کد خبر: ۲۲۴۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
وزیر علوم خبر داد:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دسترسی 2 دانشگاه کشور به یکی از پایگاههای اطلاعاتی قطع شده است، گفت: در صورتیکه لازم باشد حتما وزارت علوم کلیه مجلاتی که با این ناشر همکاری می کنند را از لیست مجلات خود خارج خواهند کرد و امتیازی برای آنها قائل نمی شود.

به گزارش598 به نقل از مهر، دکتر کامران دانشجو در نشست مشترک صنعت و دانشگاه صبح امروز شنبه با بیان اینکه یکی از دغدغه های مسئولان کشور حل معضلات و مشکلات صنعت از طریق دانشگاه ها بوده است، افزود: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب 90 درصد از پژوهش های دانشگاهی باید با نگاه به حوزه کاربرد و حل مشکلات بخش صنعت باشد. این امر محال است مگر آنکه تعاملی میان بخش صنعت و دانشگاه ها ایجاد شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مشکلات اساسی در این زمینه اظهار داشت: در این زمینه دو مشکل بزرگ در پیش روی بخش صنعت و بخش های دانشگاهی وجود دارد از یک طرف بخش صنعت اعتماد کافی به دانشگاه و دانشگاهیان ندارد و از سوی دیگر دانشگاه های کشور با ادبیات موجود در بخش صنعت آشنا نیستند.

وی با تاکید بر اینکه وجود این دو مشکل مانع ایجاد تعامل میان دو بخش شده است، تاکید کرد: محیط صنعت و محیط دانشگاه بسیار متفاوت است به گونه ای که بایدها و نبایدهای بخش صنعت در فضای دانشگاه متفاوت است که اگر این بایدها و نبایدها رعایت نشود طرفین از اجرای پروژه ها دلخور خواهند شد.

دانشجو همچنین با تاکید بر اینکه بخش صنعت مشکلات خود را به صورت ارزان تر از طریق دانشگاه ها حل کند ادامه داد: مدیران بخش صنعت باید نسبت به شخصیت اعضای هیئت علمی و روحیات آنها آشنا باشند تا بتوانند در مذاکرات خود به تعامل برسند. این حق کارفرما است که انتظاراتش در پروژه های مورد نیاز تامین شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش و وظایف ستادهای وزارت علوم در این زمینه خاطر نشان کرد: در وزارت علوم باید سیاستگذاری ها به گونه ای باشد که پژوهش ها در دانشگاه ها به سمت حل مشکلات بخش صنعت حرکت کند که این امر در قالب تدوین آیین نامه هایی که اعضای هیئت علمی را به سمت اجرای پروژه های مورد نیاز کشور تشویق می کند خواهد شد.

دانشجو همچنین با انتقاد از نحوه امتیازگذاری به پروژه های علمی اجرا شده در دانشگاه ها اضافه کرد: در حالیکه به هر مقاله منتشر شده در مجلات ISI ، حدود 400 تا 700 هزار تومان به عنون تشویقی به محققان اعطا می شود چرا این تشویق ها شامل مجلات علمی داخل کشور نمی شود.

وی با اشاره به تحریم پایگاه علمی الزویر بر علیه دو دانشگاه کشور یادآور شد: نوع نگاهمان به بخش صنعت باید حل معضلات داخلی کشور باشد از این رو باید در جهت تقویت مجلات داخلی اقدام کنیم که در این راستا نباید به گونه ای عمل شود که انتشارات مقالات در مجلات ISI راحت تر از انتشار آن مقاله در داخل باشد.

وزیر علوم با تاکید بر تشویق مقالات در مجله داخلی علمی کشور از معاونت پژوهشی این وزارتخانه خواست تا با همکاری معاونت آموزشی و روسای دانشگاه ها نسبت به تدوین آیین نامه تشویقی در حوزه کاربردی اقدام شود و از این معاونت خواست تا این این آیین نامه تا اواسط آذرماه تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شود.

دانشجو همچنین با اشاره به اجرای 300 پروژه تحقیقاتی در حوزه دفاعی و امنیتی گفت: تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور اجرای پروژه هایی در حوزه هوا فضا، موشکی، هواپیماسازی، نانو و هسته ای را حق مسلم خود می دانند و هیچ کس حق ندارد این حق را از آنها سلب کند.

وی همچنین اضافه کرد: محدود کردن دانشگاه ها به دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی به ضرر ناشر است چرا که از این طریق می توانند به صورت مجانی اطلاعات علمی را دریافت بکنند ولی این تحریم ها هیچ اثری نخواهد داشت چرا که اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور با همبستگی به پیشرفت و توسعه کشور اقدام خواهند کرد.

وزیر علوم همچنین از ارسال تقاضاهایی از سوی دانشگاه ها برای تحریم این ناشر خبر داد و یادآور شد: تقاضاهای بسیاری به وزارت علوم رسیده است که بر تحریم الزویر تاکید کرده اند به این ترتیب که هر مقاله ای که در این پایگاه منتشر شود امتیازی برای آنها قائل نمی شویم.

دانشجو همچنین تاکید کرد در صورتیکه لازم باشد حتما وزارت علوم کلیه مجلاتی که با این ناشر همکاری می کنند از لیست مجلات خود خارج خواهند کرد و امتیازی برای آنها قائل نمی شود.

وی در ادامه به امضای تفاهمنامه میان این وزارتخانه و وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه در زمینه توسعه آزمایشگاههای مرجع به اعطای تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیان، ایجاد دوره های پژوهش محور در دانشگاه ها در مقطع تحصیلات تکمیلی به امضا رسیده است.

دانشجو همچنین با بیان اینکه این تفاهمنامه با حضور 8 دانشگاه، 4 شرکت دانش بنیان، دو پژوهشکده و پژوهشگاه به امضا رسید، یادآور شد: این تفاهمنامه با مبلغی بالغ بر 67.5 میلیارد تومان منعقد شده است که در فاز اول 8 پروژه تحقیقاتی تعریف می شود و تا هفته پژوهش بیش از 50 پروژه در این راستا تعریف و اجرایی خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها