کد خبر: ۲۰۹۱۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
مردان ایران باز هم قد علم کردند/
والیبال ایران در سال 92 بسیار پرتلاش بود و در مسابقات مختلف موفقیت‌های خوبی کسب کرد که تمام آنها تحت تاثیر خداحافظی ولاسکو قرار گرفت.

فارس، والیبال ایران در سال 92 فعالیت‌های زیادی داشت و شاهد اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی بود که از جمله آنها می‌توان به پیروزی بر قدرت‌های دنیا در مسابقات مختلف و خداحافظی ولاسکو از والیبال ایران اشاره کرد. ملی‌پوشان رده‌های مختلف ملی در رقابت‌های بین‌المللی مقابل حریفان قد علم کردند و نتایجی بهتر از سال گذشته را در کارنامه والیبال ایران ثبت کردند، اما حیف که تمام این موفقیت‌ها تحت تاثیر خداحافظی پیرمرد آرژانتینی از والیبال ایران قرار گرفت.

* کاله نماینده والیبال ایران در آسیا شد

مسابقات لیگ برتر والیبال مردان باشگاه‌های کشور در سال 1391 جام سردار سرلشگر شهید حسن طهرانی مقدم با شرکت دوازده تیم آلومینیوم المهدی بندرعباس، باریج اسانس کاشان، بازرگانی جواهری گنبد، بانک کشاورزی تهران، پیشگامان کویر یزد، پیکان تهران، سایپا، شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز، کاله مازندران، متین ورامین و میزان مشهد از 26 مهر ماه سال 1391 آغاز شد و تا پایان سال ادامه پیدا کرد.

بازی نهایی رقابت‌های لیگ برتر والیبال در سال 91 جمعه 25 اسفند ماه در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی تهران و با حضور مسئولان فدراسیون والیبال برگزار شد که طی آن تیم کاله مازندران با شکست متین ورامین برای دومین سال پیاپی، بر سکوی قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافت و نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا شد.

* قهرمانی آملی‌ها در آسیا و صعود به جام باشگاه‌های جهان

تهران میزبان مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا بود؛ جایی که کاله به عنوان نماینده ایران باید به مصاف حریفان می‌رفت.

در آخرین روز رقابت‌های والیبال باشگاه‌های مردان آسیا که در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار شد تیم والیبال کاله مازندران در بازی فینال مقابل الریان قطر قرار گرفت و با شکست 3 بر صفر این تیم جام قهرمانی را بالای سر برد و جشن قهرمانی‌اش را در کنار هوادارانش برگزار کرد.

این تیم اگرچه در دوره گذشته و در اولین حضورش در این مسابقات با کسب رده سوم به کار خود پایان داد، اما با قهرمانی در چهاردهمین دوره نشان داد که شایستگی حضور در میان بهترین‌های جهان را دارد و به عنوان نماینده آسیا وارد این میدان مهم می‌شود.

* نوجوانان در مکزیک چهارم شدند

در سال 92 نوجوانان والیبالیست ایران هم در مسابقات مهمی حضور پیدا کردند که آن هم مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به میزبانی مکزیک بود؛ شاگردان ایرج مظفری در دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها برابر لهستان قرار گرفتند و مغلوب حریف خود شدند تا به عنوان چهارمی سیزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان اکتفا کنند.

ملی‌پوشان کشورمان در مجموع در این دوره از رقابت‌ها پنج پیروزی برابر فنلاند، فرانسه، روآندا، مصر و آرژانتین به دست آوردند و سه شکست را برابر روسیه (دو بار) و لهستان در دیدار رده‌بندی تجربه کردند. نوجوانان روسیه در پایان قهرمان این دوره از مسابقات شدند.

 * نخستین تجربه حضور در لیگ جهانی برای ایران

یکی از مهم ترین میادینی که والیبال ایران آن هم در رده بزرگسالان در آن پا گذاشت، لیگ جهانی والیبال بود. تیم ملی والیبال ایران که برای اولین بار در طول تاریخ مجوز حضور در رقابت‌های لیگ جهانی را به دست آورد خود را برای حضوری تاریخی مهیا کرد. ملی‌پوشان کشورمان در مرحله انتخابی لیگ جهانی با گذر از سد تیم‌هایی مصر و ژاپن، توانستند بلیط ارزشمند این مسابقات را برای اولین بار با هدایت خولیو ولاسکو به دست آورند تا به عنوان قهرمان آسیا این بار وارد میدان لیگ جهانی شوند. تیم کشورمان با در اختیار گرفتن بازیکنان جوان و آینده‌دار در نظر داشت تا چهره‌های جدید و قدرت واقعی ایران را در میان غول‌های دنیا به نمایش بگذارد.

در بیست و چهارمین دوره این مسابقات برای اولین بار 18 تیم حضور داشتند و در سه گروه به مصاف هم رفتند؛ در گروه A تیم‌های برزیل، لهستان، آمریکا، بلغارستان، آرژانتین و فرانسه، در گروه B تیم‌های روسیه، ایتالیا، کوبا، صربستان، آلمان و ایران، در گروه C کانادا، کره‌جنوبی، فنلاند، هلند، ژاپن و پرتغال حضور داشتند.

نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ جهانی همراه با پنج پیروزی و پنج شکست بود که 15 امتیاز نیز برای ملی‌پوشان ایران به ارمغان داشت.

* درخشش در حد لیگ جهانی...

تیم ملی والیبال ایران با تیم‌های روسیه، ایتالیا، آلمان، صربستان و کوبا در گروه دوم دور مقدماتی لیگ جهانی هم‌گروه بود که در پایان 10 مسابقه خود با 15 امتیاز رتبه پنجم گروه را به دست آورد.

ملی‌پوشان ایران در اولین و دومین دیدار خود در لیگ جهانی والیبال، میهمان روسیه قهرمان المپیک بودند که در مجموع هفت ست بازی کردند و گرفتن امتیاز یک ست از روسیه (25 بر 17) ره‌آورد آنان از هفته دوم این رقابت‌ها بود.

تیم ملی والیبال ایران در هفته چهارم دور مقدماتی لیگ جهانی در تهران میزبان صربستان بود که در بازی نخست موفق به کسب نخستین امتیاز لیگ جهانی ایران شد و در دیدار دوم نیز نخستین پیروزی خود را در این رقابت‌ها به ثبت رساند. ایران در مجموع دو بازی امتیاز پنج ست را به حریف واگذار کرد و امتیاز پنج ست را از صربستان، قهرمان اروپا گرفت. بنابراین می‌توان گفت تیم ملی والیبال ایران در مجموع دو بازی با صربستان مساوی بود.

شگفتی‌های تیم ملی والیبال ایران از هفته پنجم دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال رقم خود که در بازی نخست با ایتالیا در حالی در زمین حریف بازی می‌کرد، 3 بر یک به پیروزی رسید و نخستین پیروزی خارج از خانه خود را نیز به دست آورد.

تیم ملی والیبال ایران در دومین بازی با ایتالیا که در جزیره ساساری برگزار شد، 3 بر 2 مغلوب ایتالیا شد و در مجموع دو دیدار امتیاز 5 ست را از حریف گرفت و نتیجه چهار ست را به ایتالیا واگذار کرد که عملکرد بسیار خوبی برای ملی پوشان کشورمان بود.

حریف بعدی تیم ایران، کوبا در شهر هاوانا بود که تیم ملی والیبال ایران موفق به شکست این تیم با سابقه لیگ جهانی در دو دیدار متوالی شد. ملی‌پوشان ایران در بازی اول 3 بر 2 و در بازی دوم نیز 3 بر یک کوبا را شکست دادند تا این تیم قعرنشین جدول این رقابت‌ها شود. بنابراین نخستین دو پیروزی تیم ایران نیز در هفته ششم لیگ جهانی رقم خورد. 

غیور مردان والیبال ایران در هفته هفتم دور مقدماتی در تهران میزبان آلمان بودند. آنان دو روز قبل از بازی با آلمان با خستگی فراوان از سفر طولانی از کوبا به کشور بازگشتند. ملی پوشان ایران در دو دیدار با آلمان یک پیروزی و یک شکست به دست آوردند. در بازی اول تیم ملی والیبال ایران نخستین پیروزی 3 بر صفر خود در این رقابت‌ها را به دست آورد و در دیدار دوم نیز 3 بر صفر مغلوب آلمان شد.

در مجموع تیم ملی والیبال ایران در 10 بازی خود در دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال 2013، ضمن کسب رتبه پنجم جدول، 15 امتیاز از پنج پیروزی و پنج شکست به دست آورد.

دیدار نهایی بیست‌وچهارمین دوره لیگ جهانی والیبال در آرژانیتن برگزار شد که تیم‌های روسیه و برزیل برای کسب مقام قهرمانی به مصاف یکدیگر رفتند. تیم ملی والیبال برزیل که عنوان پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها را با 9 عنوان قهرمانی در اختیار دارد، برای ششمین بار در دیدار نهایی لیگ جهانی والیبال به مصاف روسیه رفت و با پذیرش شکست به مدال نقره و مقام نایب قهرمانی دست یافت و روسیه قهرمان شد.

 * جوانان ایران پنجم جهان شدند

در اوایل شهریور ماه بود که تیم ملی والیبال جوانان ایران هم در مسابقات قهرمانی جهان عنوان پنجم را کسب کرد. شاگردان فرهاد نفرزاده در آخرین بازی از هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان توانستند با نتیجه 3 بر یک تیم ملی ترکیه، میزبان مسابقات را از پیش روی خود بردارند و جایگاه پنجمی این رقابت‌ها را به خود اختصاص دهند.

در هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان عنوان پنجمی را کسب کرد، اما از نظر آماری بهترین عملکرد را در 9 دوره حضور در این رقابت‌ها، در جام هفدهم داشت. تیم ملی والیبال جوانان ایران تجربه حضور در 9 دوره مسابقات قهرمانی جهان در پرونده کاری خود دارد که کسب عنوان سومی در سال 2007 با شکست ایتالیا در مراکش، بهترین عملکرد این تیم از نظر مقام جهانی است.

* ایران جهانی شد

در تاریخ 20 شهریور ماه 92 ایران بازهم میزبان شد؛ این بار میزبان مسابقات والیبال قهرمانی جهان 2013، گروه ب آسیا که در پایان این رقابت‌ها ایران با شکست بحرین، اندونزی و پاکستان اول شد و به مسابقات قهرمانی جهانی لهستان راه پیدا کرد.

هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در سال 2014 به میزبانی لهستان برگزار خواهد شد که از قاره آسیا چهار تیم در این رقابت ها شرکت می‌کنند.

روسیه عنوان پرافتخارترین کشور رقابت‌های جهانی را در اختیار دارد که با شش مدال طلا، سه نقره و سه برنز در 12 دوره این رقابت‌ها بر روی سکو رفته است. بعد این کشور، برزیل با سه مدال طلا و یک نقره در مکان دوم قرار دارد؛ ایتالیا نیز با سه مدال طلا و یک عنوان سومی در مقام سوم بعد از برزیل قرار دارد.

* تعظیم دوباره آسیا به والیبال ایران و پیام تبریک رهبری

والیبالیست‌های بزرگسال ایران در تاریخ 14 مهر 92 و این بار در امارات درخشیدند؛ تیم ملی والیبال ایران در دیدار نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا با نتیجه 3 بر صفر از سد کره جنوبی گذشت و قهرمان شد؛ این نخستین قهرمانی ایران در خارج از خانه و دومین قهرمانی در تاریخ برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا محسوب می‌شد.

تیم ملی والیبال ایران با این پیروزی برای دومین بار توانست بر بام قاره کهن قرار بگیرد و دست شاگردان پارک‌کی وون را از رسیدن به مدال طلا کوتاه کند. شاگردان ولاسکو با این قهرمانی جواز حضور در رقابت‌های قهرمانان قاره‌ها که در ژاپن برگزار می‌شد را کسب کردند.

بلند قامتان ایران در حالی در این دوره از مسابقات قهرمان شدند که در سال 2011 با واگذاری تنها دو ست رکورد جالب توجهی از خود به جا گذاشته بودند، اما در این دوره از رقابت‌ها رکورد قبلی خود را شکستند و تنها با واگذاری یک گیم به کره‌جنوبی آن هم در مرحله دوم مسابقات روی سکوی قهرمانی قرار گرفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا با صدور پیامی، از اعضای تیم ملی والیبال قدردانی کردند و فرمودند "بسمه‌ تعالی، از جوانان والیبالیست عزیز تشکر میکنم، به خاطر اینکه دل ملت ایران را شاد کردند.

سیدعلی خامنه‌ای"

* اکبری با زیر 23 ساله‌ها پنجم جهان شد

تورنمنت دیگری که والیبال ایران در آن حضور پیدا کرد و نماینده داشت نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال جهان به میزبانی برزیل بود که پیمان اکبری هدایت تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها را برعهده داشت.

تیم ملی والیبال زیر 23 سال ایران در دور مقدماتی این رقابت‌ها موفق به شکست استرالیا، مکزیک و ونزوئلا شد و با توجه به پذیرش شکست برابر روسیه و صربستان در این مرحله به چهار تیم دوم (تلاش برای عنوان پنجم تا هشتم) مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد.

ملی‌پوشان کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی با شکست تونس ششمی خود را مسجل کرد و برای کسب عنوان پنجم در مرحله نهایی برای دومین بار با ونزوئلا روبرو شد که این تیم را نیز شکست داد تا در نخستین دوره این رقابت‌ها، عنوان پنجم را به دست آورد.

در تاریخ 21 مهر 92 مرحله نهایی نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال جهان برگزار شد و تیم والیبال برزیل، میزبان این دوره از رقابت‌ها با شکست 3 بر 2 مقابل صربستان جام قهرمانی در خانه خود نگهداشت.

* 3 شکست حاصل نخستین تجربه جهانی کاله

برزیلی‌ها میزبان مسابقات مهم دیگری هم بودند که آن هم رقابت‌های والیبال جام باشگاه‌های جهان بود که کاله آمل به نمایندگی از ایران و آسیا باید در آن حضور پیدا می‌کرد.

تیم کاله ایران با شش بازیکن به برزیل رفت و پنج بازیکن زیر 23 سال کشورمان نیز پس از پایان رقابت‌های جهانی زیر 23 سال به این تیم پیوستند.

در پایان و در تاریخ 27 مهر 92 با توجه به فشردگی رقابت‌های والیبال در دنیا و اعزام پنج تیم ملی به رقابت‌های مختلف بین‌المللی نوجوانان جهان، جوانان جهان، زیر 23 سال جهان، لیگ جهانی و قهرمانی آسیا در رده مردان کاله ایران بدون در اختیار داشتن بازیکنان اصلی خود در این رقابت‌ها حاضر شد و با سه شکست مقابل نمایدگان ایتالیا، ژاپن و آرژانتین به کار خود پایان داد.

* مقام چهارم برای شاگردان ولاسکو در جام قهرمان قاره‌ها

تیم ملی والیبال ایران در ششمین جام قهرمانان قاره‌ها که از 28 آبان تا 3 آذر ماه امسال در شهرهای کیوتو و توکیو ژاپن برگزار ‌شد، ضمن کسب پیروزی با ارزش برابر آمریکا که برای نخستین بار رقم می‌خورد، موفق به کسب عنوان چهارم جهان شدند که این جایگاه نسبت به دوره قبل یک پله صعود برای والیبال ایران به همراه داشت.

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جام قهرمانان قاره‌ها سال 2013 برابر تیم‌های ایتالیا، ایالات متحده و ژاپن به یپروزی رسید و برابر تیم‌های بزریل قهرمان چهار دوره این رقابت‌ها و روسیه قهرمان اروپا، لیگ جهانی 2013 و بازی‌های المپیک 2012 لندن مغلوب شد.

تیم ملی کشورمان در مجموع پنج بازی خود در جام قهرمانان قاره‌ها در سال 2013 موفق به کسب هفت امتیاز شد و در رده چهارم ایستاد.

تیم‌های برزیل، روسیه و ایتالیا به ترتیب با 12، 11 و 9 امتیاز مدال‌های طلا، نقره و برنز را به دست آوردند. ایالات متحده و ژاپن نیز با 6 و صفر امتیاز در مکان‌های پنجم و ششم این رقابت‌ها قرار گرفتند.

* آرژانتینی‌ها دستور دادند، ولاسکو رفت!

شاید تنها اتفاق تلخی که در سال 92 برای والیبال حرفه‌ای ایران افتاد جدایی ناگهانی خولیو ولاسکو از تیم ملی والیبال ایران بود؛ خولیو ولاسکو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی والیبال ایران پس از سه سال هدایت این تیم، با درخواست فدراسیون والیبال کشورش برای هدایت تیم ملی آرژانتین، تصمیم به جدایی از تیم ملی ایران گرفت. تیم ملی ایران همراه با خولیو ولاسکو دو بار قهرمان آسیا شد و سهمیه جام‌جهانی و لیگ جهانی را کسب کرد. این تیم همراه با مربی آرژانتینی، در اولین تجربه خود در لیگ جهانی والیبال، تیم‌های ایتالیا، آلمان، صربستان و کوبا را مغلوب کرد.

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران، در طول دو سالی که ولاسکو سرمربی  ایران بود و پس از دست‌آوردهای متوالی بازیکنان او، این ورزش در میان قشر‌های مختلف در ایران محبوبیت خاصی پیدا کرد.

گروهی از مربیان و بازیکنان والیبال معتقدند که رفتن خولیو ولاسکو تاثیر منفی بر روی روند رو به رشد والیبال در ایران خواهد گذاشت، اما گروهی دیگر تاکید می‌کنند که با کناره‌گیری این مربی، حرکت روی به جلوی والیبال ایران متوقف نخواهد شد.

* از ماجرای باروت، جرقه و رشد موشکی تا اعتراف تلخ ولاسکو

تلاش و زحمات ولاسکو بر هیچکس پوشیده نیست و اگر کسی بخواهد آن را زیر سوال ببرد به نوعی انصاف و عقل خودش را زیر سوال برده است؛ پیرمرد دوست‌داشتنی و آرژانتینی تاثیر زیادی در پیشرفت چشمگیری والیبال ایران داشت؛ هرچند که والیبال ایران برای زدن استارت پیشرفت مانند باروتِ در انتظار جرقه بود. ولاسکو هم با تجربه‌اش به خوبی کبریت را روشن کرد و جرقه‌ای به باروت والیبال ایران زد تا به قول محمدرضا داورزنی رشد موشکی والیبال ایران آغاز شود؛ البته ولاسکو انسان منصفی هم بود، چراکه در آخرین نشست خبری و در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا همانطور که شما والیبال ایران را احیاء کردید، ایران هم شما را احیاء کرده، گفت: درست می‌گویید من از ایران خیلی‌ها چیزها یاد گرفتم، اما این را هم بدانید که من تنها مربی در سطح جهان هستم که این مقام را کسب کردم؛ در قاره اروپا و آسیا قبلاً‌ کسی نبوده که به عنوان مربی بهترین تیم آسیایی و اروپایی را به دست آورد. ایران نام من را در تاریخ والیبال جهان قرار دارد.

پیرمرد به یاد ماندنی والیبال ایران که لقب جادوگر را به خود اختصاص داد در آخرین نشست خبری خود اعتراف تلخی هم کرد؛ سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه رفتنش به آرژانتین حرفه‌ای نیست، تصریح کرد: تصمیم سختی است. وضعیت آرژانتین نسبت به ایران پایین‌تر است. وضعیت اقتصادی هم به این صورت است، اما وقتی من جوان بودم چیزهای زیادی از آرژانتین گرفتم و تحصیل رایگان داشتم. به عنوان مربی بدنساز و مربی دوم در سال 1982 جاهای زیادی سفر کردم اما وقتی آنجا را ترک کردم یک حرفه جدید را در ورزش آغاز کردم.

* سالی که نکوست از بهارش پیداست...

حالا ولاسکو رفته و همه منتظر هستند تا با جایگزین وی آشنا شوند؛ جایگزینی که هنوز معلوم نیست چه کسی خواهد بود. به هر حال والیبال ایران در سال آینده مسابقات زیادی در پیش دارد و کمترین انتظارها از آن تکرار موفقیت‌های گذشته است و مسئولان می‌توانند با انتخابی شایسته استارت آغاز سالی جدید را بزنند، چراکه از قدیم می‌گویند "سالی که نکوست از بهارش پیداست".

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها