کد خبر: ۲۱۳۲۸۵
زمان انتشار: ۱۶:۱۷     ۱۰ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز نیازی نیست سن و سال بالایی داشته باشید تا روز های خوب بازار خودروی کشور را به یاد بیاورید، روز هایی که عرضه از تقاضا پیش گرفته بود و خودروسازان تلاش می کردند با ارائه انواع تخفیف ها و روش های متنوع فروش، مشتریان را به سوی خود جلب کنند. همه این ها به کمتر از پنج سال پیش باز می گرد اما پس از آن با کاهش تولید بود که جرقه مشکلات بازار خودرو زده شد، حتی خیلی پیش از آنکه شاهد افزایش قیمت رسمی خودرو ها باشیم.

وقتی عرضه کم باشد، مشتریان حاضرند خودرو را با قیمت بالاتر از حد بخرند و این موضوع به تب قیمت ها در بازار  دامن زد و به این ترتیب تا مشکل تولید حل نشود نمی توان امیدی به کاهش قیمت ها در بازار داشت. هر چند رفع تحریم های صنعت خودرو می تواند تا حدودی فرآیند تولید خودرو را تسهیل کند، اما انبوه بدهی خودروسازان به قطعه سازانشان و البته ناتوانی در تامین هزینه مواد اولیه صنعت خودرو، مشکلی است بی ارتباط به تحریم ها و با روند فعلی نمی توان امیدی به بازگشت به روز های خوب گذشته داشت.

درخواست افزایش قیت خودرو

احتمالا تا اینجای کار از کاهش قیمت خودرو طی روز های آتی نا امید شده اید اما هنوز هم اخباری بدتری در راه است؛ درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت. آن گونه که به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از موضع گیری های اولیه در مقابل شواری رقابت، جایگاه این شورا را در قیمت گذاری خودرو پذیرفته و برای تجدید نظر در قیمت خودرو ها به این شورا نامه نوشته است. آن گونه که صالحی نیا، معاون وزیر اعلام کرد، وزارت خانه در این نامه از شورای رقابت خواسته قیمت گذاری خودرو را با ارز آزاد انجام دهد ضمن آنکه اعمال تورم شش ماهه در قیمت خودرو و البته تغییر در قیمت پایه خودروها از دیگر درخواست های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. قیمت خودرو ها از اواخر سال گذشته بر اساس نرخ ارز اتاق مبادلات (رقمی در حدود ۲۵۰۰ تومان به ازای هر دلار) مورد محاسبه قرار گرفته است اما خودروسازان معتقدند در این مدت با این ارز دسترسی نداشته اند و از ارز آزاد (نرخی بیش از ۳۰۰۰ تومان) استفاده کرده اند و به همین دلیل زیان زیاد را متحمل شده اند. تغییر در نرخ ارز، به معنی افزایش قیمت خودرو است و این مسئله هر چند در ابتدا با مخالفت شواری رقابت مواجه شد اما شنیده ها نشان می دهد اعضا این شورا برای بررسی این موضوع جدی هستند و مهلت دو هفته ای را برای آن در نظر گرفته اند. از سوی دیگر اعمال تورم شش ماهه  نخست سال و تغییر در قیمت پایه هر دو عواملی هستند که باعث افزایش قیمت خودرو ها می شوند و به این صورت باید گفت حتی اگر موضوع این نامه با مخالفت شواری رقابت هم مواجه شود، قطعا اعضا این شورا نمی توانند به کاهش قیمت خودرو رای دهند. خودروسازان البته اعلام کردند با وجود زیان، تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهند داشت اما هیچ صحبتی از کاهش قیمت ها هم در میان نیست.

امیدی به کاهش قیمت خودرو هست؟

به سوال اصلی این نوشته باز می گردیم؛ آیا امیدی به کاهش قیمت خودرو در ماه های آتی هست؟ متاسفانه با شرایط فعلی خریداران منتظر کاهش قیمت نا امید خواهند شد چون با توجه به آنچه پیش از این آمد، خودروسازان توانایی کاهش قیت ها را ندارند هر چند با وضعیتی که این روز ها بر صنعت کشور به طور عام و صنعت خودروسازی به طور خاص حاکم است شاید انتظار کاهش قیمت ها چندان هم منطقی نباشد.

آیا صنعت خودروسازی کشور می تواند تا پایان سال، ۹۰۰ هزار خودرو تولید کند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها