کد خبر: ۲۲۳۹۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از بی باک، آخرین اخبار و تحولات بیداری اسلامی و تاثیرات آن بر دنیای غرب را در ادامه مرور می کنیم

مهلت دو روزه لیبی به عناصر قذافی

انقلابیون لیبی با تشدید محاصره شهر "بنی ولید"، به عناصر باقیمانده قذافی دیکتاتور فراری لیبی 2 روز برای تسلیم شدن مهلت دادند.

"عمر فیفاو" از فرماندهان عملیاتی؛ انقلابیون لیبی اکنون شهر بنی ولید را از ناحیه جنوبی تا منطقه "تنتی" که آخرین نقطه قبل از رسیدن به این شهر است محاصره کرده اند؛ و تجهیزات و سلاح های سنگینی برجای مانده را در اختیار گرفته اند.

بر اساس این گزارش، انقلابیون لیبی با توقف آتش، گروهی را برای میانجی گری نزد قبایل بنی ولید اعزام کرده اند تا برای توقف خون ریزی، با آنها مذاکره کنند.

فیفاو تاکید کرد، که سران قبایل بنی ولید را به گفت و گو دعوت کرده اند، تا اجازه دهند انقلابیون بدون خون ریزی وارد این شهر شوند؛ ولی در صورت پایان مهلت 2 روزه، و نرسیدن به توافق در این زمینه، چاره ای جز حمله به بنی ولید نخواهد بود.

با وجود آتش بس در منطقه جنوبی، تبادل موشک در جبهه شمالی شهر بنی ولید همچنان ادامه دارد، و انقلابیون توانسته اند تا منطقه "ترهونه" در 5 کیلومتری این شهر پیش روی کنند.

تظاهرات فعالان سیاسی لیبی در طرابلس در اعتراض به فعالیت صهیونیست‌ها

فعالان سیاسی جنبش جوانان انقلاب 17 فوریه روز گذشته با برگزاری تظاهراتی در طرابلس، پایتخت لیبی و برافراشتن پرچم‌های استقلال از شورای انتقالی این کشور خواستند، نسبت به بیرون راندن "دیوید گربی" یهودی‌الاصل از کشور خود اقدام کنند.

تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند که بر روی آن نوشته شده بود: "ما به شورای انتقالی و مصطفی عبد الجلیل ایمان داریم و نمی‌خواهیم دیوید گربی در لیبی باشد".

همچنین فعالان مرکز "دیدار ملی" لیبی به همراه سازمان‌ها و تشکل‌های دیگر این کشور همایش بزرگی در میدان شهدای طرابلس برگزار کردند و طی آن شرکت‌کنندگان با برافراشتن دست‌نوشته‌هایی به زبان عربی و انگلیسی خواستار اخراج گربی از لیبی شدند.

جمعی از فعالان لیبیایی نیز اعلام کردند، درصدد اعتصاب مقابل هتل "کورنتیا" در مرکز طرابلس و نزدیک منطقه قدیمی طرابلس هستند که در کنیسه یهودی "داربیشی" واقع است و دیوید گربی بدون موافقت مسئولان لیبی اقدام به افتتاح آن کرد.

زیر گرفتن تشییع کنندگان در بحرین

رییس مرکز حقوق بشر بحرین تاکید کرد، شماری از شرکت کنندگان در مراسم تشییع نوجوان 16 ساله بحرینی امروز توسط نیروها و مزدوران آل خلیفه مجروح شدند.

به گزارش العالم، "نبیل رجب" اظهار داشت: مزدوران آل خلیفه گروهی از تظاهرکنندگان را با خودرو زیر گرفتند.

وی افزود: یکی از مجروحان از منطقه الدراز است که وضعیت او بسیار وخیم است.

نبیل رجب خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی همچنان برای سرکوب مردم از تفنگ های "شوزن" استفاده میکنند.

"احمد القطان" نوجوان 16 ساله بحرینی دیروز به ضرب گلوله نیروهای آل خلیفه به شهادت رسید.


جايگزيني وهابيان خارجي بجاي معلمان شيعه بحريني

نايب رييس جمعيت معلمان بحريني، از اقدام وزير آموزش و پرورش و مسوولان ارشد اين وزارتخانه در جايگزيني معلمان خارجي، سلفي و وهابي به جاي معلمان شيعه بحريني خبر داد.

"جليله السلمان" شنبه درمصاحبه اختصاصي با شبکه خبري العالم به ارايه آمار و ارقام دراين زمينه پرداخت و تصريح کرد: شمار معلمان بحريني تا ماه ششم (ژوين) امسال 14 هزار نفر بود ، اين درحالي است که اين تعداد در آغاز ماه جاري (اکتبر) به طور غير منتظره اي افزايش و به 22 هزار نفر رسيده است.

وي در پاسخ به علت افزايش قريب به 50 درصدي معلمان بحريني آن هم با اين سرعت گفت: وزارت آموزش و پرورش بحرين شماري از معلمان خارجي با گرايش هاي سلفي و وهابي را در فاصله کمتر از سه ماه (از ژوين تا آغاز اکتبر) به خدمت گرفته است.

السلمان افزود: مسوولان وزارت آموزش و پرورش بحرين پيش از اين با بهانه هايي مانند نبود بودجه و کمک هاي مالي کافي ، از استخدام  معلمان و پرسنل آموزشي خودداري مي کردند.

وي خاطرنشان کرد: مشکلات و سختي هاي معلمان و پرسنل آموزشي درمدارس بحرين درنتيجه سياست هاي سرکوبگرانه مسوولان بحريني همچنان ادامه دارد.

نايب رييس جمعيت معلمان بحريني، تصريح کرد: شمار زيادي از معلمان بحريني بازداشت و عده اي ديگر از کار اخراج شده اند.

وي گفت: مسوولان بحريني از بيم مواجه شدن با انتقادات و محکوميت ها در سطح داخل و خارج، شمار معلمان بازداشت و يا اخراج شده را اعلام نمي کنند.

السلمان تاکيد کرد که مسوولان بحريني فقط به بازداشت و اخراج معلمان اکتفا نمي کنند بلکه درجه شغلي دو مشاور تربيتي وزارت آموزش و پرورش را به دبير کاهش دادند و نيز از اختيارات برخي از آنان که در سمت خود در وزارتخانه مانده اند، کاستند.

وي ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش هرازگاهي پرسنل آموزشي را براي بازجويي به مراکز امنيتي و پليس و از آن جا به دادگاه هاي نظامي مي فرستند و معلماني هم که اجازه کار کردن در مدرسه به آن ها داده مي شود ، تحت نظارت نيروهاي امنيتي قرار دارند.

السلمان از سازمان هاي بين المللي و انسان دوستانه حامي آموزش و پرورش درسراسر جهان خواست که براي کمک به معلمان و پرسنل بخش آموزشي در بحرين که با اقدامات سرکوبگرانه رژيم آل خليفه روبرو هستند ، وارد عمل شوند.

احتمال سرنگونی اوباما قبل از انتخابات

یک کارشناس سیاسی، با اشاره به گسترش دامنه اعتراضها در آمریکا، از احتمال سرنگونی دولت باراک اوباما قبل از انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

" زياد عبدالصمد " روز جمعه درمصاحبه با شبکه خبري العالم گفت: این احتمال وجود دارد که اعتراض هاي مردمي درآمريکا به سرنگوني دولت اوباما دردوره رياست جمهوري کنوني و قبل از نامزد شدن دوباره وي براي انتخابات رياست جمهوري منجر شود.

وی افزود: گسترش حرکت اعتراض آميز مردم آمریکا، عليه سلطه شرکت هاي بزرگ با رسيدن به واشنگتن پايتخت سياسي کشور، روند جديدي پيدا کرده است.

عبدالصمد خاطرنشان کرد: اين فعاليت ها با حمايت جريان هاي ديگري از جمله جريان هاي ضد جنگ روبرو شده و اين درحاليست که باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا گفته است که اين اعتراض ها براي ابراز نوميدي مردم آمريکا از عملکرد نظام مالي کشور صورت مي گيرد.

عبدالصمد افزود: حرکت اعتراض آميز مردمي که ماه گذشته با شعار "وال استريت را اشغال کنيم" از نيويورک شروع شد، و طی دو روز اخیر با حضور بیشتر مردم برگزار شد و به واشنگتن هم رسيد.

عبدالصمد تاکید کرد: صدها نفر از مردم امروز خود را به ميدان آزادي که ميان مقر کنگره و کاخ سفيد و وزارت خزانه داري آمريکا قرار دارد، رساندند و درنتيجه مسئولان دستور بازداشت شمار زيادي از معترضان از جمله تعدادي زن را صادر کردند.

عبدالصمد گفت: برخي از تظاهرکنندگان براي مطالبه حقوق اقتصادي خود اعم از کار و مسکن و درمان رايگان به واشنگتن آمده بودند درحاليکه برخي ديگر دراعتراض به جنگ به ويژه در افغانستان اعتراض کردند.

وي خاطرنشان کرد اين اعتراض ها از نيويورک شروع شده و به واشنگتن هم انتقال يافت و احتمال گسترش آن به فلوريدا و ديگر شهرهاي آمريکا مانند تامبا ، نيوجرسي ، فيلادلفيا ، سياتل ، لس انجلس وجود دارد و قطعا" مسئولان تدابير شديدتري را براي جلوگيري از گسترش هرچه بيشتر اعتراض ها اتخاذ خواهند کرد.

عبد الصمد گفت دولت آمريکا نگران است که اين اعتراض ها مورد تاييد مسئولان سياسي و اقتصادي از جمله ريچارد فيشر رئيس بانک مرکزي منطقه دالاس قرار گيرد. وي هنگامي که در سخنراني خود در تگزاس به طور صريح با معترضان اعلام همبستگي کرد ، با تجمع کارگزاران غافلگير شد.

عبدالصمد تصريح کرد فيشر دولت آمريکا را مسئول شکست سياست هاي خود درتحقق خواسته هايي از جمله تامين فرصت هاي شغلي و توزيع عادلانه درآمدها مي داند و به اعتقاد وي اين مساله موجب يأس و نوميدي مردم شده است و به همين دليل هم بود که اوباما مدعي شد که حرکت اعتراض آميز در وال استريت ناشي از

نوميدي مردم از چگونگي عملکرد نظام مالي بوده است.

وي گفت: دولت اوباما با اعلام اين مساله ، حزب جمهوري خواه را به دست داشتن در مشکلات اقتصادي با هدف شروع کردن هجمه اتهامي عليه جمهوري خواهان به منظور منحرف کردن افکار عمومي و رسانه ها از قضيه اعتراض ها متهم کرد.

توافق ترکیه و غرب برای حمله به سوریه

يک کارشناس تُرک با ذکر اینکه سياست خارجي ترکيه، تابع آمريکا و اسرائيل است، از توافق ترکیه و غرب درباره مشارکت همه جانبه ترکيه در تجاوز احتمالي به سوريه خبر داد .

" فايق بولوت"  روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبري العالم، گفت : نظر افکار عمومي ترکيه چنين است که رزمايش نظامی این کشور نزدیک مرز سوریه، بخشي از تمرينات نظامي براي مشارکت کشورشان با جامعه جهاني در حمله احتمالي به سوريه است.

بولوت با اشاره به اینکه این رزمايش مي تواند تهديد و فشاري عليه سوريه باشد، افزود: بعيد به نظر مي رسد ترکيه در اين برهه به تنهائي عليه سوريه دست به اقدام نظامي بزند؛ مگر اينکه قطعنامه اي از سوي سازمان ملل متحد يا دستوري از آمريکا صادر شود و ترکيه در حمله نظامي به سوريه مشارکت کند .

این نويسنده و تحليلگر سياسي ترک گفت : افرادي در ترکيه معتقدند که اين رزمايش نتيجه ديدار رجب طيب اردوغان با باراک اوباما است؛ به اين معني که در اين ديدار اردوغان با طرف هاي آمريکايي و  اروپائي درباره مشارکت همه جانبه ترکيه در حمله به سوريه توافق کرده است .

بولوت خاطرنشان کرد: سياست خارجي ترکيه آني، بي برنامه و في البداهه است؛ سياست ملي واحدي در ترکيه وجود ندارد بلکه سياست اين کشور وابسته به جريان هاي سياسي است.

وی تاکید کرد: اردوغان و جريانش تجربه اي در سياست خارجي ندارند؛ همچنین در معادلات سیاسی ترکیه جرياني نيز وابسته به عبدالله گل رئيس جمهوري ترکيه وجود دارد، جرياني دیگر که معتدل تر هم است  به احمد داود اوغلو وزير امور خارجه وابسته است ، البته جريان سنتگراي آتاتورکي و جريان وابسته به نظاميان هم وجود دارند که اخیرا این دو جريان ضعيف شده اند.

بولوت اظهار داشت: برخي نويسندگان حامي ارتباط با اسرائيل به تازگي از سياست خارجي ترکيه تعريف مي کنند که اين امر به معناي گرايش سياست ترکيه به ارتباط با اسرائيل است .

این تحلیلگر و نویسنده ترک با اشاره به اینکه سياست خارجي ترکيه به علت پيروي از ناتو مستقل نیست،دولت ترکيه را به برخورد دوگانه با مسائل جهاني متهم کرد و گفت: دولت ترکيه از سوريه انتقاد مي کند، اما بحرين را ناديده مي گيرد، از مردم عربستان و کويت حمايت نمي کند و به وقايع وال استريت در آمريکا نمي پردازد؛ وزير امور خارجه ترکيه بارها گفته است که سياست خارجي ترکيه همسو با سياست هاي غرب است.

 بولوت تاکید کرد: دولت ترکيه کشورهاي منطقه را به دموکراسي دعوت مي کند در حالي که يک هزار و 500 کُرد ظرف يک ماه در ترکيه بازداشت شدند و تظاهرات معلمان نيز سرکوب شد .

محکومیت بیانیه شورای عالی نظامی مصر
 
هزاران تظاهرات‌کننده مصری با شرکت در تظاهرات "جمعه رد بیانیه"، بیانیه صادره توسط شورای عالی نظامی این کشور طی چند روز گذشته را محکوم و رد کردند.

تظاهرات‌کنندگان التحریر تمدید دوره انتقالی را رد کرده و به سرعت خواستار تسلیم قدرت از شورای عالی نظامی این کشور به غیرنظامیان شده و بر پایبندی خود تا تحقق کامل اهداف انقلاب 25 ژانویه تاکید کردند.
 
اعتراض به قانون جدید انتخابات
 
همچنین بسیاری از تظاهرات‌کنندگان از قانون جدید انتخابات که دو سیستم فردی و لیستی جهت احراز کرسی‌های پارلمان را در برمی‌گیرد، انتقاد و تاکید کردند، این سیستم زمینه را برای روی کار آمدن بازماندگان حزب ملی منحل فراهم می‌کند.
 
محکومیت قانون انتخابات و تمدید دوره انتقالی توسط جنبش الکفایه
 
جنبش الکفایه مصر در تظاهرات روز گذشته التحریر با توزیع بیانیه حزب اعلام کرد که توافق‌های بدست آمده توسط سرلشکر سامی عنان، نایب رئیس شورای نظامی مصر با برخی از احزاب و تشکل‌های سیاسی این کشور درباره قانون انتخابات و تمدید دوره انتقالی را رد کرده و این توافق‌ها را اقدامی در جهت ناکام ساختن انقلاب و مصادره آن بیان داشت.

این درحالی است که تظاهرات‌کنندگان مصری پلاکارهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود که "ملت خواهان انتخاب رئیس جمهوری از میان کسانی هستند که رژیم مبارک را سرنگون کردند" و "ملت خواهان رئیس جهمور است" و "ملت خواهان سرنگونی رژیم است".
 
نصب خیمه راهپیمایی‌های آزادی

در همین راستا گروهی از جوانان انقلابی با نصب خیمه‌ای در وسط میدان آن را "خیمه راهپیمایی‌های آزادی" نامیدند و از تظاهرات‌کنندگان خواستار برگزاری اعتصاب باز برای تحقق خواسته‌های انقلابی شدند که باوجود گذشت 9 ماه هنوز نتوانسته‌ است، هیچ‌یک از اهداف خود را محقق کند.

همچنین تظاهرات‌کنندگان التحریر با سردادن شعارهایی علیه شورای عالی نظامی مصر که قدرت را از زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارک در 25 ژانویه گذشته تاکنون در دست دارد، از آنها خواستند به پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی خود بازگردند.
 
عدم حضور اخوان المسلمون در تظاهرات التحریر
 
همچون تظاهرات "جمعه بازپس گیری انقلاب" که دو هفته گذشته در میدان التحریر برگزار شد و عدم حضور جریان‌های اصلی و مهم اسلام‌گرای مصر را به ثبت رساند، تظاهرات "جمعه رد بیانیه" نیز با عدم حضور جریان‌های مهم اسلام‌گرای مصر از جمله جماعت اخوان المسلمون برگزار شد.

همچنین التحریر در روز گذشته شاهد عدم حضور نیروهای امنیتی و پلیس درون خود بود.
 
تاکید سلفی‌های مصر بر اعتماد به شورای عالی نظامی
 
اما دورتر از میدان التحریر و در جیزه شیخ محمد حسان، واعظ سفلی در خطبه‌های نماز جمعه بر اعتماد و اطمینان ملت مصر به شورای عالی نظامی این کشور تاکید کرد و گفت که این شورا پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری حتما قدرت را به غیرنظامیان تحویل خواهد داد.

   
موج اعتراضات مردمي از وال استريت به رم رسيد

به گزارش روز شنبه ايرنا، گروهي از فعالان ايتاليايي به دنبال اعتراضات اخير عليه نظام مالي و سرمايه داري حاكم بر آمريكا ، براي تظاهرات در مقابل بانك مركزي ايتاليا و اشغال آن فراخوان دادند.

اين فعالان با اشاره به اعتراضات مردمي و اشغال وال استريت در امريكا، با عنوان 'بانك مركزي را اشغال كنيم' از طريق شبكه اينترنت عليه سيستم مالي ايتاليا، ازعموم شهروندان ايتاليايي دعوت به شركت در اين اعتراض كردند.

معترضان قصد دارند چهارشنبه هفته جاري مقابل بانك مركزي ايتاليا وهمزمان با آغاز كنفرانس اقتصاد جهاني با حضور 'ماريو دراگي' رييس بانك مركزي كه در شرف رياست بانك مركزي اروپا قرار دارد و 'جورجو ناپوليتانو'رييس جمهوري، اعتراض كنند.

در سايت اينترنتي 'سابينا گوتزانتي'هنرپيشه معروف ايتاليايي كه اين فراخوان را داده است ، خوانده مي شود: دراستانه روز جهاني 15 اكتبر، عليه سياست هاي رياضت اقتصادي تحميلي از سوي بانك مركزي اروپا و دولت برلوسكوني، 12 اكتبر يك اعتراض عمومي برگزار مي كنيم.

روز 15 اكتبر در بسياري از پايتخت هاي اروپايي و برخي كشورهاي غير اروپايي عليه سياست هاي اقتصادي دولت ها تظاهرات برگزار مي شود.

ماريو دراگي رييس بانك مركزي ايتاليا و 'ژان كلود تريشه' ريس بانك مركزي اروپا بخاطر نامه محرمانه به دولت ايتاليا كه در آن خواستار تدابير شديد براي بازگرداندن اعتماد به سرمايه گذاران شدند، موجب تنفر ايتاليايي ها شده اند.

در نامه رييس بانك مركزي اروپا به دولت ايتاليا، كاهش هزينه ها و حقوق بازنشستگي و كارمندان دولتي از جمله مواردي بود كه به آن اشاره شده بود و هيات دولت ايتاليا نيز 13 اوت گذشته يك طرح رياضت اقتصادي 45.5 ميليارد يورويي را براي مقابله با بحران اقتصادي، كسر بودجه، بدهي هاي فزاينده و فشار بانك مركزي اروپا تصويب كرد.
دولت ايتاليا اين طرح را در پي فشار بانك مركزي اروپا و به منظور مقابله با بحران اقتصادي براي سال هاي 2012 و 2013 ميلادي مد نظر قرار داده است.
برنامه رياضت اقتصادي دولت ايتاليا شامل 15 طرح براي كاهش هزينه ها با مخالفت نهادها و احزاب مخالف مواجه شده است.
افزايش ماليات بر درآمدها، كاهش و ادغام ايالت ها و بخش هاي كوچك، كاهش هزينه هاي دولتي، افزايش سن بازنشستگي و كاهش حقوق و مزاياي كارمندان دولتي ازجمله تدابير دولتي براي كاهش هزينه ها است.
دولت برلوسكوني قصد دارد براساس طرح رياضت اقتصادي، بيست ميليارد يورو در سال 2012 ميلادي و 25.5 ميليارد يورو درسال 2013 از هزينه هاي كشور صرفه جويي كند كه ازاين ميزان هشت ميليارد و 500 ميليون يورو مربوط به كاهش هزينه هاي دولتي و 9 ميليارد يورو مربوط به كاهش هزينه هاي نهادها و تعداد ايالت ها و بخش هاي كوچك خواهد بود.
بانك مركزي اروپا براي نجات ايتاليا از بحران اقتصادي اقدام به خريد اوراق بهادار دولتي كرد و در نامه اي محرمانه به نخست وزير ايتاليا خواستار اتخاذ تدابير رياضت مندانه بيشتر از سوي دولت 'سيلويو برلوسكوني' شد.
بسته رياضت اقتصادي دولت ايتاليا اواخر شهريور ماه در مجلس نمايندگان به تصويب نهايي رسيد.
همزمان با تصويب طرح رياضتي دولت سيلويو برلوسكوني در مجلس نمايندگان، موجي از واكنش هاي مردمي، صنفي و حزبي، ايتاليا را فرا گرفت.
دولت ايتاليا بر اساس اين طرح رياضتي، قصد دارد 2/54 ميليارد يورو در سال 2013 ميلادي صرفه جويي كند تا كسري بودجه دولتي را جبران كند، اما كاهش بودجه وزارتخانه ها، سازمان ها و تعطيلي شركت ها و كارخانه ها و فروش اموال دولتي، خشم مردم را برانگيخته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها