کد خبر: ۲۱۴۷۵۷
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عصر امروز در جلسه‌ای که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان به مناسبت گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای برگزار شده بود به تبیین و بررسی توافقنامه ژنو پرداخت.

وی اظهار داشت: توافقنامه هسته‌ای ژنو یک بحث ملی است و باید از دریچه منافع ملی و ملت ایران به آن نگاه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: موضع دولت یازدهم نسبت به تفاهمنامه مشترک ایران با گروه 1+5 اینگونه است که موفق شده حقوق هسته‌ای ایران، حق غنی‌سازی، خطوط قرمز نظام را رعایت کند و در ضمن موجب رفع تحریم‌ها شده است.

نبویان خاطرنشان کرد: نخستین انتقاد وارده به تفاهمنامه ژنو این است که طبق قواعد بین‌المللی تمامی تفاهمنامه‌های امضا شده بین ایران و هر کشور دیگر باید به دو زبان طرفین مذاکره تنظیم شود که متأسفانه این تفاهمنامه ژنو فقط به زبان انگلیسی تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: تفاهمنامه ژنو شامل 5 قسمت مهم از جمله مقدمه، گام اول، گام میانی، گام نهایی و نتیجه نهایی تشکیل شده است. دومین نقد به این توافقنامه این است که عنوان این توافقنامه هسته‌ای با نام (طرح مشترک برای عمل) آمده است که دلیل این امر چنین است که طبق اصل 107 قانون اساسی باید هرگونه توافقنامه مشترک میان ایران با کشورهای دیگر به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد که با تغییر دادن عنوان این متن ضرورت و اجرا از دولت برداشته شد.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: از نکات قابل توجه در تفاهمنامه مشترک هسته‌ای این است که در جملات نخستین توافقنامه ژنو عنوان گردیده که طرف مذاکره‌کننده گروه 1+5 باید نسبت به انجام تعهدات هسته‌ای توسط ایران یقین حاصل پیدا کند که در حقوق بین‌الملل یقین پیدا کردن یک واژه کیفی است و کمی نمی‌باشد که همین امر باعث تضعیف قدرت نظام ایران در مراودات و مذاکرات آتی می‌شود.

وی اذعان داشت: گروه 1+5 در گام نخست 28 تعهد از ایران گرفته است؛ از جمله اینکه کل اورانیوم غنی‌شده 20 درصد باید به نحوی حذف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چنانچه کشوری 270 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد، 10 تن اورانیوم 10 درصد و 20 هزار سانتریفیوژ داشته باشد به نقطه جهش در بخش فناوری هسته‌ای رسیده است، عنوان داشت: نقطه جهش یعنی رسیدن به توانایی تولید بمب هسته‌ای البته قابل به توضیح است که ایران قصد ساختن بمب هسته‌ای را نداشته و ندارد ولی توانایی تولید اورانیوم 20 درصد اهرم فشار ایران برای اسرائیل به شمار می‌رفت که با تعلیق آن این اهرم از دست ایران خارج شد.

نبویان بیان داشت: آب سنگین اراک و رآکتور اراک از دیگر امتیازات مهمی بود که ایران آن را از دست داد؛ ایران نهمین کشور دنیا از لحاظ تولید آب سنگین بود. از جمله مزایا و موارد مصرف آب سنگین می‌توان به تولید رادیوداروها و استفاده آن در امر پزشکی و بهبود بیماران سرطانی، تولید پروتنیوم، موارد آموزشی و تولید برق اشاره کرد.

وی متذکر شد: از جمله خطوط قرمز مدنظر رهبری که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظف به حفظ آن بود آب سنگین اراک و رآکتور اراک است که متأسفانه در توافقنامه ژنو رعایت نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان اذعان داشت: طبق گفته دولتمردان آمریکایی و اروپایی گروه 1+5 با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد ایران نخستین‌بار امنیت اسرائیل را تامین کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها