کد خبر: ۲۰۵۲۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
مربی سابق تیم ملی والیبال ایران گفت: ولاسکو انسان زیرکی بود و قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد تا اسطوره بماند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس، لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران به مرحله حساس پلی‌آف رسید و خولیو ولاسکو هم از تیم ملی خداحافظی کرد تا لورنزو برناردی جایگزین وی شود؛ این اتفاقات موجب شد تا به سراغ بهروز عطایی، سرمربی کنونی تیم والیبال کاله و مربی سابق تیم ملی والیبال ایران برویم و نظرات وی را در خصوص مسائل مختلف جویا شویم.

متن مصاحبه وی با خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:

* همیشه به فشردگی مسابقات لیگ انتقاد داشته‌ام

بهروز عطایی در مورد شرایط تیم والیبال کاله برای حضور در مرحله پلی‌آف و دیدار با پیکان اظهار داشت: در نیم‌فصل دوم شرایط ما خیلی بهتر شد. از ابتدا می‌دانستیم مسابقات امسال به پلی‌آف کشیده خواهد شد؛ لیگ را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که بخش اول آن بازی‌های دور رفت بود که تیم‌ها عملکرد خوبی در آن نداشتند.

وی ادامه داد: بخش دوم، بازی‌های دور برگشت بود که هماهنگی تیم‌ها بهتر شد و بازی‌های بهتری را دیدیم و عملکرد تیم‌ها و بازیکنان قابل قبول‌تر بود، اما بخش سوم و مهم لیگ امسال هم مرحله پلی‌آف بود که ما هم مانند تمام تیم‌ها برنامه خاصی برای آن خواهیم داشت. امیدوارم بتوانیم به اهداف خود برسیم، چراکه در آمادگی بسیار خوبی قرار داریم. تنها موضوعی که کمی ما را نگران می‌کند فشردگی رقابت‌ها است که من در هر وضعیتی به آن انتقاد می‌کنم.

* بازی با پیکان جنگی تمام عیار است

سرمربی تیم والیبال کاله آمل خاطرنشان کرد: حضور تیم ملی در مسابقات مختلف موجب شد تا شرایط اینگونه رقم بخورد، اما سازمان لیگ باید تمام جوانب را در نظر می‌گرفت. در پلی‌آف شرایط سختی حاکم است و برای چهارمین سال است که در پلی‌آف با پیکان مصاف خواهیم داد. آنها کادر فنی و بازیکنان بسیار خوب دارند و من اصلاً به موضوعاتی که هر فصل مطرح می‌کنند مبنی بر عدم شرایط مالی مناسب باشگاه پیکان توجه نمی‌کنم، چراکه اصلاً موضوع مهمی نیست.

وی با بیان اینکه در دو بازی میزبان هستیم و به نظرم جنگ تمام عیاری را شاهد خواهیم بود، افزود: بودجه ملاک عمل تیم‌ها نیست؛ من تیم‌هایی سراغ دارم که بودجه بسیار خوبی دارند و در جمع 4 تیم هم قرار ندارند. پیکان همیشه قدرتمند بوده و دو بازیکن خارجی جدید هم جذب کرده است. باشگاه پیکان سازماندهی بسیار خوبی دارد و با مطرح کردن برخی صحبت‌ها می‌خواهند حریفان را از نظر ذهنی در شرایط خاص قرار دهند.

* ولاسکو زیرک است و والیبال ایران را پدیده کرد

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران در خصوص جدایی ولاسکو، در حالی که تا پایان سال 2014 هم با فدراسیون قرارداد داشت، تصریح کرد: من بر اساس واقعیت حرف می‌زنم و سعی نمی‌کنم احساسی شوم؛ من یک مربی و کارشناس هستم و صحبت‌هایم باید بر اساس عقل و منطق باشد. والیبال ما در یک پروسه حدوداً 20 ساله رشد خوبی داشت و با آمدن ولاسکو این رشد خیلی بیشتر شد و وی توانست به خوبی از پتانسیل والیبال ایران استفاده کند.

وی با بیان اینکه هرچند ولاسکو در نخستین تلاشش برای حضور در لیگ جهانی ناموفق بود، اما توانست تیم را جمع کند، خاطرنشان کرد: ولاسکو ظرفیت‌های روحی، روانی و تاکتیکی بازیکنان را خیلی خوب شناخت و توانست والیبال ایران را به عنوان یک پدیده مطرح کند، اما برداشت من این است که ولاسکو آدم بسیار هوشیار و زیرکی بوده و به این نتیجه رسید که ظرفیت والیبال ایران همین‌قدر است و از این بالاتر نمی‌رود.

* پیروزی در یک مسابقه نشان از برتری کامل نیست

عطایی اظهار داشت: ما در رقابت‌های قهرمان قاره‌ها توانستیم تیم‌هایی مانند ایتالیا و آمریکا را شکست دهیم، اما در رنکینگ پایین‌تر از آنها قرار گرفتیم و این اتفاق موضوع را کمی تامل برانگیز می‌کند. ما بازی‌های خیلی خوب، مدرن، سطح‌ بالا و باکیفیتی را به نمایش می‌گذاریم، اما هنوز به عنوان تیمی که باید نتیجه بگیرد، نتیجه نگرفته‌ایم. در مسابقات قهرمان قاره‌ها از بین 6 تیم در جایگاه چهارم قرار گرفتیم و نسبت به دوره قبل تنها یک پله صعود داشتیم؛ ما نایب قهرمان نشدیم، بلکه چهارم شدیم، اما بازی‌های خوبی را به سود خود رقم زدیم.

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران ادامه داد: ولاسکو به خوبی می‌دانست که خانواده والیبال نگاهش به نتایج تیم ملی است؛ وی فهمید که مسئولان ورزش ایران از این به بعد از ولاسکو نتیجه می‌خواهند. این روزها همه می‌گویند که به غیر از روسیه و برزیل سایر تیم‌ها را شکست داده‌‌ایم، اما باید بدانیم که یک پیروزی نشان از برتر بودن نیست، بلکه یک مسابقه بوده که به سود ایران تمام شده است.

* ولاسکو قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد تا اسطوره بماند

عطایی با بیان اینکه شاید در مسابقات قهرمانی جهان چند تیم را شکست دهیم، اما ممکن است باز هم نتوانیم بالاتر از آنها قرار بگیریم، گفت: ولاسکو می‌داند که در مسابقات قهرمانی جهان شاید ما جز 6 تیم برتر نباشیم، اما همه می‌خواهند که والیبال ایران حتی به نیمه‌نهایی هم صعود کند و این امر موجب شد که ولاسکو با دریافت یک پیشنهاد خود قراردادش را به نوعی یک‌طرفه فسخ کند تا همچنان به عنوان یک اسطوره در والیبال ایران بماند.

کارشناس والیبال ایران افزود: ولاسکو تصمیمش را گرفته بود و حتی در مصاحبه‌هایش هم گفت با وجود اینکه داورزنی تلاش کرد منصرفم کند، اما من تصمیمم را گرفته بودم؛ من این کار ولاسکو را حرفه‌ای نمی‌دانم و فکر می‌کنم خودخواهی باشد. این مدل حرف زدن من به معنی این نیست که عملکرد خوب وی را نادیده بگیریم و زیر سوال ببریم.

* ولاسکو به تعهداتش عمل نکرد و فقط منافع خودش را در نظر گرفت

عطایی خاطرنشان کرد: ما از ولاسکو به عنوان یک اسطوره یاد خواهیم کرد، اما واقعیت این است که وی به تعهداتش عمل نکرد و رفت. اگر ما یک مربی برتر از ولاسکو پیدا می‌کردیم و می‌خواستیم جایگزینش کنم، آیا وی حاضر می‌شد قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند و پولش را نگیرد؟ ولاسکو به منافع خودش فکر کرد و ما باید نسبت به موضوعات مختلف مواضع متفاوتی داشته باشیم. وی بسیار زحمت کشید و عملکرد قابل دفاعی داشت و نفی موفقیت‌های ولاسکو به معنی عدم آگاهی از مسائل والیبال است.

وی با بیان اینکه این مدل قطع همکاری را نمی‌پسندم، اظهار داشت: من داورزنی را مدیری پخته و کم نقص می‌دانم، اما به نظرم در این مورد اشتباهاتی داشت؛ شاید هم اصلاً ولاسکو نمی‌خواست به ایران بیاید و مدیران تلاش کردند این جدایی را مثبت جلوه دهند.

سرمربی تیم والیبال کاله آمل افزود: حالا زمانی بود که ما باید با ولاسکو نتیجه می‌گرفتیم و دقیقاً زمان آغاز نتیجه‌گیری‌ها با ولاسکو قطع همکاری شد؛ این اتفاق اثرات خوبی ندارد، هرچند که والیبال ایران راه خود را پیدا کرد. این موضوع را هم باید بدانیم که بهترین مربیان دنیا محدود به توانایی بازیکنان خود هستند؛ اگر یک مربی بازیکنان خوبی نداشته باشد نتایج خوبی کسب نخواهد کرد.

* حضور ولاسکو به عنوان مشاور در والیبال ایران اشتباه بزرگی است

عطایی در مورد انتخاب برناردی به عنوان جایگزین ولاسکو و اینکه آیا چون برناردی بازیکن بزرگی بوده است می‌تواند مربی بزرگی هم باشد یا خیر، تصریح کرد: برناردی بازیکن بسیار خوبی بود و نمی‌توان گفت که مربی خوبی خواهد بود یا خیر؛ لزوماً یک بازیکن خوب یک مربی خوب نمی‌شود، اما می‌تواند هم باشد. وی مربی تیم امید ایتالیا بود و توانست قهرمان مسابقات مدیترانه شود که این موضوع یک عملکرد قابل قبول است. در باشگاه‌های لهستان هم در جمع 4 تیم برتر قرار دارد و به هرحال مربی جوانی است، هرچند که رزومه چندانی ندارد.

وی افزود: ولاسکو گفت که من والیبال ایران را رها نمی‌کنم، اما دقیقاً همین کار را کرد و این موضوع با منطق و اخلاق والیبال مغایر است. اصلاً امکان ندارد که پس از قطع همکاری یک مربی با یک فدراسیون به عنوان مشاور فعالیت کند، چراکه منافعش دیگر در آن تیم نیست. ولاسکو مربی پیشنهادی خود را مطرح کرد و فدراسیون پس از بررسی شرایط برناردی را انتخاب کرد، اما من فکر می‌کنم حضور ولاسکو به عنوان مشاور یا هر عنوان دیگری سایه سنگینی بر برناردی خواهد داشت که این اتفاق اثرات منفی در کار لورنزو خواهد داشت.

عطایی افزود: برناردی گزینه خوبی برای والیبال ما است، به شرطی که بتواند از سایه ولاسکو خارج شود، گفت: اگر دنبال انتخاب یک مربی بزرگ هستیم تا مشاور ما شود، برویم و آناستازی را بیاوریم، چون سایه ولاسکو بر والیبال ایران سنگینی خواهد کرد و به شدت روی کار برناردی تاثیر می‌گذارد. زمانی که داورزنی رئیس فدراسیون شد تا 3-4 سال سایه یزدانی‌خرم روی سرش بود و هنوز هم این موضوع کم و بیش وجود دارد. داورزنی از این موضوع باید تجربه خوبی کسب کرده باشد و بتواند فشار را از برنادری بردارد. برناردی در دوران بازیگری استثنایی بود و در دوران مربیگری هم کارنامه خوبی دارد، هرچند که تجربه بالایی ندارد.

* ولاسکو اصلاً مربیان ایرانی را قبول نداشت

بهروز عطایی در مورد اینکه چرا هیچگاه مربیان ایرانی در کنار ولاسکو پرورش پیدا نکردند، تصریح کرد: در دوران برناردی هم این اتفاق نمی‌افتد. داورزنی گفت که قرار است برناردی تا 6 ماه یک دستیار با خود بیاورد تا پس از آن کمک‌هایش را معرفی کند. در مدت سه سال چند مربی ایرانی با ولاسکو کار کردند و به نوعی باید گفت که سرمایه‌سوزی کردیم، چراکه بعد از رفتن ولاسکو جرات نداریم تیم را به دست مربیان ایرانی بسپاریم. سرمایه عظیمی را خرج کردیم و منافعش را هم برداشت کردیم، اما پردازش خوبی نداشتیم.

وی در مورد صحبت‌های ولاسکو درخصوص مربیان ایرانی و واکنش وی به سوالات این چنینی، عنوان کرد: ولاسکو همیشه از صحبت کردن درمورد مربیان ایرانی طفره می‌رفت. ولاسکو گفت که من مربی هستم و باید درمورد بازیکنان اظهار نظر کنم، نه اینکه نظرم درخصوص مربیان ایرانی را مطرح کنم، اما همه شاهد بودیم که وی خیلی صریح نظرش را در خصوص برناردی اعلام کرد. ولاسکو اصلاً مربیان ایرانی را قبول نداشت و هر وقت ما این را بیان کردیم مسئولان واکنش نشان می‌دادند.

عطایی گفت: والیبال ما به جایگاهی رسیده است که همه دوست دارند با ما کار کنند و ما باید نظرات‌مان را تحمیل کنیم. معدنی چند ماه با گائیچ کار کرد و توانست مربی تیم ملی شود، اما چندین مربی کنار ولاسکو کار کردند و هیچکس به آنها اعتماد ندارد. من به عنوان یک کارشناس حرف می‌زنم و فکر می‌کنم ما از شرایطی که ایجاد شد استفاده نکردیم.

* دستیاران ولاسکو مربی تیم ملی نبودند، توپ‌جمع کن بودند!

مربی سابق تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است ریسک کرده و چند سال در کنار برناردی کار کند تا شاید پس از وی سرمربی تیم ملی شود یا خیر، تصریح کرد: اولاً هیچ تضمینی وجود ندارد که چهار سال آینده همین سیستم حاکم باشد و بعد هم در والیبال ایران نمی‌توان به صورت بلند مدت سرمایه‌گذاری کرد. این چه داستانی است که مربی در کنار تیم ملی باشد، اما هیچ سودی نداشته باشد؟ آیا بهتر نیست بگویند که مربیان ایرانی توپ جمع‌کن یا مترجم هستند؟ متاسفانه شأن مربیان تیم ملی را پایین می‌آورند. بیش از 10 نفر را ولاسکو در کنار خود قرارداد، اما هیچ‌کدام از آنها مربی تیم ملی نشدند.

وی افزود: مسئولان تنها برای معدنی حکم زدند و مساجدی هم مترجم بود و برای اینکه بتواند روی نیمکت بنشیند به وی هم حکم مربیگری دادند؛ پس با این شرایط به مربیان ایرانی نظر مثبتی نداشت. تنها برای معدنی حکم زدند که آن هم وقتی سیچلو کنار تیم نبود با خود به مسابقات نبردند! نباید اینقدر اختیار به مربیان خارجی بدهیم که هر کاری می‌خواهند با سرمایه‌های ما بکنند؛ آنها نباید برای والیبال ایران تصمیم‌گیری کنند.

* ولاسکو به دستیارانش هم اعتماد نداشت

مربی سابق تیم ملی والیبال ادامه داد: ولاسکو بارها به همه فهماند که اصلاً مربیان ایرانی را قبول ندارد. وی می‌گوید که لیگ بسیار خوبی داریم، اما سوال من این است که این لیگ خود را چه کسانی می‌چرخانند؟ آیا سرپرستان این کار را می‌کنند یا تماشاگران؟ چطور لیگ می‌تواند یکی از بهترین‌های دنیا باشد، اما یک مربی از آن در تیم ملی نباشد؟ کاش حداقل ولاسکو میگفت که برای مثال شهنازی مربی خوبی است یا حداقل کار را خوب یاد گرفت؛ وی حتی به مربیانی که با آنها کار کرده است هم اعتماد نداشت.

وی افزود: من به داورزنی گفتم که اگر ولاسکو به من پیشنهاد همکاری بدهند قبول نمی‌کنم، چراکه خصوصیات اخلاقی خاص خودم را دارم، اما خواهش کردم از مربیانی استفاده کنند که بعد از جدایی ولاسکو بتوانند به والیبال ایران کمک کنند. مربیانی که تا آمدن برناردی با تیم ملی کار می‌کنند قطعاً از مکتب ولاسکو نیستند؛ معدنی، اکبری و من از مکتب ولاسکو نیستم و توقع دارم داورزنی با مدیریت خوب خود با دقت نظر کار کرده و خودش ورود کند.

* موفقیت‌های والیبال ایران مخصوص یک نفر نبود

عطایی درمورد مدت زمان کمی که برناردی برای آشنایی با والیبال ایران زمان دارد، اظهار داشت: تیم ملی از فروردین ‌ماه تمریناتش را آغاز می‌کند و برناردی از اردیبهشت قرار است که به ایران بیاید. مسئولان باید شرایط را بررسی کنند و چند مربی که فدراسیون قبول دارد را انتخاب کنند و به صورت گروهی تیم را تمرین دهند. فکر می‌کنم تا زمان آمدن برناردی به ایران تمرینات تیم ملی باید به صورت کارگروهی برگزار شود و در نهایت هم مربی تیم ملی از جمع همین مربیان انتخاب شود.

وی در مورد تکرار موفقیت‌های والیبال با برناردی، تصریح کرد: ما قطعاً می‌توانیم با برناردی هم موفق باشیم؛ چرا که موفقیت‌های والیبال ایران مخصوص یک نفر نبود و نیست. ما فدراسیون بسیار خوبی داریم که بهترین امکانات را در اختیار مربیان تیم ملی قرار دادند. ما بازیکنان کم نظیری داریم و تمام این‌ها دست به دست هم داد تا والیبال ایران به موفقیت برسد. اگر برناردی بتواند شرایط را به خوبی مدیریت کند روند رو به رشد ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها