کد خبر: ۲۲۶۱۴
زمان انتشار: ۱۹:۵۵     ۱۷ مهر ۱۳۹۰
رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم:
رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم از تدوین و تصویب سرفصل‌های رشته مبانی فقه سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد برای نخستین بار در نظام آموزشی کشور خبر داد.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه باقرالعلوم که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک میلاد ثامن الحجج(ع) اظهار کرد: برخی از ائمه به دلیل برخی القاب و ویژگی‌ها به صفاتی زیبنده می‌شوند و امام رضا(ع) نیز به عالم آل محمد معروف شده است.
وی با اشاره به آیه 58 سوره نسا گفت: خداوند در این آیه مومنان را به ادای امانت دعوت می‌کند و اگر چه مخاطب اصلی این آیه امامان و ائمه اطهار(ع) هستند ولی به طور کامل این آیه به امامان اختصاص ندارد.
رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود شهادت در راه خدا کفاره همه گناهان بوده ولی خیانت در امانت در این حوزه استثنا محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: قیامت پیشگاه عدل الهی است و مجالی برای ادای امانت در آن هنگام وجود ندارند و امانت از گستره فراوانی مانند نماز، روزه، حدیث و سخن تشکیل شده و می‌تواند از سوی خالق یا مخلوق بر عهده انسان‌ها گذاشته شده باشد.
ارسطا ادامه داد: ادای امانت در برابر پروردگار امری دشوارتر از ادای امانت در پیشگاه خداوند متعال است.
وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: پذیرش دانشجو در مقطع دکترا برای برخی از رشته‌ها صورت گرفته و در رشته سیاست‌گذاری فرهنگی برای نخستین بار در این مقطع اقدام به پذیرش دانشجو کرده‌ایم.
رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم از تدوین سرفصل‌های رشته فقه سیاسی خبر داد و افزود: این رشته با عنوان مبانی فقه سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسیده و برای نخستین بار در نظام دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: گروه فقه و حقوق در دانشگاه باقرالعلوم راه‌اندازی شده که اقدامی به منظور تقویت پایه‌های علوم حوزوی در دانشگاه باقرالعلوم محسوب می‌شود.
ارسطا عنوان کرد: سطح چهار فقه و اصول خواهران با تاکید بر مسائل زنان در مدرسه معصومیه، دوره سطح سه تاریخ اسلام خواهران، راه‌اندازی شده و سطح سه راهنمایی و مشاوره برادران در ارتباط با موسسه امام رضا(ع) مورد تصویب قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار بخش‌های مختلفی که در معاونت آموزش دفتر تبلیغات وجود دارد و به فعالیت‌های حوزوی اشتغال دارد با موسسه امام رضا(ع) تجمیع شده است.
رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد:  همچنین دوره دانش سیاسی سطح سه، فقه سیاسی تصویب و دوره غیرحضوری سطح سه و دو خواهران راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در موسسه امام رضا(ع) گفت: در این موسسه به منظور دریافت حکم هیئت علمی 11 نفر از استادان اقدامات فراوانی صورت گرفته است.
ارسطا عنوان کرد: برگزاری همایشی با عنوان باقر(ع) برای نخستین بار در این دانشگاه برگزار شد و نتیجه این همایش به صورت مجموعه مقالاتی منتشر شده است.
وی با اشاره به رشته‌های مورد تصویب در هیئت امنای دانشگاه باقرالعلوم گفت: رشته‌های سیاستگذاری علم، فلسفه علوم اجتماعی و مدیریت فرهنگی در مقطع دکترا در هیئت امنای دانشگاه باقرالعلوم به تصویب رسید.
رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: رشته‌های فقه هنر، فقه خانواده با گرایش مشاوره، تاریخ ایران پس از اسلام، اندیشه سیاسی در اسلام از رشته‌های در دست بررسی در هیئت امنای دانشگاه است.
وی عنوان کرد: دانشگاه باقرالعلوم در رشته فرهنگ و ارتباطات به پذیرش دانشجو می‌پردازد ولی کلاس‌های دانشجویان در اصفهان برگزار می‌شود.
ارسطا در پایان با ابراز خرسندی گفت: خوشحالم در روز مبارک سالروز ولادت امام رضا(ع) امانت خود را به حجت‌الاسلام مریجی می‌دهم و این فرد را انسانی با تقوا و فاضل می‌دانم که بدون تردید صلاحیت این مسئولیت را به طور مطلوب دارد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها