کد خبر: ۲۱۴۹۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
رسانه های هندی از آغاز مرحله دوم انتخابات هند در دو ایالت آسام و تریپورا در شمال شرق این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تایمز هندوستان با اشاره به مشارکت گسترده هندی ها در مرحله اول انتخابات مجلس هند و حضور 75 درصد از واجدان شرایط پای صندوق های رای در دو ایالت آسام و تریپورا در شمال شرق این کشور از آغاز مرحله دوم خبر داد.

مرحله دوم انتخابات با هدف انتخاب 543 نماینده مجلس عوام هند (لوک سابا) صبح امروز چهارشنبه در چهار ایالت آروناچال پرادش، میزورام، مگالایا و ناگالند و نیمی از مانیپور در شمال و شمال شرق این کشور آغاز شد و قرار است که مرحله سوم انتخابات روز پنج شنبه در دهلی نو برگزار شود که نتایج آن بسیار حساس است.

مرحله اول بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان روز دوشنبه برگزار شد که رقابت اصلی میان رائول گاندی از حزب کنگره و نارندرا مودی از حزب مخالف اصلی بهاراتیا جاناتا برای کسب پست نخست وزیری است.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) که از آن به عنوان انتخابات سرنوشت ساز مجلس عوام یاد می شود، روز دوشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در شهرهای بزرگ این کشور برگزار شد و شمار رای دهندگان پنج برابر اولین انتخابات لوک سابا در 60 سال گذشته معرفی شده است.

انتخابات 9 مرحله ای هند تا روز 12 مه یعنی شش هفته ادامه دارد و نتایج آن در روز 16 مه اعلام می شود. 814 میلیون هندی واجد شرایط رای دادن هستند و در انتخاباتی شرکت می کنند که گزارشها درباره فساد مقامات دولتی و نرخ بالای تورم بر نتایج آن سایه افکنده است.
 

در جریان این انتخابات که پرهزینه ترین انتخابات در جهان پس از انتخابات سال 2012 آمریکا معرفی شده است، شانزدهمین پارلمان جدید در پی اعلام نتایج و پایان فعالیت پانزدهمین دوره "لوک سبها" در 31 می تشکیل می شود.

کمیسیون انتخابات هند هزینه انتخابات هند را 35 میلیارد روپیه اعلام کرده که پس از انتخابات دوره قبلی آمریکا که هفت میلیارد دلار هزینه در برداشته، پرهزینه ترین انتخابات در جهان معرفی شده است.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها پیش بینی می شود که حزب بهاراتیا جاناتا متعلق به ناندرا مودی و همپیمان آن که ملی گرا بوده، 32.9 تا 38 درصد آرا را از آن خود کنند که در صورت کسب اکثریت آرا از سوی این حزب تفاوت چشمگیری در سیاستهای دهلی نو با پکن و اسلام آباد حاصل می شود.

در این میان برای اولین بار گزینه هیچکدام در برگه های رای دیده می شوند و مردم می توانند بدون آنکه به نامزدی رای بدهند، در انتخابات شرکت کنند. از سوی دیگر کمیسیون انتخاباتی با هدف رفاه حال واجدان شرایط بیش از یک میلیون ماشین شمارش آرا را در 828 هزار ایستگاه رای گیری قرار داده تا رای دهندگان مجبور نباشند برای انداختن رای خود بیش از دو کلیومتر را طی کنند.

این انتخابات تحت نظارت نهادی مستقل موسوم به کمیسیون انتخابات آغاز شد و تدابیر شدید امنیتی برای حفاظت از صندوقهای رای دربرابر حملات احتمالی شورشیان مائوییست و گروه اسلامگرای موسوم به جنبش جهاد اتخاذ شده است زیرا در جریان انتخابات 2004 بیش از 20 نفر کشته شدند.

اخبار انتخابات و رقابت های انتخاباتی از چند هفته گذشته نه تنها به اخبار اصلی رسانه های هندی تبدیل شده بلکه رادیو و تلویزیون های محلی نیز هر شب به پخش مناظره های انتخاباتی پرداخته و گزارشی را درباره این رویداد مهم که سرنوشت دولت آینده را تعیین می کند، منتشر می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها