کد خبر: ۲۲۱۴۷۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
در گزارشي از بوسني و هرزگوين به عنوان تيمي که به يک بازيکن متکي نيست نام برده شده است.

 

وقتي به تيم ملي فوتبال بوسني و هرزگوين فکر مي‌کنيد نخستين نامي که به ذهن شما مي‌رسد ادين ژکو است. نبايد کسي را به خاطر اين مورد سرزنش قرار دارد زيرا اين مهاجم بلند قامت به تيم‌هاي ولفسبورگ و منچسترسيتي کمک زيادي کرد تا در ليگ‌هاي آلمان و انگليس عنوان قهرماني را کسب کنند.

او اخيرا در رقابت‌هاي راهيابي به جام جهاني 2014 در منطقه اروپا موفق شد 10 گل در 10 مسابقه بزند و به تيمش کمک کند تا براي نخستين بار به يک تورنمنت معتبر راه يابد. در تيم بوسني و هرزگوين اما ادين ژکو تنها بازيکني نيست که بتوان به او متکي بود. اگر فوتبال را بشناسيد مي‌دانيد که بوسني بازيکنان ديگري نيز دارد که در پُست‌هاي خودشان عالي هستند.

به نقل از فارس، در زير به تعدادي از آنها اشاره مي‌کنيم.

دروازه‌بان

آسمير بگوويچ

اين دروازه‌بان 26 ساله پيراهن شماره يک بوسني را به تن مي‌کند. اکنون در استوک سيتي انگليس توپ مي‌زند و کمي طول مي‌کشد تا شناخته شده و راهي تيم بزرگ‌تري شود. رکوردها و آمار وي در ليگ انگليس موجب جلب توجه بسياري از رسانه‌هاي اروپايي شده و دفع توپ‌هاي وي بهتر از هر دروازه‌باني در اين ليگ و برخي ليگ‌هاي اروپايي است. او ممکن است جايي در ترکيب تيم فصل نداشته باشد اما بدون شک در ميان بهترين‌ها قرار مي‌گيرد.

مدافعان

يک بار ديگر بايد گفت اگر فوتبال را خوب مي‌شناسيد بدون شک متوجه خواهيد شد که بوسني و هرزگوين چگونه با موفقيت ديدارهاي مقدماتي جام جهاني را پشت سر گذاشته‌ است. امير اسپاهيچ، کاپيتان اين تيم در باير لورکوزن آلمان توپ مي‌زند. بوسني با عملکرد فوق العاده خط دفاعي‌اش در 10 ديدار تنها 6 گل خورد. اسپاهيچ پس از آنکه سال‌ها در ليگ قهرمانان اروپا در قلب خط دفاع تيمش درخشيد تجربه‌هاي زيادي اندوخته است.

تمامي اين حرف‌ها را مي‌توان در مورد منصور موژا که در ترکيب فرايبورگ است نيز گفته شود اما در هر حال آينده خط دفاعي تيم ملي بوسني و هرزگوين در دستان سائد کولاسيناچ قرار دارد که در شالکه بازي مي‌کند. او قدرتمند است، سرعت زيادي دارد و در تکل‌زني مهارت ويژه‌اي دارد.

سناد لوليچ ديگر نامي است که به چشم مي‌آيد. او که در لاتزيو ايتاليا بازي مي‌کند توانايي حضور در خط مياني و حتي دفاع چپ را دارد. اين انعطاف پذيري در تورنمنت‌هايي چون جام جهاني کاربرد زيادي دارد زيرا بازي‌ تيم‌ها در فاصله‌هاي نزديکي برگزار مي‌شوند.

هافبک‌ها

ميرالم پيانيچ، هافبک رم، نامي است که اين روزها بر سر زبان تمامي هواداران رمي است. اين بازيکن 24 ساله خيلي زود و ساده خود را در اين تيم جا انداخت. مي‌توانيد اين را از هواداران ميلان بپرسيد زيرا او با پشت سر گذاشتن تمامي مدافعان اين تيم توپ را وارد دروازه تيمشان کرد. اکنون هواداران بوسني اميدوارند پيانيچ به همان اندازه‌اي که در سري A درخشيد براي تيم آنها نيز در جام جهاني بدرخشد. او در کالچو 6 گل زده و 6 پاس گل هم داده است. پيانيچ يکي از بازيکنان جواني است که بدون شک بايد بازي‌هاي او را در برزيل به تماشا نشست.

زماني که بوسني مي‌خواهد ضربه ايستگاهي بزند به هيچ وجه در اين زمينه کمبود بازيکن ندارد. سجاد سليهوويچ،‌ هافبک هوفن‌هايم هر زماني که بخواهد مي‌تواند خط مياني تيمش را ببندد. او ظرافت خاصي در فوتبالش دارد و مي‌توان از او به عنوان يک اسلحه ارزشمند نام برد. او در اين فصل 11 گل براي تيمش وارد دروازه حريفان کرده که اکثر آنها از روي نقطه پنالتي يا ضربه‌هاي ايستگاهي بوده است. شايد در جام جهاني پيانيچ و سليهوويچ براي زدن ضربه‌هاي پنالتي مجبور شوند از هم سبقت بگيرند!

مهاجمان

ممکن است تصور کنيد ادين ژکو تنها ستاره خط آتش بوسني باشد اما اينطور نيست. وداد ايبيشويچ که در اشتوتگارت آلمان بازي مي‌کند نيز مي‌تواند درخشش زيادي داشته باشد. مهاجم بلند قامت بوسني در 65 ديدار براي تيم باشگاهي‌اش 33 گل زده که ميانگين يک گل در هر دو ديدار را براي او به ثبت رسانده است. 20 گل در 51 ديدار ملي هم در کارنامه او ديده مي‌شود. زوج ژکو و ايبيشويچ در مجموع ديدارهاي مقدماتي جام جهاني 18 بار دروازه حريفان را فرو ريخته که مي‌تواند حريفان اين تيم را به وحشت بيندازد.

سرمربي

سافت سوسيچ از 28 دسامبر 2009 سرمربي بوسني شده است. در دوران حضور وي روي نيمکت اين تيم، بوسني به رتبه 13 رنکينگ فيفا رسيد که بهترين رده براي اين تيم است. همچنين رکورد 9 پيروزي پياپي نيز در اين تيم در دوران حضور سوسيچ به ثبت رسيده است. درصد پيروزي‌هاي بوسني خيلي خوب بوده و اين مربي کهنه کار توانسته شيوه بازي اين تيم را نيز بهبود ببخشد.

انتظار از بوسني

تيم ملي بوسني و هرزگوين روياي حضور در مرحله دوم جام جهاني 2014 برزيل را در سر مي‌پروراند. آنها با تيم‌هاي آرژانتين، ايران و نيجريه در گروه F قرار گرفته‌اند. آرژانتين که شانس نخست صدرنشيني در اين گروه است و رقابت‌ اصلي براي رسيدن به مرحله دوم بين تيم‌هاي بوسني و نيجريه است. بدون شک ايران نمي‌تواند براي آنها دردسر ايجاد کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها