کد خبر: ۲۱۹۲۲۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۲     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
عملکرد دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان در حوزه امنیتی و سیاسی موجی از نارضایتی‌ها را در این استان مهم و استراتژیک ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، امروز تشییع جنازه شهید "محمد رضا صیادی" کارمند ثبت احوال در منطقه سرباز بلوچستان به استیضاح خیابانی سیاست‌های امنیتی دولت تدبیرو امید در جنوب شرق توسط صدها نفر از مردم و خانواده های شهدای ترور زاهدان تبدل شد.

این مراسم تشییع جنازه در حالی برگزار شد که از زمان سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان چند نفر از مردم این استان که اغلب غیرنظامی بوده‌اند، توسط گروه های وهابی و تکفیری به شهادت رسیده‌اند.

نحوه آزادسازی مرزبانان و پررنگ شدن نقش برخی عناصر نه چندان خوشنام در حوزه امنیتی جنوب شرق نه تنها تاکنون موجب افزایش امنیت در این استان نشده بلکه ترورهای متعدد غیرنظامیان در چند روز اخیر در قلب بلوچستان نیز افزایش تامل برانگیزی داشته است. گروهک جیش العدل پس از اینکه اصرار برخی چهره‌های دولت برای مذاکره آنهم از طریق برخی کانال‌های خاص مشاهده کرده بیانیه داده است که پس از این افراد غیر نظامی شیعه را نیز در بلوچستان به گروگان یا به شهادت خواهد رساند. در همین حال تاکنون علاوه بر شهادت نظامیان یک معلم و کارمند به شهادت رسیده اند که توسط گروه های و.هابی مسلح اتفاق افتاده است.

این در حالیست که اخبار پشت پرده حاکی از آن است که برخی چهره‌های نه چندان خوشنام این منطقه که در ماجرای گروگانگیری اخیر دولت تبلیغات ویژه‌ای را برای آنها در دستور کار خود قرار داد، اصرار دارند که برای اعضای جیش العدل با چراغ سبز برخی دولتمردان امان نامه و عفو بگیرند.

عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان در نزدیکی به جریانات تندرو مذهبی و تقویت سیاسی این گروه و دادن پست‌های مهم به نزدیکان مولوی عبدالحمید بخش دیگری از نارضایتی‌های سیاسی مردمی را شکل داده است.

در این میان در حالیکه یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که در ایران وهابی و تکفیری وجود ندارد، مردم زاهدان در مراسمات اخیر تشییع شهدا یکی از شعارهای محوری خود را "مرگ بر وهابی" قرار داده‌اند.

این در حالی است که شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس با صدور بیانیه ای نسبت به حذف واژه "وهابیت" از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان هشدار داده است. در این بیانیه که به مناسبت شهادت افراد غیر نظامی در بلوچستان صادر شده است، آمده است:

خبر شهادت کارمندان و چهره‌های غیر نظامی در برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان موجی از نگرانی و پرسش‌های بی‌پاسخ را برای مردم به وجود آورده است، غم انگیزتر و ناراحت‌کننده تر آن است که مسئولان مربوطه پاسخ قانع کننده‌ای برای زخم‌های مردم ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: در حالیکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به جنوب استان دارد و بسیاری از مطالبات حتی فراتر از انتظار توسط دولتمردان محقق شده، چرا این نا امنی‌ها ادامه پیدا می‌کند و شتاب گرفته است؟

در این بیانیه آمده است: پاسخ دقیق آن است که این اتفاق‌های ناگوار نشان می‌دهد که نگاه سیاسی و منفعت‌طلبانه حزبی به مقوله امنیت هرگز جواب نخواهد داد بلکه به تشدید آن نیز کمک خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: متهمان اصلی در این اتفاقات کسانی هستند که اصرار دارند واژه وهابیت را از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان حذف کنند و صد البته متهم اصلی در نا امنی‌ها مسئولانی هستند که بی توجه به محتوای بیانیه مقام معظم رهبری پس از حادثه تروریستی مسجد علی‌ابن ابیطالب(ع) نسخه‌های ناکارآمد امنیتی و شخصی برای استان می‌پیچند.

در این بیانیه آمده است: رهبری در این بیانیه مهم و تاریخی وظایفی را برای گروه‌های مختلف تعریف کردند، امروز این پرسش پاسخ داده شود که مسئولان برای اجرایی شدن آن وظایف چه کرده‌اند؟ چرا به برخی اشخاص در اجرای وظایف تخفیف داده می‌شود؟

این بیانیه می‌افزاید: نکته دیگری که مدعیان دولت تدبیر و امید باید پاسخ بدهند؛ این است که چه اقداماتی سبب شده که تروریست‌ها بیشتر از هر زمان دیگری شهادت گزینه‌های غیرنظامی را بهترین برنامه خود می‌دانند؟

در این بیانیه آمده است: شهادت معلم عزیز جواد نوروزی و اینک ترور محمدرضا صیادی، کارمند ثبت احوال منطقه سرباز نشان می‌دهد قتل‌های هفدمند ابعاد تازه از اختلاف افکنی قومیتی را به دنبال دارد، اما دشمن دشمنی می‌کند ولی متولیان برقراری امنیت اگر استراتژی، در جنوب شرق برقراری امنیت از طریق مردم و واگذاری به معتمدان محلی است، چرا آثار این مسئله ملموس نیست و قتل‌های یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد؟

در همین حال صبح امروز مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محمد رضا صیادی با اعتراض گسترده تشییع کنندگان روبه رو شد.

مردم زاهدان با سر دادن شعارهای " دستگاه قضایی انتقام انتقام" و"استاندار استاندار .. استعفا استعفا"، "استاندار استاندار این آخرین پیام است" و "مرگ بر وهابی".. خواستار استعفای استاندار و منصوبان امنیتی دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان شدند.

نکته جالب توجه آنکه استاندار سستان و بلوچستان تاکنون در مراسم تشییع جنازه شهدای حاضر به شرکت نشده ودیدار وی با خانواده شهدای ترور نیز با مخالفت و اعتراض این خانواده ها روبه رو شده است.

به نظر میرسد که شیب نارضایتی ها از دولت تدبیر و امید در روزهای آینده در سیستان و بلوچستان به نحوی نیست که بتواند رویکردهای فعلی خود در این استان را ادامه دهد و لازم است تا در برخی نگاه های سیاسی و امنیتی خود در جنوب شرق تجدید نظر کند.

گفتنی است شهید صیادی سومین شهید منطقه جنوب شرق کشور در هفته‎های اخیر و پس از سفر رئیس جمهور به این منطقه است که امروز توسط مردم زاهدان تشییع شد و البته این آمار به غیر از مجروحین و مصدومین حملات تروریستی اخیر در این منطقه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها