کد خبر: ۲۲۶۶۶۰
زمان انتشار: ۰۰:۵۸     ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

انتصاب علیرضا مختارپور بعنوان یکی از اعضای هیئت امنای نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور امید به ایجاد تغییرات مثبت در یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور را بیشتر کرده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، با تغییر آغاز بکار دولت یازدهم و تغییر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر در زیر مجموعه‌های این وزارتخانه اتفاقی قابل پیش بینی بود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم اگرچه روی کاغذ زیر مجموعه وزارت ارشاد حساب نمی‌شود اما عملاً تحت مدیریت این وزارتخانه قرار دارد.

زمزمه‌های تغییر در این نهاد فرهنگی هم کم‌کم شنیده شد تا اینکه در بهمن ماه سال قبل بالاخره این اتفاق افتاد و محمدحسین ملک‌احمدی جایگزین منصور واعظی گشت. ملک‌احمدی پیش از این سابقه مدیرتی چند ساله بر این نهاد را داشت و انتخاب مجدد او به نوعی حرکتی ارتجاعی به حساب می‌آمد. مخصوصاً که سابقه وی در دوران مدیریت بر نهاد کتابخانه‌ها چندان درخشان هم نبود.

ملک‌احمدی بعنوان اولین مدیر یک نهاد فرهنگی تازه تاسیس می‌توانست نقش مهمی در مطرح شدن این نهاد در جامعه و حرکت به سمت انجام وظایف محوله و اهداف پیش‌بینی شده داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد.

به همین دلیل هم بلافاصله بعد از مطرح شدن نام وی برای تصدی دبیر کلی نهاد کتابخانه‌ها، افراد مختلفی از فعالان حوزه فرهنگ به ابراز نگرانی پرداختند و نسبت به بازگشت شرایط پیشین هشدار دادند. این افراد علاوه بر یادآوری شرایط نابسامان اجرایی در دوره مدیریت ملک‌احمدی، بازگشت جریانات م زاویه‌دار با انقلاب به این نهاد فرهنگی را هم از تبعات احتمالی این انتصاب می‌دانستند. با این حال وزیر ارشاد در بهمن ماه 92 با امضای حکمی، محمدحسین ملک احمدی را بعنوان دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب نمود.

انجام تغییراتی مبهم در رئوس مدیریتی نهاد و انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی چندین طرح کتاب‌خوانی همچون ایستگاه مطالعه و کتاب من از جمله تبعات این انتصاب بود. تبعاتی که گویا به همین چند مورد محدود نمی‌شد چرا که اخباری مبنی بر وجود برخی نارضایتی‌ها نسبت به انتصاب ملک‌احمدی در سطوح بالای کشور به گوش می‌رسید.

این اخبار وقتی جدی‌تر شد که وقتی هنوز بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب در نیمه‌های خود بسر می‌برد، خبرهایی مبنی بر تغییر ملک‌احمدی انتشار یافت و رسانه‌ها بر قطعیت این تغییر تاکید کردند. علیرضا مختارپور نامی بود که همان روزها بعنوان رییس جدید نهاد کتاب‌خانه‌ها معرفی می‌شد و روز گذشته نیر رییس جمهور در حکمی مختارپور را بعنوان عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌ها منصوب کرد.

این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و از اذعان دولت به انتخاب نامناسب خویش تقدیر نمود. انتصاب ملک احمدی، اقدامی شایسته و مناسب با فضای کتابخوانی کشور نبود و حال تغییر در رئوس مدیریتی نهاد کتابخانه‌ها تصمیم درستی است. کاری که با عضویت مختارپور در هیئت امنای این نهاد آغاز شده است و تا تغییر در عالی‌ترین سطح مدیریتی آن باید ادامه پیدا کند. اگرچه از وزیر ارشاد انتظار می‌رفت که در همان زمان که بزرگان نسبت به انتصاب ملک‌احمدی واکنش نشان دادند، به تذکرات اهمیت می‌داد و چندین ماه در فعالیت‌های این نهاد فرهنگی وقفه ایجاد نمی‌کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها