کد خبر: ۲۲۴۶۷
زمان انتشار: ۱۶:۰۶     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598،نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر نیاز به افراد مجتهد برای استخراج آموزه‌های حکومتی از منابع اصلی، فقر نیروی انسانی کارآمد را از علل منقح نشدن فقه حکومتی عنوان کرد.


حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: فقه به دنبال بیان احکام مکلفین است و فقه سیاسی و فقه حکومتی ترکیبی مضاف و مضاف الیهی است که کارهای سیاسی و باید و نبایدهای سیاسی را مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه اسلام یک دین اجتماعی و سیاسی است و همه جنبه‌های زندگی انسان را دربرگرفته است، ادامه داد: اسلام در صدد است تا نیازهای فردی و اجتماعی انسان را تامین و در همه موارد با بیان احکام راه او را روشن کند.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به این که ابواب مختلفی با توجه به نیازهای روز باید در فقه پدید آید و طبق آن از منابع چهار گانه قرآن، سنت، عقل و اجماع حکم دینی استخراج شود، خاطرنشان کرد: کارآمدی و شمول فقه اسلام نسبت به همه جنبه های زندگی می طلبد که در جنبه های حکومتی نیز سخن اسلام استخراج شود و به صورت حکم در دستور کار سیاسیون قرار گیرد.

وی با بیان این که فقهای شیعه در طول تاریخ موفق یه ایجاد حکومت بر اساس دین نشدند و به همین دلیل در حوزه احکام حکومتی بحث منقحی در این باره وجود ندارد و بحث‌های موجود هم دچار پراکندگی است، افزود: منابع اسلامی به گونه ای عمیق است که مجتهدان می‌توانند با غور در منابع احکام اسلامی همه مسائل را استخراج کنند همان گونه که در سه دهه اخیر در هیچ مرحله‌ای فقه شیعه متوقف نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فقه شیعه دارای بنیان قوی و محتوای عمیق است، گفت: کار استنباط نیازمند کارشناسانی مجتهد است که در این بخش با مشکل روبرو هستیم.

حجت الاسلام واعظ موسوی اظهار داشت: اسلام دینی جامع و همه جانبه‌نگر است و به مساله حکومت هم نظر دارد، به همین دلیل هنگامی که رسول الله(ص) فرصت مقتضی را به دست آورد حکومت را تشکیل داد و حکومت چند ساله امیرمومنان(ع) و حکومت چند ماهه امام حسن(ع) ادامه حکومت نبوی(ع) بود.

وی بیان داشت: هر چند بعد از دوران امام حسن(ع) حکومت در دست شیعه نبود اما تلاش برای رسیدن به جکومت عادله در طول تاریخ از سوی ائمه معصومین(ع) انجام گرفته است و در همین راستا مراجع به عنوان نواب عام امام زمان(عج) تمام تلاش خود را برای تشکیل حکومت انجام دادند و در راه اجرایی شدن احکام کوشیدند.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به این که در عصر سلطه طاغوت‌ها نیز فقهای شیعی تلاش کردند تا شئون اجتماعی را متکفل شوند و به همین دلیل متدینین برای حل مسائل مردم و منازعات کوشیدند، گفت: فقهای اسلامی به تناسب زمان و اختیاراتی که داشتند احکام حکومتی را بیان کرده‌اند و به همین دلیل «کتاب القضا» از ابوابی است که در کتاب همه فقها دیده می شود.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان با تاکید بر جامه عمل پوشاندن به رهنمود مقام معظم رهبری در برگزاری درس و بحث فقه حکومتی گفت: باید بتوانیم با ایجاد الگوی فقه حکومت اسلامی خود را از دام شرق و غرب نجات دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها