کد خبر: ۲۰۰۱۴
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۲۲ شهريور ۱۳۹۰
مواضع چند پهلوی اخیر اردوغان سبب شده است که دیگر هیچ اطمینانی از گفته‌ها و رفتارهای او حاصل نگردد. اردوغان سفرهای خود را به آفریقا [مصر، تونس و لیبی] آغاز کرده است.

به گزارش 598 به نقل از ایران پی‌ان: رسانه‌های غربی نیز نام این سفرهای اردوغان را «تور تبلیغاتی» گذاشته‌اند و البته سعی دارند القا کنند که این سفرها به خاطر جذب آرای موافق خود علیه اسرائیل است. اما شواهد حاکی است که کشورهای مورد بازدید، هیچ نقش و امکانی در حمایت یا عدم حمایت ندارند و این سفرها، صرفاً از جنبه‌ی تبلیغاتی برای جذب نظر مساعد مسلمانان انقلابی منطقه برخوردار می‌باشد تا انفعالات احتمالی ترکیه در مقابل سوریه را بیمه کند.
 
در این سفر، اعضای برجسته‌ی هیئت دولت، از جمله احمد داود اوغلو وی را همراهی می‌کنند. رسانه‌های غربی از او به عنوان اولین نخست‌وزیری که پس از تحولات عظیم منطقه به این کشورها سفر کرده است یاد می‌کنند تا بزرگ‌نمایی‌های لازم رسانه‌ای انجام پذیرد.
 
ARD  در خبر خود ضمن تأکید سؤال برانگیز بر این که «این معمار ترکیه هیچ مشکلی با همسایگان خود ندارد» می‌افزاید: او از دوم سپتامبر به بعد، با تغییر سیاست در مقابل اسرائیل و کاهش سطح روابط از سفیر به نفر دوم و قطع توافقات نظامی، نقش جدی و فعالی را در تحولات خاورمیانه آغاز کرده است.
 
این خبرگزاری می‌افزاید: ترکیه از سال 1980 به بعد، یک همکار استراتژیک اسرائیل محسوب می‌شد و یکی از بزرگ‌ترین صادر کنندگان به اسرائیل است و حجم معادلات بازرگانی آنان سه میلیارد دلار در سال می باشد.
احمد داود اوغلو نیز در این رابطه گفته است: اسرائیل فرصتی که برای عذرخواهی قرار داده بودیم را از دست داد و اکنون باید هزینه‌ی بیشتری برای رفتارهای غیر قانونی خود پرداخت کند و این هزینه سنگین، از دست دادن دوستی با ترکیه است.
 
اردوغان نیز با اشاره به جنایات اسرائیل و کشتن نه تن از اتباع ترکیه در کشتی امداد برای نوار غزه، به سرپیچی اسرائیل از تمامی مصوبات سازمان ملل اشاره کرد. وی افزود: ترس اسرائیل از تحولات کشورهای عربی آفریقا، ترس از تحقق دمکراسی در کشورهای اسلامی است.
 
کارشناسان با توجه به مواضع اخیر اردوغان نسبت به سوریه که در راستای اهداف امریکا پیش می‌رود، این تور تبلیغاتی را به منظور معرفی خود به عنوان یک لیدر مسلمان انقلابی به اذهان عمومی مسلمین قلمداد کردند تا اگر مواضع شدیدتری مقابل سوریه اتخاذ کرد، با واکنش مسلمین روبرو نگردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها