کد خبر: ۲۲۱۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۱۳ مهر ۱۳۹۰

با گذشت حدود دو هفته از اعتراض‌هاي مردمي در امريكا به وضعيت بحران زده اقتصاد اين كشور كه از خيابان وال‌استريت نيويورك به‌عنوان مركز بزرگ‌ترين بورس دنيا آغاز شده و چند روز پيش نيز پليس اين ايالت بيش از 700 نفر را يك‌جا بازداشت كرد، هنوز وزارت امور خارجه ايران به اين مسئله واكنش قاطعي نشان نداده است.

به گزارش 598 به نقل از رجانيوز، انفعال وزارت امور خارجه ايران در اين ماجرا در حالي است كه وزارت امور خارجه امريكا از حاميان جدي جرين فتنه در ايران بوده و حتي علي‌رغم اطلاع از اينكه برچسب حمايت امريكا خوردن عناصر جريان فتنه موجب بدنامي آن‌ها در ميان عموم مردم ايران مي‌شود، در مواردي به‌دليل در خطر بودن منافع بزرگ‌تر دولت ايالات متحده از حمايت علني نيز دريغ نمي‌كند.

به‌عنوان آخرين نمونه، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا روز جمعه به صدور حكم شش سال حبس تعزيري براي محسن آرمين اعتراض كرد و حتي صبر نكرد كه اين حكم در دادگاه تجديدنظر نهايي شود.

انفعال وزارت خارجه ايران در قبال تحولات بيداري اسلامي و همچنين برخوردهاي دولت امريكا با اعتراض‌هاي شديد مردم در ايالت‌هاي نيويورك، سياتل، شيكاگو، لس‌آنجلس و بوستون به وضعيت بد اقتصادي و چشم انداز نااميد كننده‌ي آن در حالي است كه انتظار مي‌رود جمهوري اسلامي به‌عنوان حامي جريان‌هاي مستضعف در اين زمينه نقش فعالي ايفا كند.

يك دليل عمده روي كار آمدن اوباما، شعار "تغيير" وي و اطميناني بود كه به مردم داد مبني بر اينكه مي‌تواند فضاي بحراني اقتصاد اين كشور را سامان دهد اما با گذشت حدود سه سال و نااميدي مردم، افزايش بيكاري و اخراج‌ها، تسري بحران اقتصادي امريكا به اروپا، خانه‌هاي در رهن بانك كه مردم مجبور به تخليه آن هستند، شرايطي را ايجاد كرده كه ديگر شهروندان امريكايي حاضر نيستند به وعده‌ها توجه كنند.

اين شرايط نيز كاملاً‌ متفاوت با شرايط فتنه 88 ايران است كه در آن، عده‌اي ساختارشكن اقدام به طرح مطالبات غيرقانوني و آشوب مي‌كردند، بلكه يك مشكل فراگير اجتماعي است كه عموم جامعه امريكا با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند و سطح برخوردها نيز به‌حدي بوده كه حتي شبكه يورونيوز اعلام كرد كه پليس هر يك از سياهان را كه مي‌ديد، بازداشت مي‌كرد و مورد ضرب و شتم قرار مي‌داد.

مشخص نيست در اين شرايط، چرا وزارت خارجه ايران حاضر نيست پژواك مناسبي به اين اعتراض‌ها بدهد و در عمق جامعه امريكا با افرادي كه عموماً‌ نيز جو قشر متوسط به پايين هستند، هم‌ذات پنداري ايجاد كند.

اين در حالي است كه خبرگزاری های غربی امروز سه شنبه نيز از ادامه اعتراضات مردم آمریکا به فساد اقتصادی موجود در این کشور در ایالت‌ها و شهرهای مختلف آمریکا خبر می دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، معترضین امریکایی امروز سه شنبه برای هیجدهمین روز متوالی در اعتراض به فساد موجود در نهادهای مختلف دولت آمریکا و همچنین سیاست های اقتصادی باراک اوباما به خیابان ها آمده و دست به تظاهرات زدند.

در این میان برخی از معترضین آمریکایی، جنبش خود را به بهار عربی در خاورمیانه تشبیح می کنند و در روزهای گذشته نیز تعدای از آنها نام وال استریت را به میدان تحریر تغییر داده بودند.

معترضین شعارهایی را علیه دولت اوباما سر می دهند و در این میان برخی شعارها حکایت از آن دارد که اعتراض مردم آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت.

برای مثال این عکس نشان می دهد که برخی معترضین معتقدند که یا باید وال استریت را تسخیر کنند یا آنکه بمیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
شما هم این قدر پیاز داغش را زیاد نکنید. خوب بهشون فرصت بدید اوضاع را واقع بینانه بررسی کنند و در موقع لزوم اظهار نظر می کنند. در ضمن مگر امام خامنه ای در این مورد اظهار نظر کرده اند؟ اظهار نظر شتاب زده، هیچ فایده ای ندارد. بهتره فرصت دهید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها