کد خبر: ۲۲۵۶۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۰۴ خرداد ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598، کامران باقری لنکرانی در گفتگو با «نسیم»، اهتمام دولت به بخش سلامت و شروع اجرای طرح تحول نظام سلامت را اقدامی مهم در بخش سلامت دانست و تاکید کرد: اجرای این طرح با آسیب‌های و چالش‌هایی همراه است که باید برای تحقق اهداف و رفع مشکلات سلامت مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جلوه بیرونی طرح تحول نظام سلامت حمایت از درمان در بیمارستان‌های فوق تخصی است و در صورت بی‌توجهی به سایر ابعاد، شکاف طبقاتی در بهره‌مندی از خدمات درمانی بیشتر می‌شود. با توجه به نبود بیمارستان در بیشتر مناطق محروم و یا تجهیز نبودن و مشکل کمبود نیرو در این مناطق، باید تمامی طرح‌های حوزه سلامت در جهت کاهش این فاصله طبقاتی باشد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: پیشگیری و توان بخشی دو مقوله هزینه بر حوزه سلامت هستند و باید دراقتصاد و بودجه مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی افزود : با توجه به فاصله طبقاتی زیاد در کشور و تفاوت درآمدی بسیار بین دهک‌های بالا و پایین جامعه، در صورتی که با نگاه یکسان و حمایت برابر به مناطق محروم و برخوردار عمل کنیم، در نهایت با افزایش شکاف طبقاتی مواجه خواهیم شد و این در حالی است که شاخص‌های سلامت در اقشار ضعیف جامعه پایین‌تر از اقشار برخوردار است و باید حمایت از محرومان، مردم حاشیه نشین و شهرستان های کمتر برخوردار بیشتر از سایر نقاط باشد.

باقری لنکرانی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی هر برنامه‌ای در نظام سلامت حتما کاهش فاصله و شکاف طبقاتی باشد و این امر نیاز به مداخلات ویژه و هزینه کرد بیشتر دارد. ایجاد تقاضای کاذب از دیگر نگرانی‌های اجرای طرح تحول است، استفاده بی‌مورد از خدمات درمانی توسط برخی از افراد هزینه نظام سلامت را بدون اینکه بهبود در سلامت حاصل شود افزایش می‌دهد.

وی افزود: کاهش کیفیت از دیگر نگرانی‌های اجرای این طرح است؛ چرا که با افزایش بار مراجعه مردم به مراکز درمانی در صورت نبود گلوگاه کنترلی مناسب که همان نظام ارجاع و پزشک خانواده است، به دلیل مشکلات مراکز ارائه خدمت از نظر امکانات و نیروی انسانی، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد: در نظام سلامت تعداد افراد علاقه‌مند به اصلاح مشکلات و خدمت به مردم کم نیست و بروز برخی از اشکالات به دلیل عدم کمک گرفتن از این افراد است و باید ضمن استفاده از تجربیات این افراد تصمیمات درست در جهت کاهش مشکلات در اجرای طرح تحول نظام سلامت اتخاذ شود .آسیب‌های پیش رو که دامن گیر هر تحولی در نظام سلامت است باید به درستی پیش بینی و راهکارهای مقابله با آنها اندیشیده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها