کد خبر: ۲۰۲۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۲۴ شهريور ۱۳۹۰
معاون تولیت آستانه مقدسه حرم مطهر حضرت معصومه(س) رویکرد و اولویت آستانه مقدسه را کار فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد: در بخش بازسازی و احیای موقوفات تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.   /

به گزارش 598 به نقل از رسا، حجت‌الاسلام سید‌اکبر موسوی نژاد، معاون تولیت آستانه مقدسه حرم مطهر حضرت معصومه(س) صبح امروز در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه، در ساختمان اداری آستانه مقدسه برگزار شد به تشریح فعالیت‌های هشت ماهه این حرم مطهر پرداخت و گفت: رویکرد و اولویت آستانه مقدسه کار فرهنگی است.

حجت‌الاسلام موسوی نژاد در ابتدای این نشست با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) تصریح کرد: امام فرموده‌اند «خداوند برای خود حرمی در مکه قرار داده و برای رسول اکرم(ص) حرمی در مدینه و برای امیر مؤمنان(ع) حرمی در نجف، اما برای ما اهل بیت(ع) حرمی در سرزمین قم است و در آینده‌ای نزدیک زنی از فرزندان من به نام فاطمه در آنجا مدفون خواهد شد، هر که او را زیارت کند بهشت برایش واجب است.»

معاون تولیت آستانه مقدسه از زائرین و مجاورین حرم مطهر به خاطر حضور در برنامه‌های حرم تقدیر و تشکر کرد و افزود: برنامه‌های مناسبتی مختلفی از جمله اعیاد و وفیات در حرم مطهر برگزار می‌شود که با وجود کمبود امکانات، مردم حضور چشمگیری در آن دارند، به ویژه در مراسم شب قدر 130 هزار نفر در این مراسم معنوی شرکت کردند.

حجت‌الاسلام موسوی نژاد به حکم مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی اشاره و به تبیین اهداف و چشم‌انداز حرم پرداخت و گفت: جدیت در حفظ و کرامت و پاسداشت حرم و متعلقات آن، تلاش لازم برای آسایش زائران، نشر معارف اهل بیت(ع)، خدمت به محرومان و مستضعفان و توسعه و بهسازی کانون علم و معنویت از مهمترین اهداف تولیت هستند.

معاون تولیت آستانه مقدسه رویکرد و اولویت آستانه مقدسه را کار فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد: در بخش بازسازی و احیای موقوفات نیز تلاش‌های زیاد و قابل مشاهده‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: برای اینکه تشکیلات آستانه نظام‌مند و کلیه امور با کارشناسی انجام شود نیازمند تشکیلات مختلفی بودیم که شوراها، کارگروه‌ها و کمیسون‌های مختلفی  مانند شورای طرح و برنامه، شورای عالی فرهنگی، شورای حقوق بین‌الملل، شورای آموزش تشکیل و هیئت امنای آستانه و کارگروه‌های مختلف مانند کارگروه چشم انداز 20 ساله، کارگروه هنری، کارگروه رسانه و کارگروه ارتباطات حوزه‌ای تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام موسوی نژاد در ادامه به اموری که سرلوحه کار آستانه مقدسه قرار دارد اشاره کرد‌ و بیان داشت: در بخش اطلاع رسانی زائران، کارهای خوبی با استفاده از آیات و روایات صورت گرفته است، بازنگری و استفاده از مداحان مطرح، تخصصی کردن اذان و قرآن و ادعیه با استفاده از قاریان بین‌المللی، توسعه کمی و کیفی برنامه های ادبی، شب شعر آیینی و اصلاح و بازنگری ترویج احکام از کارهای مثبت صورت گرفته در این بخش است.

معاون تولیت آستانه مقدسه افزود: راه‌اندازی حلقه‌های معرفت حوزوی و دانشگاهی، شبانه روزی کردن حرم، تشکیل و تأسیس آموزش قرآن که حدود هزار نفر در آن شرکت می‌کنند، قرائت یک جز قرآن در ماه مبارک رمضان با حضور 10 هزار نفر که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پوشش داده شد و مسابقات درک مفاهیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دیگر کارهای آستانه مقدسه در زمان تولیت حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی است.

حجت‌الاسلام موسوی نژاد تقویت بخش پاسخ به سؤالات شرعی در آستانه مقدسه را در جهت ترویج احکام مثبت خواند و تصریح کرد: روزانه 4 تا 5 هزار سؤال شرعی، فقهی و اعتقادی به صورت حضوری مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بخش مشاوره خانوادگی و حقوقی جهت پاسخ به مشکلات همشهریان در نظر گرفته شده و همچنین مشاوره پزشکی جهت روحیه دادن به کسانی که جواب رد از دکترها شنیده و دیگر امیدی به زندگی ندارند از دیگر کارهای تولیت آستانه مقدسه است.

معاونت تولیت آستانه مقدسه به فعالیت‌های فرهنگی مذهبی آستانه مقدسه در پارک نجمه اشاره کرد و بیان داشت: جنگ قرآن، قرائت قرآن، سبد باز کتاب و کتابخانه‌های سیار و مسابقات قرآنی از جمله کارهای صورت گرفته در این پارک است که مورد توجه مردم قرار گفته است.

وی خاطر نشان کرد: کتابخانه عمومی حرم در حال عضوگیری است که استقبال زیادی از آن صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک در طرح توسعه حرم کتابخانه بزرگتری احداث خواهد شد.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد نقش حوزه علمیه قم در پیشبرد اهداف و چشم انداز حرم مطهر را اساسی دانست و اظهار کرد: یکی از دستورات رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تولیت آستانه مقدسه این است که آستانه مقدسه محور علمای حوزه‌های علمیه باشد و این محوریت عظمی بدون استفاده از روحانیان تحقق پیدا نمی‌کند.

وی در پایان با رد تأسیس دانشگاهی وابسته به حرم مطهر مانند دانشگاه رضوی در مشهد مقدس گفت: وجود حوزه علمیه و مدرسه فیضیه در کنار حرم مطهر و دروس خارج مراجع عظام تقلید بهترین دانشگاه است و نیازی به این کار نیست./
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها