کد خبر: ۲۰۶۷۸
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
دبير شورايعالي امنيت ملي ايران، گفت: تامين امنيت، خلع سلاح و تقويت نظام عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي در عرصه جهاني، در گرو مشاركت تمامي كشورها و توازن بخشي ميان تكاليف و حقوق اعضاي 'ان پي تي' و آژانس بين المللي انرژي اتمي است.

به گزارش 598 به نقل از ايرنا، 'سعيد جليلي' دوشنبه شب در ديدار با جمعي از نخبگان روسيه در محل سفارت كشورمان در مسكو، اظهار داشت: عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي به عنوان زيربناي تامين امنيت بين المللي يكي از مسايل اساسي مورد نظر نظام جمهوي اسلامي ايران بوده و تهران و مسكو مي توانند در اين زمينه فعال باشند.

وي افزود: تصور ما بر اين است كه سياست ها و راهبردهاي آمريكا در قبال سلاح هاي هسته اي، بر خلاف ادعاي سردمداران اين كشور، در راستاي توسعه اين سلاح ها مي باشد و تنها راه غلبه بر اين رويكرد غرب و آمريكا، تقويت ظرفيت هاي بين المللي موجود در اين حوزه از قبيل 'ان پي تي' و آژانس بين المللي انرژي هسته اي است.

جليلي، تقويت 'ان پي تي' را منوط به وجود انگيزه در بين اعضاي آن دانست و اظهار داشت: اين امر نيز زماني تحقق مي يابد كه ميان تكاليف اعمال شده از سوي اين پيمان و تكاليف قايل شده براي اعضا، توزان وجود داشته باشد.

وي اضافه كرد: اگر اعضاي پيمان 'ان پي تي' احساس كنند كه در ازاي عمل به تكاليف شان در قبال اين پيمان، حقوق شان به اندازه كافي رعايت نمي شود، پيمان مزبور به شكلي طبيعي و ناخواسته تضعيف خواهد شد.

دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان با تاكيد بر ضرورت خودداري از اعمال معيارهاي دوگانه در برخورد با برنامه هسته اي كشورهاي عضو 'ان پي تي'، ادامه داد: متاسفانه آمريكا و برخي از كشورهاي غربي دقيقا در اين راستا عمل مي كنند و در حالي كه در برابر برخي كشورهاي دارنده سلاح هسته اي و رژيم صهيونيستي با در اختيار داشتن 200 كلاهك هسته اي، هيچ اقدام بازدارنده اي انجام نمي دهند و عليه ايران كه بسيار فراتر از تكاليف خود بر اساس 'ان پي تي' عمل كرده است، به صدور انواع قطعنامه ها و اعمال تحريم مي پردازند.

وي با بيان اين مطلب كه بر اساس مفاد پيمان 'ان پي تي' غني سازي، حق طبيعي اعضاي اين پيمان است، گفت: در شرايطي كه ايران غني سازي را زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي با حضور بازرسان اين نهاد و در چارچوب نصب دوربين هاي آن انجام مي دهد، پنج قطعنامه يكجانبه عليه ما صادر مي شود، به اين بهانه كه سانتريفوژهاي ما غني سازي 5/3 درصد انجام مي دهند.

دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد: با توجه به اهميت مساله تامين ايمني هسته اي، يكي از پيشنهادهاي ما در بسته هسته اي همكاري در اين حوزه، منتهي به شرطي است كه در ازاي انجام تكاليف مان در اين ارتباط از حقوق قانوني مان نيز بهره مند شويم.

وي ادامه داد: حال اين سوال در نزد افكار عمومي جهان پيش مي آيد كه چه شده است ما به عنوان عضو 'ان پي تي' در قبال عمل به تكاليف مان به جاي برخورداري از حقوق تعيين شده در اين پيمان با تحريم مواجه مي شويم.

وي اضافه كرد: بر اين اساس معتقديم كه اگر مشاركت راهبردي قدرت هايي مانند ايران و روسيه در عرصه تامين امنيت بين المللي با رعايت اصل احترام به حقوق اعضاي 'ان پي تي' و 'آژانس بين المللي انرژي هسته اي' تحقق يابد، در آينده نزديك مي توان شاهد تحقق خلع سلاح ، عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي و خاورميانه اي عاري از سلاح هسته اي در جهت خلاف رويكرد غربي ها باشيم.

** تحولات سوريه

دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان در خصوص موضع گيري مشترك ايران و روسيه در خصوص تحولات سوريه، گفت: امروز توازن قدرت به ضرر آمريكا و متحدان غربي اش در منطقه خاورميانه در حال تغيير است.

وي افزود: بديهي است كه آمريكايي ها به دنبال اين هستند كه تحولات منطقه را به نفع خود منحرف يا منفعل كنند و بر همين اساس نيز وظيفه كشورهاي قدرتمند منطقه مانند ايران و روسيه، حضور فعالانه در بطن تحولات منطقه به منظور نقش بر آب كردن توطئه آمريكايي ها و متحدان غربي آن است.

وي از سوريه به عنوان يكي از ظرفيت هاي ارزشمند همكاري مسكو و تهران درباره تحولات منطقه اي ياد كرد و ادامه داد: دو كشور ايران و روسيه بايد با ادامه حمايت از اصلاحات در حال اجرا از سوي دولت سوريه از حركت هاي انحرافي غربي ها در رويدادهاي منطقه ممانعت كنند.

جليلي اضافه كرد: مسكو و تهران بايد با نزديك كردن هر چه بيشتر همكاري هاي خود در ارتباط با سوريه، مانع حركت هايي شوند كه مي خواهد آنچه را در ساير مناطق از دست داده است، در آنجا جبران كند.

** درياي خزر

دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره موضع كشورمان در خصوص اجراي طرح هاي انرژي در بستر درياي خزر اظهار داشت: در بحث درياي خزر به عنوان منطقه اي كه فرصت ها و تهديدهاي مشترك براي ايران و روسيه دارد، نبايد منفعل عمل كنيم.

وي افزود: اصولا بر اين باور هستيم كه درياي خزر و فراتر از آن مقوله انرژي بايد در قدرت دو كشور ايران و روسيه هم افزايي و ارزش افزوده داشته باشد.

وي يادآور شد: طرح هايي كه در زمينه انرژي در درياي خزر اجرا مي شود، بايد با اين نگاه راهبردي همراه باشد.

** افغانستان

دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه اعلام برنامه خروج نيروهاي ناتو و آمريكا از افغانستان را چطور ارزيابي مي كند، گفت: آمريكا در سال 2001 ميلادي يك راهبرد به جهان اسلام تحميل كرد و در راستاي آن دو گونه اسلام همراه و حامي سياست هاي خود و اسلام از نوع طالبان و القاعده به عنوان دستاويز و زمينه ساز اقدام نظامي عليه كشورهاي مسلمان را به ميدان آورد كه اين راهبرد توطئه آميز در يك دهه اخير همواره عملياتي شده است.

وي، اسلام طالباني و القاعده را كه به صورت تصنعي و با حمايت هاي آمريكا ايجاد شده بود، زمينه ساز لشكر كشي و اشغال افغانستان از سوي نيروهاي ناتو و آمريكا دانست و افزود: در مقابل اين راهبرد، ايران نيز اسلام ناب محمدي يا اسلام شيعي را به جهانيان ارايه كرد كه در تقابل با اسلام آمريكايي است.

وي اضافه كرد: امروز آمريكايي ها به رغم 10 سال حضور اشغالگرانه در افغانستان به بهانه حضور يك گروه تروريستي دست پرورده خودشان نتوانسته اند حتي بر يكي از مشكلات مورد ادعايشان در اين كشور غلبه كنند و با حضور ناتو و آمريكا در افغانستان نه تنها مشكلات اين كشور مسلمان كاهش نيافته، بلكه بنا به استناد اظهارات خودشان و آمار رسمي سازمان ملل توليد مواد مخدر از 200 تن در نخستين سال حضور ناتو و غرب در افغانستان به هشت هزار تن در سال هاي اخير افزايش يافته است كه اين موضوع تهديدي براي ايران و روسيه و ديگر كشورهاي منطقه و جهان محسوب مي شود.

جليلي اضافه كرد: بعد از يك دهه لشكركشي و حضور اشغالگران آمريكايي و ناتو در افغانستان امروز خودشان اذعان مي كنند كه در اين مدت نه تنها كوچك ترين موفقيتي در مبارزه با تروريسم به دست نياورده اند، بلكه نشانه هايي دال بر حمايت آمريكا از گسترش فعاليت هاي تروريستي در پاكستان نيز در دست است.

وي ادامه داد: امروز بر همگان روشن است كه حضور ناتو و آمريكا در افغانستان، بهانه اي براي فشار بر كشورهاي قدرتمند منطقه از قبيل ايران، روسيه، چين و هند مي باشد.

** ظرفيت هاي جهان اسلام

دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان همچنين با اشاره به ظرفيت هاي بالاي جهان اسلام در حل مناقشات منطقه اي و جهاني گفت: اگر ظرفيت هاي جهان اسلام به خوبي فهميده و در عرصه مناسبات بين المللي مشاركت داده شود، مي تواند به حل بسياري از مسايل كمك كند.

وي افزود: يكي از اشتباه هاي راهبردي آمريكا اين است كه بين جهان اسلام با بيش از يك ميليارد نفر جمعيت و ظرفيت هاي بزرگ و رژيم صهيونيستي، گزينه دوم را انتخاب كرد.

وي اضافه كرد: آمريكا بر اين تصور نادرست بود كه مي تواند با اتكا به چند قدرت دست نشانده منطقه اي، رژيم صهيونيستي را حفظ كند.

وي ادامه داد: شناخت درست و استفاده به جا از ظرفيت هاي جهان اسلام همسو با مشاركت راهبردي ايران و روسيه نه تنها مي تواند از وقوع بسياري از مناقشات جهاني و بين المللي در آينده ممانعت كند، بلكه مي تواند زمينه ساز خوبي براي دستاوردهاي جديد در عرصه مناسبات بين المللي باشد.

'سعيد جليلي' دبير شورايعالي امنيت ملي ايران، بامداد روز دوشنبه براي براي شركت در دومين نشست بين المللي دبيران شوراي عالي امنيت ملي 65 كشور جهان در 'يكاترينبورگ' روسيه، وارد مسكو شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها