کد خبر: ۲۲۴۷۳
زمان انتشار: ۱۷:۱۷     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
وزير نيرو در جمع مديران ارشد اين وزارتخانه روايات متفاوتي از سفر اخير رييس‌جمهور و هيات همراه به نيويورك مطرح كرد.

به گزارش598 به نقل از ايسنا، مجيد نامجو صبح امروز در همايش مديران ارشد اين وزارتخانه با اشاره به سفر اخير خود و همراهي رييس‌جمهور در نيويورك گفت: تا يك روز قبل از سفر مطلع نبوديم كه ما هم در اين سفر همراه رييس‌جمهور هستيم، چون آمريكايي‌ها تا 24 ساعت قبل از سفر اعلام نمي‌كنند كه چه كساني ويزاي سفر را دريافت مي‌كنند؛ به هرحال خيلي‌ها كه فكر مي‌كردند راهي هستند در تهران ماندند و خيلي‌ها كه برنامه ريزي چنداني براي سفر نداشتند، همراه رييس‌جمهور به نيويورك رفتند. وزير نيرو در ادامه از ورود هيات ايراني به نيويورك سخن گفت: "فكر مي‌كرديم در بدو ورود به آمريكا با اين فشارهايي كه آورده‌ايم خيلي سخت‌گيري كنند؛ ولي آن جا خود سازمان ملل با توجه به رويكرد فرامليتي كه دارد بحث را به خوبي مديريت كرد و ما بدون هيچ مشكلي در محل اقامتمان مستقر شديم."

تدابير امنيتي ويژه براي اوباما و احمدي‌نژاد

نامجو درباره تدابير امنيتي اين اجلاس و پيش بيني‌هاي امنيتي كه براي تيم ايراني تدارك ديده شده بود، گفت: خود آمريكايي‌ها مي‌گفتند كه امسال نسبت به سال‌هاي قبل تدابير امنيتي را بالاتر برده‌اند، اين درحالي است كه تيم‌هاي ويژه امنيتي تنها براي دونفر يعني "اوباما" و آقاي "احمدي‌نژاد" ضريب امنيتي تراز اول را به كار مي‌بردند و اين رويكرد به راحتي در مقايسه تيم امنيتي رييس‌جمهور با روساي جمهور ساير كشورها مشخص بود.

وزير نيرو در ادامه به توصيف فضاي عمومي حاكم بر شهر در زمان حضور هيات ايراني پرداخت و گفت: امسال باوجود تبليغات گسترده‌اي كه عليه ايراني‌ها صورت گرفته بود، از شعار و اعتراض و برنامه‌هايي كه برخي عليه ايران برنامه ريزي مي‌كنند خبري نبود و اين درحالي بود كه رسانه‌هاي مختلف و شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكا مدام محل اقامت ايران را اعلام مي‌كردند تا شايد بتوانند تجمعي عليه ايران شكل دهند كه باتوجه به فضايي كه وجود داشت توفيقي در اين زمينه نداشتند.

ماجراي سخنراني اوباما و احمدي‌نژاد

به گزارش ايسنا، نامجو در ادامه به بيان جزيياتي از اجلاس سران سازمان ملل پرداخت و با اشاره به روزي كه اوباما و احمدي‌نژاد در جمع سران كشورها سخنراني داشتند، افزود: اوباما كه پشت تريبون رفت و سخنراني خود را شروع كرد از تشويق حضار خبري نبود و به نظر مي‌رسيد رييس جمهور آمريكا در سخنراني امسالش سعي مي‌كرد اتفاقاتي كه اخيرا در كشورهاي اسلامي رخ داده را به شعار "تغيير" خودش ربط بدهد و بقيه بحث‌هاي سخنراني‌اش بيشتر تبليغاتي بود.

وزير نيرو ادامه داد: در جريان سخنراني رييس‌جمهور ايران، حادثه‌اي كه پيش آمد اين بود كه وقتي ايشان اسم "هولوكاست" را بردند هيات‌هاي غربي و اروپايي به شكلي كه گويي از قبل برنامه‌ريزي كرده بودند، با شنيدين اين كلمه مثل فنر از جاي خود برخاستند و به شكل نمادين جاي خود را ترك كردند، ولي با اين وجود در حاشيه‌هاي سالن ايستادند و در تمام سخنراني رييس‌جمهور، سالن سراپا گوش بود. در جريان اين اتفاق همه متفق القول بودند كه اگر رسانه‌هايي در خدمت هيات ايراني بود به راحتي مي‌توانستند از اين مساله عليه غربي‌ها استفاده كنند كه نشان دهنده اين موضوع است كه در جايي كه خود را مهد آزادي مي‌داند، افرادي كه در همه زمينه‌ها مدعي هستند، تحمل شنيدن نظر مخالف خود را ندارند.

رييس‌جمهور نماينده كل نظام بود

وزير نيرو در ادامه با اشاره به ديدارهاي رييس‌جمهور در حاشيه اجلاس سران سازمان ملل در نيويورك، گفت: رييس‌جمهور در اين سفر نماينده كل نظام بود و در واكنش به اظهاراتي كه در نشست‌ها مطرح مي‌شد از طرف قوه مجريه، مقننه و قضاييه به شبهه‌ها پاسخ مي‌داد.

ابتكار رييس‌جمهور در آزادي دو آمريكايي

نامجو همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هايش به موضوع آزادي دو زنداني آمريكايي در ايران اشاره كرد و گفت: رييس جمهور با ايران هماهنگ كرده بودند كه دو آمريكايي در آن زمان آزاد شوند كه هيات ايراني بتواند از اين موضوع استفاده كند. هرچند كه اين دو آمريكايي پس از آزادي به نوعي "نامردي" كردند، ولي دركل اين موضوع فضاي مثبتي را براي مانور هيات ايراني ايجاد كرده بود.

در ديدار احمدي نژاد و دبيركل سازمان ملل چه گذشت ؟!

حاشيه‌هاي ديدار رييس‌جمهور با دبيركل سازمان ملل بخش ديگر روايت وزير نيرو از سفر نيويورك بود. نامجو در اين زمينه گفت: بان كي مون در اين ديدار قبل از هرچيز از ايران براي كمك‌هايش به سومالي تشكر كرد.

وي همچنين از ايران خواست باتوجه به نفوذي كه در سوريه دارد كمك كند كه مشكلات اين كشور حل شود و همچنين دو تا گله را مطرح كرد كه به نظر مي‌رسيد به طور غير مستقيم پيام آمريكايي‌ها را به رييس‌جمهور ايران مي‌رساند.

به گزارش ايسنا، وزير نيرو ادامه داد: گله اول دبيركل سازمان ملل از رييس‌جمهور اين بود كه چرا موضوع 11 سپتامبر و موضوع هولوكاست را مطرح مي‌كنيد و موضوع دوم هم اين بود كه بان كي مون مدعي بود كه چرا فردي زير 18 سال در كشور شما اعدام شده كه اشاره‌اش به قاتل قهرمان كشور در كرج بود.

رييس‌جمهور در اين زمينه به دبيركل سازمان ملل توضيح داد كه قوه قضاييه براساس سن قمري اقدام به اجراي احكام مي‌كند كه به نظر مي‌رسد ابهامات دبيركل سازمان ملل در اين زمينه برطرف شد.

وي ادامه داد: رييس‌جمهور همچنين در رابطه با موضوع سوريه به دبيركل سازمان ملل گفت اگر ناتو دست به دخالت در اين موضوع نزند، مشكلات سوريه راحت‌تر حل مي‌شود و همچنين اگر آمريكايي‌ها پايشان را از عراق بيرون بكشند بسياري از موضوعات ديگر منطقه نيز حل خواهد شد.

انتهاي پيام

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها