما ايرانيان بود؛فيلمي هاليوودي كه روايت مغرضانه‌اي عليه تسخير لانه جاسوسي داشت. اين فيلم ضد ايراني با حمايت لابي‌هاي قدرتمند سينماي امريكا سال گذشته بيشتر جوايز مهم سينمايي ايالات متحده را از آن خود مي‌كرد و اسكار مي‌توانست نقطه اوج آن و تضمين فروش بالاي اين فيلم در پخش داخلي و بين‌المللي باشد.

«اعطاي جايزه اسكار به فيلم ضد ايراني «آرگو» از سوي همسر اوباما، اعضاي شوراي سياستگذاري كنگره رهاورد سرزمين نور را بر آن داشت تا جايزه‌اي تحت عنوان «باروت خيس» را به كسي بدهند كه به صورت ناخواسته و به رغم ميل باطني خود، خدمت بزرگي به انقلاب كرده است.»

سردار سليماني مسئول سازمان اردويي راهيان نور با اشاره به اهداي جايزه اسكار توسط ميشل اوباما به فيلم اسكار مي‌گويد: «مردم بايد بدانند عقبه اين قبيل جوايزي كه اهدا مي‌شود، هنري نيست بلكه مسائل سياسي را در موضوع دخالت مي‌دهند و به واسطه اين حركت و افشاگري لازم بود كه ما هم تقدير و تشكري از عامل اين حركت داشته باشيم.»

در مراسمي كه در شلمچه و با حضور نمايندگاني از 27 كشور برگزار شد، اولين جايزه «باروت خيس» به همسر رئيس‌جمهور امريكا اهدا شد. قرار بود در اين مراسم سفير سوئيس به عنوان حافظ منافع ايالات متحده در كشورمان نيز حاضر شود و به نمايندگي از ميشل اوباما جايزه را بگيرد اما سفارت سوئيس به رغم دعوت مكرر حاضر به همكاري و حضور در مراسم اعطاي جايزه نشد، به همين دليل شركت پست «باروت خيس» را به سفارتخانه سوئيس در تهران تحويل داد.

همان طور كه اعطاي جايزه اسكار فيلم آرگو توسط همسر رئيس‌جمهور امريكا بازتاب‌هاي زيادي به همراه داشت، واكنش فرهنگي كشورمان نيز توانست توجه رسانه‌ها را به خود جلب كند. كاري كه زياد به مذاق غربي‌ها خوش نيامد. اما جايزه باروت خيس، تنها به ميشل اوباما ختم نشده است و از اين پس همان طور كه در معرفي اوليه اين جايزه آمده است، شخص يا اشخاصي كه به صورت ناخواسته و به رغم ميل باطني خود، خدمت بزرگي به انقلاب كرده باشند، مي‌توانند خود را جزو نامزد‌هاي دريافت اين جايزه بدانند.

با آنكه هنوز زماني براي اعطاي دومين جايزه «باروت خيس» اعلام نشده است، اما بايد انتظار داشت همان طور كه در سال گذشته پاسخ اعطاي يك جايزه ضد ايراني با اين حركت فرهنگي داده شد، امسال نيز مسير و سمت و سوي «باروت خيس» به دشمنان فرهنگي باشد. باروت خيس مي‌تواند برنده يك جايزه بين‌المللي باشد براي پاسخ به بي‌احترامي‌هايي كه غربي‌ها عليه ملت‌هاي آزاده‌اي مانند كشورمان روا مي‌دارند. پاسخي محترمانه اما سرشار از حس تحقير. همان طور كه امسال و در اوايل دوره برگزاري اين جايزه، نمايندگاني از چندين كشور جهان حضور داشتند، مسئولان برگزاري اهداي جايزه «باروت خيس» بايد تلاش كنند، وجهه بين‌المللي آن را تقويت كنند تا افكار عمومي جهان نسبت به اين واكنش هوشمندانه كشورمان به تهديدات آگاه شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها