کد خبر: ۲۲۴۷۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
قلعه تاریخی اژدها پیکر لارستان از اثرهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که به دلیل قدمت بالای آن که به پیش از اسلام می رسد، ارزش تاریخی یافته اما این قلعه به جهت عدم رسیدگی در آستانه فروپاشی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، قلعه اژدهاپیکر لارستان که به شماره 10504 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادگاری از دوران پیش از اسلام به شمار می رود و به دلیل محل قرارگیری و قدمت آن، نیاز به توجه ویژه و بازسازی دارد.

این قلعه تاریخی که درست بر روی تپه ای مرتفع در شمال شهر لار واقع شده از تمام مدخل های ورودی و خروجی شهر لار، قابل مشاهده است.

قسمت های بسیاری از این بنای ارزشمند، به تلی از خاک تبدیل شده و بخش اعظمی از دیوارهای آن فرو رویخته است.

قلعه اژدها پیکر لارستان در حال فروپاشی+تصاویر

قلعه باستانی اژدها پیکر لارستان، این روزها به جای اینکه محلی برای تفریح گردشگران و توریستها باشد، به محلی امن برای معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده و وجود سرنگ های بسیار و ... حاکی از این واقعیت تلخ دارد.

از میان ده ها  قلعه تاریخی که در لارستان کهن قرار دارد، تقریبا همه این قلعه ها به سرنوشت قلعه اژدهاپیکر دچار هستند ولی آنچه جای بحث دارد، این است که؛ به طور قطع قلعه ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده، تاریخی است و نباید پس از ثبت اینگونه به حال خود رها شود.

قلعه اژدها پیکر لارستان در حال فروپاشی+تصاویر

قلعه اژدها پیکر یکی از قله‌های قدیمی لار است و چون به شکل اژدها می‌باشد به این نام معروف شده است.

در بالای آن آثار عمارت‌های قدیم از قبیل سرداب، مسجد، حمام، مقبره، چاه، دولاب و آب انبار موجود است و آثار برج و بارو و قلعه و حصار آن هم هنوز موجود می‌باشد.

قدمت آثار و بقایای این قلعه به دوره ساسانی می‌رسد. استحکامات و تأسیسات داخلی آن چنان محکم بوده‌که در قدیم آن را طلسم کیانی می‌نامیده‌اند.

قلعه اژدها پیکر لارستان در حال فروپاشی+تصاویر

در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، مشرف به شهر لار،  بقایایی از یک ساختمان به جا مانده که به قبر مادر نادر شاه مشهور است.

لارستان بزرگترین شهرستان استان فارس و در فاصله 370 کیلومتری شیراز قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها