کد خبر: ۲۱۳۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۰۵ مهر ۱۳۹۰
محسن نريمان، نماينده مردم بابل از جمله دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف بود كه به گفته خودش تحت تأثير نظرات متفكراني مانند استاد شهيد مطهري به فعاليت عليه رژيم پهلوي پرداخته و دستگير شده و بعد از انقلاب هم ابتدا جذب سپاه گرديده و پست‌هاي متعددي مانند فرمانداري و شهرداري را قبل از انتخاب شدن به عنوان نماينده مردم شهر بابل تجربه كرده است.
 
وي كه از مجلس پنجم تا كنون به عنوان نماينده در مجلس حضور دارد، خود را پايبند به اصول انقلاب، اسلام و قانون اساسي مي داند.
 
نريمان معتقد است كه در حال حاضر جمهوري معادل دموكراسي است؛‌ همان جمهوري كه امام خميني(ره) اصرار به حضور نام آن در كنار اسلام و ساخته شدن تركيب «جمهوري اسلامي» داشت.
 
حضور او در «خبرگزاري دانشجو» اتفاق جالبي بود، از اين لحاظ كه اتهام نگاه يكسويه،‌ ديكتاتوري و مواردي از اين دست، ‌همواره از سوي اشخاص موسوم به اصلاح‌طلب موجب اجتناب آنها از پاسخگويي به مطالبات دانشجويي شده است.
 
آنچه مي خوانيد حاصل گفت و گوي چالشي با محسن نريمان، نماينده مردم بابل در مجلس است.
 
مجلس سوم هم اصلاح‌طلب بود!/همه نمايندگان تهران اصلاح‌طلب خواهند بود
 
«خبرگزاري دانشجو» -  شما به عنوان يك نماينده اقليت مجلس، وضعيت كنوني اصلاح‌طلبان و موقعيت آنها در انتخابات پيش رو را چگونه برآورد مي‌كنيد؟
 
نريمان: «طبيعي است كه بر اساس خاصيت حكومت جمهوري و رجوع به آراي مردم،‌ در تاريخ جمهوري اسلامي ايران، گاهي اصلاح‌طلبان و گاهي اصولگرايان به قدرت برسند؛ به عنوان مثال ‌در مجلس سوم و ششم‌ مردم به اصلاح‌طلبان رأي دادند و گاهي نيز كساني ديگري حائز اكثريت شدند. از آنجا كه مردم همواره به ميزان برآورده شدن مطالباتشان واكنش نشان مي دهند، اگر دولت فعلي كه به هر حال برآمده از اصولگرايي است، ‌موفق به پاسخ دادن به خواسته‌هاي آنان نشود، يقيناً جريان اصولگرايي دوباره رأي نخواهد آورد و در اين راستا تمهيداتي مانند پول خرج كردن براي شاخص كردن بعضي افراد و نهايتاً فرستادن آنها به مجلس هم موثر واقع نخواهد شد؛ در چنين شرايطي مي‌توان پيش‌بيني كرد كه تمام نمايندگان تهران در مجلس آينده از اصلاح‌طلبان خواهند بود.»
 
«خبرگزاري دانشجو» - آيا توفيق يا عدم توفيق اصلاح‌طلبان در مجلس ششم حاصل ناتواني دولت اصلاحات براي پاسخ دادن به مطالبات رهبري بود؟
 
نريمان: «در حال حاضر و با در نظر گرفتن نتايج انتخابات رياست جمهوري سال 88 در تهران كه با رأي قاطع مردم تهران به نفع آقاي موسوي تمام شد،‌ در حال حاضر هم معتقدم در انتخاباتي كه سالم برگزار بشود امكان انتخاب شدن هر 30 نماينده از ميان اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ در هر حال فعاليت‌ دولت‌ها همواره بر انتخابات مجلس اثر گذاشته است و من معتقدم با وجود برخورداري كشور از آرماني‌ترين درآمدهاي نفتي در اين دولت،‌ به مطالبات مردمي پاسخ داده نشده است؛ در مورد اصلاح‌طلبان و عدم توفيق آنها در مجلس ششم نيز همين طور است، اما تنها بخشي از دلايل آن در اين موضوع خلاصه مي‌شود!»
 
در ايران فعاليت حزبي معنا ندارد/توكلي، نادران و مطهري اصلاح‌گرا شده‌اند
 
«خبرگزاري دانشجو» - در مورد فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در آستانه انتخابات مجلس چه نظري داريد؟
 
نريمان: «در ديگر مناطق دنيا روال كار مثل كشور ما نيست. روند كار برخلاف آنچه در ايران اتفاق مي‌افتد، است؛ ‌مثلاً اگر محبوبيت اوباما در آمريكا پايين بيايد، قطعاً محبوبيت حزب او هم كاهش خواهد يافت. البته در ايران مسائل حزبي به آن معنا وجود ندارد. گاهي ممكن است بعضي افراد با تابلوي اصولگرايي وارد مجلس شوند و با نظرات اصلاح‌طلبي خارج شوند. نمونه بارز اين مورد را هم مي توان در افرادي همچون نادران، ‌توكلي يا مطهري ديد كه به‌ هر حال نوعي نظرات اصلاحگرايانه دارند البته اصولگرا بوده، ولي منتقد دولت هستند از سوي ديگر چون گاهي در ايران محبوبيت‌هاي شخصي افراد بر عدم محبوبيت حزب آنها غلبه كرده و موجب انتخاب آنها از سوي مردم شده، ممكن است اصولگرايان از اين شيوه براي رأي آوردن استفاده كنند»
 
بايد تمام قانون اساسي را قبول داشته باشيم حتي اصل 110
 
«خبرگزاري دانشجو» - نظرتان را درباره عمل به قانون اساسي و رفتار بعضي از سياسيون اصلاح طلب در اين باره بيان كنيد.
 
نريمان: «نمي‌شود فرد يا افرادي بخشي از قانون اساسي را قبول داشته باشند، اما اصولي از آن را مردود بشمارند؛ اصل 110 قانون اساسي به عنوان يك اصل مترقي به موضوع ولايت فقيه مي‌پردازد و كسي نمي تواند بگويد اين اصل را قبول ندارد.»
 
اصولگرايان بر دو نوعند: نوع نخست: خردورز نوع دوم: خشونت طلب و افراطي و ...
 
«خبرگزاري دانشجو» - بعد از فتنه سال گذشته، اکنون جناح‌بندي‌ و طيف بندي سياسي كشور را چگونه مي‌بينيد؟
 
نريمان: «اكنون بر اساس فضاي سياسي موجود كشور مي‌توان گفت كه اصولگرايان به دو دسته قابل تقسيم شدن هستند؛ دسته اول اصولگرايان خردورز كه آقايان مطهري، توكلي و لاريجاني در آن دسته قرار مي‌گيرند و دسته دوم هم اصولگراياني هستند كه مقداري خشونت طلب و تند و افراطي هستند كه من از آنها نام نمي‌برم تا بر اساس ماده 77 آيين‌نامه مجلس برايشان ايجاد حق كنم! به‌ هر حال اين تقسيم‌بندي براي اصولگرايان مجلس هم صدق مي كند.»
 
به‌خاطر ندارم اصلاح‌گرايان خردورز در برابر افراطي‌هاي اين طيف چه كردند!
 
«خبرگزاري دانشجو» - خوب من یک سوال دیگر دارم به نظر شما چرا عقلای اصلاح طلب نسبت به تندروي‌هاي جریان اصلاحات و به صورت مشخص قانون‌شكني‌هاي موسوي در دوران فتنه اقدام خاصی انجام ندادند مثلا در تا قبل از نمازجمعه رهبری چه کردند؟
 
نريمان: «اصلاح‌طلبان به عنوان يك حزب تعريف نشده‌اند! البته شما اگر بگوييد مثلا فراكسيون اقليت مجلس در اين مورد چه كرده است، مسئله فرق مي‌كند كه در مورد سوال شما بايد يك تشكيلات منظم بنشيند و پاسخ بگويد!! در مورد عملكرد اصلاح‌طلبان در يك هفته بعد از انتخابات هم من در موقعيتي نيستم كه پاسخ بدهم. البته الان حضور ذهن هم ندارم!»
 
در همه انتخابات اشكال بوده است/باز هم مثال از آمريكا
 
«خبرگزاري دانشجو» - به عنوان يكي از نمايندگان اقليت مجلس، در خصوص موضوع ادعاي اثبات نشده تقلب در انتخابات و شائبه‌هاي موجود در اين مورد كه هزينه‌هاي فراواني را به جمهوري اسلامي ايران و رأي اكثريت مردم تحميل كرد، چه صحبتي داريد؟
 
نريمان: «در همه انتخابات به گواهي بايگاني فرمانداري ها و شوراي نگهبان شكايات بسياري واصل مي‌شود، همان طور كه در انتخابات آمريكا در مورد رقابت بوش و ال‌گور هم اتفاق افتاد. در همه انتخابات اشكالاتي هست. من انتخابات بدون اعتراض نديده‌ام. قانون به ما در اين مورد سعه صدر داده است، حتي در مورد اجازه برپايي تجمعات بدون اسلحه و دادن بيانيه! الان هم يك نفر مي تواند انتخابات را قبول نداشته باشد، ولي موظف است كه به قانون تمكين كند.»
 
فراكسيون اقليت مدافع نظام است!
 
«خبرگزاري دانشجو»: آيا از عملكرد فراكسيون اقليت مجلس در فتنه دفاع مي كنيد؟
 
نريمان: «ماندگاري جمهوري اسلامي بر همه‌چيز ارجحيت دارد. ما نبايد در مسيري حركت كنيم كه اركان نظام دچار مشكل بشود. من معتقدم فراكسيون اقليت مسئله انتخابات 88 را درك كرد. فراكسيون اقليت بايد، هم اعتراضات را در نظر مي گرفت و هم قانون را و هم اينكه مواظب سوءاستفاده عده‌اي جهت خدشه‌دار كردن اركان نظام مي شد كه در اين راه هم موفق بود. حتي گاهي سكوت معنادار كرد و به گواهي بعضي اصولگرايان از ناحيه فراكسيون اقليت مشكل و چالشي ايجاد نشد. من در نطقي كه كردم گفتم: رئيس جمهوري بر اساس سوگندي كه ياد كرده بايد به قانون تمكين كند كه البته ايشان در چندين مورد قانون مصوب مجلس و مورد تأييد شوراي نگهبان را رعايت نكرده است.
 
احمدي‌نژاد عامل به زندان افتادن اصلاح‌طلبان
 
«خبرگزاري دانشجو» - سخنان تاجزاده و بيانيه‌هاي موسوي برداشتي ناقص از قانون اساسي بوده است و نوك پيكان سخنانشان عليه قانون اساسي؛ با توجه به تاکیدی که بر قانون اساسی کردید بفرمایید چرا عقلاي اصلاحات سعي نكردند مانع از ساختارشكني و در نتيجه به زندان افتادن كساني نشوند كه زماني داراي مسئوليت در كشور بودند؟
 
نريمان: «شما اين گونه تحليل كرديد كه عدم موضعگيري عقلاي اصلاح‌طلب باعث به زندان افتادن عده‌اي از اصلاح‌طلبان شده است! تا دولت احمدي‌نژاد است اين اتفاقات در اثر انحصارطلبي و زياده‌خواهي‌ها به وقوع مي‌پيوندد. آنها تلاش مي‌كنند رقبا حذف شوند!»
 
بيانيه‌هاي موسوي در راستاي حمايت از قانون اساسي بود/رهبري عامل محبت من به موسوي است!
 
«خبرگزاري دانشجو» - نظرتان در مورد بيانيه‌ها، ساختارشكني‌ها و اغتشاشات موسوي در صحنه سياسي كشور، حملات وي به اصل نظام و موارد متعدد ديگري از اين دست چيست؟
 
نريمان: «من دعوت به اغتشاش از سوي موسوي در بيانيه هايش را رد مي كنم چون برگزاري هر گونه تجمع و اجتماعات بدون حمل اسلحه آزاد دانسته شده است! ما يك بار قبل از اين جريانات يعني در دولت اصلاحات، در مجلس از شوراي نگهبان يك تفسيري گرفتيم كه مي‌گفت براي تجمعات نيازي به مجوز وزارت كشور نيست! اگر مخل مباني اسلام نبوده و همراه با حمل سلاح نباشد، آزاد است. نكند شما مي خواهيد بگوييد اينها كه تجمع كردند، چون آقاي احمدي‌نژاد را قبول ندارند مخل مباني اسلام هستند؟ اين اهانت بزرگي است!!!»
 
مصاديق اغتشاش اهميت دارد/اهميت ندارد!
 
«خبرگزاري دانشجو» - در مورد مصاديق اغتشاش مثل آتش زدن مسجد، تجمع در سالروز شورش مسلحانه منافقين،‌ حمله به پايگاه بسيج و ادارات دولتي و بانك‌ها و آتش زدن تأسيسات شهري و موارد پرشمار ديگر چه نظري داريد؟
 
نريمان: «من نمي دانم مصاديق مورد نظرتان چيست! اينكه به مسجدي حمله شده يا به مراسمي در بيت امام حمله شده است يا چيز ديگري. ببينيد اصلاح‌طلباني كه از فيلتر شوراي نگهبان گذشته‌اند قانون اساسي،‌ اسلام و انقلاب را قبول دارند. توجه داشته باشيد كه من به موسوي از طريق صدا و سيما و رهبري علاقه مند شدم. اگر از وي محبتي در دل كسي است به همين دلايل است؛ حكم نخست وزيري كه به او دادند و حكمي كه براي حضور در مجمع تشخيص به اسم ايشان صادر شد. اصلاً من نمي‌دانم سوال در مورد بيانيه هاي موسوي چه مشكلي را حل مي كند.
 
دغل بازي نكنيد/بيانيه هاي موسوي به نفع قانون اساسي بود
 
«خبرگزاري دانشجو» -  آيا بيانيه‌هاي موسوي در چارچوب قانون اساسي قابل دفاع بود؟
 
نريمان: «من بيانيه‌اي از موسوي نديدم كه عليه قانون اساسي باشد! اتفاقاً بيانيه‌هاي وي به نفع قانون اساسي بوده است. من معتقدم اين بيانيه‌ها دعوت به اغتشاش نبوده است. با اين تفسير من اعتقاد دارم كه موسوي به نفع قانون اساسي بيانيه داده! از سوي ديگر ما اجازه نمي دهيم با انحصارطلبي‌ها و فريبكاري‌ها و دغل بازي‌ها براي ادامه يكسري مسائل زمينه سازي شود! نبايد از اموال بيت‌المال براي فرستادن آدم‌ها به مجلس سوءاستفاده شود. بايد هر آزادانديشي با چنين سوءاستفاده‌اي از سوي هر كسي چه اصلاح طلب چه اصولگرا باشد، مقابله كند.
 
مجوز براي تجمع لازم نيست/مناسبات قانوني با رهبري يعني چه؟
 
«خبرگزاري دانشجو» - نامه‌اي كه موسوي به وزارت كشور ارائه داد و درخواست كرد كه يكشنبه بعد از انتخابات به عنوان تولد حضرت زهرا(س) تجمع داشته باشد، آيا به معناي قبول مرجعيت وزارت كشور جهت صدور مجوز تجمع نيست؟
 
نريمان: «تفسير قانون اساسي با شوراي نگهبان است. در زمان هاي قبل ما از شوراي نگهبان در مورد قانون اساسي تفسير خواستيم كه گفتند نيازي به مجوز وزارت كشور براي تجمعات نيست! به نظر مي رسد شما چون بيانيه ساختارشكن از سوي اقليت مجلس نداريد در حال پرداختن به موضوعات ديگري هستيد. ما اجازه نمي دهيم با فريب‌كاري‌ها و دغل‌بازي‌ها و با سوءاستفاده از اموال بيت‌المال براي ادامه حضور يكسري از دولتمردان زمينه‌سازي شود. نمي گذاريم اين گونه براي حضور بعضي افراد در مجلس زمينه سازي شود. ما بايد با اين‌ها مقابله كنيم، هم اصولگرايان هم اصلاح طلبان و هر آزادانديش حامي جمهوري اسلامي؛ اصلاً اينكه احمدي‌نژاد در نيويورك مي گويد ارتباط ما با رهبري را قانون مشخص مي‌كند يعني چه؟ من هرگز اعتقاداتم را زير پا نمي گذارم تا براي يك بار ديگر رأي بياورم. خط قرمز من قانون اساسي و اسلام است.»
 
نماز جمعه‌ها تريبون شماست/كدام پارلمان‌نيوز؟/روزنامه‌هاي ما ديده نمي‌شوند
 
«خبرگزاري دانشجو» - چه نظري در مورد عملكرد رسانه‌هاي اصلاح‌طلب داريد؟
 
نريمان: «شما مي‌خواهيد از ما كه نه تشكلي داريم و نه روزنامه اي و جايي حرف بكشيد؟ «آرمان»، «شرق» و «فرهنگ آشتي» كه اصلاً ديده نمي شوند. تمام نماز جمعه‌ها تريبون شماست. پارلمان نيوز هم كه فيلتر است. پارلمان نيوز سايتي است كه خبرهاي پارلماني را براساس اسمي كه انتخاب كرده منتشر مي‌كند. ارتباط اين سايت با فراكسيون اقليت اين است كه مصاحبه آنها را مي گذارد. در مورد مطالب مرتبط با زندانيان سياسي و درج شدن آن در اين سايت و نيز نشر بيانيه‌هاي موسوي كه پارلمان نيوز آن را منتشر كرده است هم من چيزي نمي دانم. پارلمان نيوز اخبار مربوط به نيروهاي خط امام مجلس را منتشر مي‌كند، اما اين دليل بر ارتباطش با اقليت مجلس نيست. در جلسه اي كه اصلاح طلبان بودند ما قرار گذاشتيم كه خطوط را رعايت كنيم، ‌لذا اينكه هيئت رئيسه و مسئول پارلمان نيوز كيست من نمي دانم!»
 
9 دي مال همه است/توقع داريد طبق خواست رهبري به اصولگرايان رأي بدهيم؟
 
«خبرگزاري دانشجو» - چه تحليلي در مورد حماسه 9 ‌دي و انزجار مردمي از اعمال موسوي كه پس از بيانيه 17 او به‌وجود آمد، داريد؟
 
نريمان: « ببینید به عقيده من فضاي 9 دي مثل فضاي كنوني كه گفتم همه نمايندگان تهران از اصلاح طلبان خواهند بود! در جهت نظام و رهبري بود و كسي نبايد اين حماسه را به نفع خودش مصادره كند. كجا در سخنان رهبري اين گونه مصادره كردن 9 ‌دي آمده است؟ يعني ما هم بايد در انتخابات به اصولگرايان راي بدهيم چون نزديك به نظر رهبري است؟ من نمي دانم 9 دي عليه موسوي بود يا نبود! من در بابل در مراسم 9دي بودم. پس اصلاح طلبان هم در اين روز شريك حركت مردمي بودند؛ پس 9 دي به نفع نظام بود نه فرد يا جرياني خاص.
 
شب انتخابات پول مي دادند/ما از حق خودمان گذشتم
 
«خبرگزاري دانشجو» - موضع شفاف شما در برابر ادعاي تقلب در انتخابات چيست؟
 
نريمان: «حتي اگر در انتخابات مسائلي هم بوده كه ما مي گوييم بوده است و در انتخابات خدشه وجود داشته، موضع ما اين است كه از آن بگذريم تا نظام را حفظ كنيم. اين مسائل را بالاترها هم بهتر از ما مي‌فهمند. يقيناً بعدها چنان خواهد شد كه اين مسائل اتفاق نخواهد افتاد كه در شب انتخابات پول پخش كنند. شب انتخابات در حوزه انتخابيه من آمدند و در خانه ها در زدند و پول دادند، اما پول سهام عدالت بود، البته شايد يك شب يا دو شب قبل از انتخابات بود. در هر حال بعضي ها حق دارند كه نخواهند از اين موضوع بگذرند، ولي ما در اقليت مجلس از اين حق خود مي گذريم! چرا كه امام گفتند حفظ نظام از اوجب واجبات است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها