کد خبر: ۱۹۹۴۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۲۱ شهريور ۱۳۹۰
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه پیش از این، بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها کمتر در امور فرهنگی هزینه می‌شد، از افزایش نیروی‌انسانی و اختصاص امکانات در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: هیئت امنای دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به حساسیت مسائل فرهنگی در کشور و دانشگاه‌ها از اختیارات خودشان استفاده کنند تا امکانات و نیروی‌انسانی امور فرهنگی دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از مستقل شدن بودجه‌ فرهنگی دانشگاه‌ها از سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش 598 غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، درباره اختصاص بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها گفت: به همت و دستور وزیر علوم و ایجاد معاونت‌های مستقل فرهنگی و اجتماعی در دانشگا‌ها، 15 درصد از بودجه دانشگاهی به امور فرهنگی اختصاص می‌یابد و به صورت مستقل در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: هیئت امنا و دانشگاه‌ها طبق برنامه پنجم توسعه از استقلال لازم برخوردارند و می‌توانند بودجه فرهنگی را که در فرم 6 هیئت امنا لحاظ شده است، اختصاص دهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه پیش از این، بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها کمتر در امور فرهنگی هزینه می‌شد، از افزایش نیروی‌انسانی و اختصاص امکانات در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: هیئت امنای دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به حساسیت مسائل فرهنگی در کشور و دانشگاه‌ها از اختیارات خودشان استفاده کنند تا امکانات و نیروی‌انسانی امور فرهنگی دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند.

خواجه‌سروی از آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در خصوص مسائل فرهنگی خبر داد و گفت: از امسال در دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی باید جهت ارتقای موارد درج شده در ماه، یک آیین‌نامه ارتقا فعالیت‌های فرهنگی را نیز کسب کنند.

وی افزود: عمده مطالباتی که در دانشگاه‌ها مطرح است، مباحث فرهنگی و اجتماعی است و این انتظارات زیادی را متوجه معاونت‌های فرهنگی کرده است.

خواجه سروی با تأکید بر ایجاد فضای منطقی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها باید در ایجاد شورای تبادل نظر و تعامل در دانشگاه‌ها جهت پاسخ‌گویی مسئولان دانشگاهی با ظرفیت قانونی جدیت داشته باشند و در این راستا بهتر است برای تشکل‌های دانشجویی اتاق فکری تعیین شود تا در آن برنامه‌های عملیاتی برنامه‌ریزی شود.

وی حضور معاونان فرهنگی و سایر مسئولان دانشگاهی در خوابگاه‌ها و مساجد دانشگاه‌ها‌ را در سال تحصیلی جدید فرصت خوبی برای انجام درخواست مقام معظم رهبری در خصوص پاسخ‌گویی به مطالبات دانشجویی عنوان کرد و گفت: با این تعاملات و در کنار آن فعال شدن کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای بحث و گفت‌وگوی منطقی می‌تواند دانشگاه‌ها را در آینده بیمه کند و مسئولان دانشگاهی باید از ظرفیت‌ مساجد و انجام فریضه نمازجماعت و جلسات و گفت‌وگوهای پس از آن به نحو احسن استفاده کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به لزوم استفاده از پتانسیل و ظرفیت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها در فعالیت‌های علمی و فرهنگی، اظهار داشت: در زمان کنونی مباحثی همچون بیداری اسلامی در کشورهای منطقه باید در دانشگاه تبیین شود و جدی پیگیری شود. همچنین مواردی از قبیل گسترش مردم‌سالاری دینی در دانشگاه‌ها برای اساتید و دانشجویان، ترویج فرهنگ کارآفرینی، تشکیل اتاق‌فکر فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها نیز ضروری است.

وی افزود: در سال آینده براساس ارزیابی فرهنگی، به دانشگاه‌ها امکانات و تجهیزات و امتیازات داده می‌شود.

خواجه سروی یکی از مطالبات رهبری در دانشگاه‌ها را هماهنگی تشکل‌ها با هم خواند و تأکید کرد: تشکیل مجمع هماهنگی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از اولویت برنامه این معاونت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همراهی و همکاری تشکل‌های دانشجویی با مسئولان دانشگاهی در جهت حل مشکلات دانشجویی را تأکید کرد و گفت: معاونان فرهنگی و اجتماعی باید شورای تبادل‌نظر و تعامل تشکل‌های دانشگاهی جهت پاسخ‌گویی مسئولان دانشگاه ایجاد کنندو از این ظرفیت قانونی که وجود دارد استفاده بهینه کنند.

وی افزود: مسئولان دانشگاهی باید پاسخ‌گوی تشکل‌های دانشجویی در خصوص مشکلات دانشگاه باشند.

خواجه‌سروی در پایان خاطرنشان کرد: معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها باید از ابتذال در فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ پرهیز کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها