کد خبر: ۲۰۱۲۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
گروه تئاتر کانادایی که جهت شرکت در جشنواره تئاتر فجر به ایران آمده‌اند، به دیدار جانبازان شیمیایی رفته و تحت تأثیر مظلومیت این جانبازان قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار کیهان، با درخواست و انتخاب گروه هنرمندان کانادایی گروه One Light  Theater  که برای اجرای نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» و شرکت در بخش بین‌الملل تئاتر فجر حدود یک هفته است که در ایران و در شهرهای شیراز، آبادان و تهران  به سر می‌برند، برنامه‌های  فرهنگی در راستای آشنایی بیشتر آنان  با تاریخ، تمدن و روحیه ایرانیان انجام شد.
این گروه پس از سفر به شیراز و بازدید از تخت جمشید و دیگر دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی شیراز  در  قسمت دوم برنامه کاری و سفر به آبادان از محله‌های واقعی رخداد رمان «شطرنج با ماشین قیامت» بازدید کردند و سپس در صبح روز اجرا ابتدا با حضور در گلزار شهدای آبادان  با وقایع دردناک زمان جنگ و از جمله 177 مزار بدون نام و انبوه زنان و کودکان شهید  این واقعه آشنا و با ذکر جملاتی به این قهرمانان مظلوم ادای احترام کردند. بازدید از جبهه اروند رود و ذوالفقاری، مجسمه دریاقلی، پل  قدیمی خرمشهر و مسجد جامع این شهر  از دیگر برنامه‌های جنبی و درخواستی گروه برای آشنایی بیشتر با ایران و ایرانیان  بود. از نکات جالب توجه  این بسته فرهنگی، روایتگری این دو شهر  بود که برعهده مکی یازع نویسنده کتاب «بچه‌های کفیشه»  و حبیب احمدزاده نویسنده رمان «شطرنج با ماشین قیامت» قرار داشت. در دو اجرای این گروه نمایشی در سالن پنج مهر آبادان عده‌ای از خانواده‌های شهدا  و جانبازان و رزمندگان حضور داشتند.
این گروه همچنین با حضور در موزه صلح و مواجه شدن با جانبازان شیمیایی که حدود هشت بار قرنیه‌های چشمانشان به علت عوارض این بمب‌ها تعویض شده بود به شدت متاثر و اندوهگین شدند.
گفتنی است، نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» براساس رمانی ایرانی و با همین نام از حبیب احمدزاده  و به کارگردانی شاهین صیادی در کانادا تمرین و اجرا شده و در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها