کد خبر: ۲۰۳۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۲۶ شهريور ۱۳۹۰
گفتگوی اختصاصی با استاد میرباقری؛
در جبهه مواجهه با تمدن غرب نباید اسیر فرصت های تمدن مادی غرب شویم، چون فرصت هایی را که تمدن غرب ایجاد می کند به یک معنا نوعی عقب نشینی در مقابل پیشرفت تمدن اسلامی به پرچمداری انقلاب اسلامیست. در اینجا استراتژی غرب یک قدم عقب نشینی و مشروعیت دادن به سکولاریست های مسلمان میانه رو بوده است که این استراتژی، جایگزینی سکولار های میانه رو با سکولارهای تندرو می باشد و در همین راستا اردوغان را جایگزین اتاترک می کند و نظام موجود در ترکیه را به یک شبکه تبدیل سازند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با شركت‌كنندگان در كنفرانس وحدت اسلامی در اسفند ماه سال گذشته فرمودند: حضور آمريكا بزرگترين مشكل است. گفت: «وجودك ذنب لايقاس بها ذنب». از همه‌ى بدبختى‌هاى دنياى اسلام بزرگتر، امروز حضور آمريكاست؛ اين را بايد علاج كرد. بايد آمريكا را از عرصه دور كرد، او را تضعيف كرد. خوشبختانه ضعيف هم شده‌اند. آمريكاى امروز، آمريكاى بيست سال قبل و سى سال قبل نيست. آمريكا امروز بشدت ضعيف شده است. اين را بايد نگه داشت. نبايد نااميد بود.

سرویس سیاسی پایگاه 598 / اگر بخواهیم تحلیل صحیحی از وقایع جهان اسلام و تقابل غرب با جبهه مقاومت اسلامی و همچنین ایجاد بیداری و احیای هویت جهان اسلام و ایجاد عدالت خواهی معنوی بر محور توحید در جهان داشته باشیم باید شناخت کاملی از جریانات فکری و سیاسی در دنیای اسلام داشته باشیم. حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری مدرس حوزه علمیه قم و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به عنوان صاحب نظریه دسته بندی جریانات در تقابل اسلام و غرب به "سکولاریستهای مسلمان، مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی"، در تحلیل و تبیین استراتژی غرب در تحولات منطقه، گفتگویی کوتاه با پایگاه 598 انجام داده است که در پیش می آید.

غرب درصدد مشروعیت دادن به سکولاریست های میانه رو در منطقه است

در جبهه مواجهه و درگیری با تمدن غرب نباید اسیر فرصت های تمدن مادی غرب شویم، چون فرصت هایی را که تمدن غرب ایجاد می کند به یک معنا نوعی عقب نشینی در مقابل پیشرفت تمدن اسلامی به پرچمداری انقلاب اسلامیست، که اتفاق افتاده است. بعنوان مثال همین نهضت های اسلامی منطقه ی خاورمیانه و آفریقا، در اینجا استراتژی غرب یک قدم عقب نشینی و مشروعیت دادن به سکولاریست های مسلمان میانه رو بوده است که این استراتژی، جایگزینی سکولاریست های مسلمان سازشکار و میانه رو با سکولارهای تندرو می باشد و در همین راستا اردوغان را جایگزین اتاترک می کند و نظام موجود در ترکیه را به یک شبکه تبدیل می سازند.

این نوعی عقب نشینی غرب از مواضع گذشته ی خود می باشد. اما در این میان ملتهای بیدار مسلمان نباید در زمین آنها بازی کنند و از برنامه ریزی غرب علیه منافع خودشان استفاده نمود و از فرصت های بوجود آمده در جهت گسترش جبهه مقاومت اسلامی استفاده حداکثری کنند.

کشورهای اسلامی نباید به مدل لائیکی ترکیه قانع شوند

همانطور که اگر اکنون دنیای اسلام به مدل ترکیه (یعنی یک حکومت لائیک همراه با آزادی های مذهبی نسبی که الگوی بازسازی شده غرب در مقابل انقلاب اسلامی است) قانع شود، بتدریج دوباره سکولاریست های تمامیت خواه تاکتیک شان را عوض می کنند و دوباره همان جریان سکولاریسم تمامیت خواه را در راس قرار می دهند.

همگرایی فرهنگی حول محور ایدئولوژی غرب است

غفلت از برنامه ریزی هایی غرب برای منطقه و جهان اسلام بسیار خطرناک می تواند باشد، همان طور که الان هم مشاهده می کنیم، همایش های متعددی در جهتِ همگرایی های فرهنگی در جهان برگزار می کنند و هدف از برگزاری این همایش ها، همگرایی حول محور ایدئولوژی غرب است. ولی ما معتقدیم که همگرایی های فرهنگی باید حول محور کلمه حق باشد و این به غیر از یک واگرایی امکان پذیر نیست و باید مسیر حق و باطل را از هم جدا کنیم. همگرایی با باطل امکان پذیر نیست و اساساً همگرایی با جبهه باطل در آرمانشهر تمدن اسلامی، معنا و مفهومی ندارد.

استراتژی غرب انحلال مذهب در تمدن مادی است

استراتژی غرب در یک دوره حذف مذهب بود اما بعد از شکل گیری جبهه مقاومت اسلامی در جوامع اسلامی و همچنین حرکت رو به پیشرفت ملتهای تحت ستم و آزاده، و فتح پله به پله ی سنگر های غرب در منطقه و دیگر مناطق دنیا، ناگهان سردمداران تمدن مادی غرب دوباره سراغ مذهب آمدند تا بوسیله ی باز تعریف آن، مذهب را در تمدن مادی منحل کنند. و غرب در تحولات منطقه نیز به دنبال این است.

ادبیات تمدن مادی، در درون علم غرب پنهان است

به طور مثال در موضوع علم و دین، در برهه ای از زمان غرب به شدت بر تعارض علم و دین تاکید داشت. چرا؟ چون آن، در دوره ای بوده که علم بر دین غلبه داشت و دین و مذهب در جوامع غربی رو به افول بوده و بیان می داشتند که دین، ضد علم است.
الان که مذهب دوباره بر علم و عقلانیت غرب غلبه کرده است سعی می کنند که بین دین و علم آشتی برقرار کنند. برای این که مبادا حرکت های دینی منجر به نفی علم شود و از دل آن علم دینی تولید گردد، می خواهند ادبیات مادی خودشان را در درون علم پنهان کرده و علم مادی را ایدئولوژی غالب جهان کنند. غرب در پی این است که این موضوع را پنهان کند و با ادبیات علمی خود، ایدئولوژی خود را جهانی کند و اگر در این میان جریانی به نقطه مقابل غرب توجه پیدا کند، در واقع مقابل جهانی شدن ابزار های علمی آنها قرار می گیرد.

پایگاه مشروعیت تمدن مادی، علم غرب می باشد

به طور مثال رهبر معظم انقلاب در سخنان حکیمانه شان، قاطعانه می گویند که علوم انسانی غرب به لحاظ مبانی، صددرصد مادی است و مورد اعتماد نیست. غرب می گوید که به پایگاه مشروعیت جهانی ما حمله شده است چون پایگاه مشروعیت غرب علم شان می باشد که پایگاه ایدئولوژیک آنهاست.

آن هم علمی که برخلاف نظر روشن فکرهای غرب زده که الان می گویند علوم انسانی را باید توسعه دهیم تا جایگزین ایدئولوژی ها قرار گیرند و علوم انسانی را عامل همگرایی جهانی می دانند. غافل از این که این علوم انسانی هم، حامل ایدئولوژی خاص است. منتهی لایه های ایدئولوژیک در دانش پنهان است و این است که ابتداً می تواند عامل همگرای باشد.

غرب وقتی مذهب را در حال پیشرفت می بیند، روی بحث همگرایی فرهنگی علم و مذهب صحبت می کنند. چون می خواهند همان دانش سکولار را حفظ کنند و نقاب از چهره ی علم سکولار بالا نرود و غرب هم عیناً در موضوعات دیگر به همین صورت عمل می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها