کد خبر: ۲۲۸۰۱۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
بنی صدر رئیس جمهور در اطلاعیه ای ضمن اعتراض به تعطیلی چند نشریه گفت: آن چه اهمیت دارد حذف رئیس جمهوری نیست مهم آن است که غول استبداد و اختناق می خواهد بار دیگر حاکمیت خود را به شما مردم به پا خاسته تحمیل کند.

رخدادهای 17 خرداد 1360

چکیده

  • با حکم دادستان انقلاب اسلامی مرکز نشریات آرمان ملت ، انقلاب اسلامی ، جبهه ملی ، میزان ، نامه مردم و عدالت به دلیل نشر مقالات تشنج آفرین تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.
  • به دنبال اطلاعیه دادستانی کل انقلاب اسلامی در جهت تعطیل شدن چند نشریه از جمله روزنامه انقلاب اسلامی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در اطلاعیه ای به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کرد .
  • آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در مورد رسیدگی به تخلفات روزنامه ها و اسناد وزارت خارجه گفت: در این بررسی ها ما یک اصل را رعایت می کنیم و از امت مسلمان انتظار داریم که در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از این اصل به ما تذکر دهند ، انتقاد کنند و ما را استیضاح کنند و آن اصل راه امام است .
  • دو فوریت طرح تعیین مهلت برای امضای مصوبات مجلس توسط رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس تصویب شد
  • بنی صدر پس از دیدار با امام : امیدوارم پاسداران پیشگامان حرکت عمومی اسلامی در سراسر جهان باشند.
  • گزارش های رسیده از مناطق جنگی حاکیست ارتفاعات قوچ سلطان مریوان طی عملیات مشترک نیروهای ایران به تصرف درآمد . بر اساس این گزارش توپخانه ایران پادگان پنجوین در خاک عراق را نیز مورد حمله قرار داده است و هم اکنون شهر پنجوین در آستانه سقوط قرار دارد .
  • شبکه تلویزیونی ا . بی سی روز گذشته به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد اسرائیل موشک های ضد هوایی هاوک را در جنوب لبنان مستقر کرده است

روزنامه های انقلاب اسلامی و میزان با حکم دادستانی انقلاب تعطیل شدند

با حکم دادستان انقلاب اسلامی مرکز نشریات آرمان ملت ، انقلاب اسلامی ، جبهه ملی ، میزان ، نامه مردم و عدالت به دلیل نشر مقالات تشنج آفرین تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : نظر به این که روزنامه های آرمان ملت ، انقلاب اسلامی ، جبهه ملی و میزان با نشر مقالات تشنج زا و مخل به مبانی اسلامی و حقوق عمومی جامعه نوپا و انقلابی مردم مسلمان ایران بالاخص در زمان جنگ با ایجاد جو مسموم و اختلاف انگیز موجب اعتراض و شکایت اقشار مختلف مردم شده اند و هیئت سه نفره حل اختلاف نیز تخلف آن ها را محرز دانسته است لذا تا اطلاع ثانوی روزنامه های فوق الذکر توقیف و موضوع تحت رسیدگی و پیگرد قانونی می باشد .

در این اطلاعیه تصریح شده است : ضمنا نشریات نامه مردم و عدالت که در حال توطئه خزنده علیه جمهوری اسلامی و مبانی مقدس اسلامی می باشند نیز تا اطلاع ثانوی توقیف می باشند.(1)

پیام بنی صدر به دنبال تعطیلی روزنامه انقلاب اسلامی

به دنبال اطلاعیه دادستانی کل انقلاب اسلامی در جهت تعطیل شدن چند نشریه از جمله روزنامه انقلاب اسلامی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در اطلاعیه ای به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کرد . در بخشی از اطلاعیه بنی صدر آمده است : خبر تعطیل چند نشریه دیگر از جمله روزنامه انقلاب اسلامی را شنیدید شب گذشته نیز برنامه تلویزیونی دادستان کل کشور را که به منظور لکه دار کردن رهبر نهضت ملی ایران دکتر محمد مصدق و خدشه دار کردن رئیس جمهوری تنظیم شده بود تماشا کردید این ها مراحل مختلف حرکتی است که حذف رئیس جمهوری منتخب شما را هدف قرار داده است .

وی ادامه داده است : آن چه اهمیت دارد حذف رئیس جمهوری نیست مهم آن است که غول استبداد و اختناق می خواهد بار دیگر حاکمیت خود را به شما مردم به پا خواسته تحمیل کند. (2)

آیت الله موسوی اردبیلی : میزان خط و راه امام است

شب گذشته آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در یک برنامه تلویزیونی در مورد کار هیئت سه نفره ، رسیدگی به تخلفات روزنامه ها و اسناد وزارت خارجه توضیحاتی داد. آیت الله موسوی اردبیلی اظهار داشت : در این بررسی ها ما یک اصل را رعایت می کنیم و از امت مسلمان انتظار داریم که در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از این اصل به ما تذکر دهند ، انتقاد کنند و ما را استیضاح کنند و آن اصل راه امام است .  وی افزود : از آن جا که ملت ایران و کلیه نیروهای مسلمان که در صحنه حضور دارند این اصل را قبول دارند بنابراین کسی حق ندارد در مقابل امام بایستد.

آیت الله موسوی اردبیلی در مورد کار هیئت حل اختلاف گفت : هیئت کار خود را انجام داده است و شکایاتی که در مورد روزنامه های انقلاب اسلامی ، میزان و ...رسیده است را به مراجع قضایی فرستاده است .  وی ضمن برشمردن تعدادی از شاکیانی که از این دو روزنامه شکایت کرده اند تاکید کرد که مراحل قانونی رسیدگی به تخلفات روزنامه ها انجام خواهد شد .

مسائلی که در مورد خروج اسناد مطرح می شود تمام حقیقت نیست

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه به موضوع خروج اسناد وزارت خارجه اشاره کرد و گفت : در این مورد مسائلی که در روزنامه ها مطرح شده تمام حقیقت نیست من از طریق دفتر ریاست جمهوری در جریان این امر قرار گرفتم . تلفن کردند و گفتند که آقای ناطقی در حین دستگیری غش کرده است که بعد از تحقیقات معلوم شد درست نبوده . وی ادامه داد : این که گفته شده فتوکپی این اسناد را می خواسته اند بیرون ببرند صحیح نیست بلکه در میان اسناد هم فتوکوپی بود هم اصل اسناد و کم هم نبوده [است].

آیت الله موسوی اردبیلی در این زمینه به پرونده کاظم رجوی و سند منبع بودن در ساواک و همچنین پرونده شاپور بختیار و مصدق اشاره کرد و گفت : پرونده شاپور بختیار به چه دردی می خورد . آیت الله موسوی اردبیلی همچنین اشاره کرد که اگر گفته شود که خروج این اسناد برای اطلاعات دفتر ریاست جمهوری بوده نیز کار خلافی است چرا که اگر این واحد اطلاعاتی تشکیل شده باشد بدون آن که کسی از آن اطلاعی داشته باشد خلاف قانون است.

آیت الله موسوی اردبیلی در پایان توضیحاتی درباره توطئه 14 اسفند داد و قول داد که به زودی نتایج بررسی این واقعه را به اطلاع ملت ایران برساند.(3)

دو فوریت طرح تعیین مهلت برای امضا مصوبات مجلس توسط رئیس جمهور تصویب شد

دو فوریت طرح تعیین مهلت برای امضای مصوبات مجلس توسط رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس تصویب شد . عده ای از نمایندگان طرحی به مجلس ارائه دادند که طبق یک ماده واحده ، رئیس جمهور می بایست ظرف مدت 5 روز پس از تصویب مصوبات مجلس را امضا کندو تقدیم دولت نماید در غیر این صورت دولت می تواند قوانین مجلس را خود راسا اجرا کند. دو فوریت طرح مربوط به امضاء رئیس جمهوری به وسیله نمایندگان تصویب شد . (4)

گزارش رئیس جمهور و فرماندهان نظامی به رهبر انقلاب درباره وضع جبهه ها

پیش از ظهر دیروزسه تن از فرماندهان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با امام خمینی طی گفت و گویی در مورد مسائل مطروحه در حضور امام و وضعیت نیروهای رزمنده در جبهه های جنگ مطالبی را بیان داشتند.

در این گفت و گو ابتدا تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش گفت : طبق قرار هر 15 روز یک بار به حضور امام امت می رسیم و ضمن عرض گزارش از اوضاع جبهه های جنگ از رهنمودهای ایشان بهره مند می شویم . وی افزود :  در دریا نیروی دریایی فعال و حاکمیت کامل و برتری کامل را در خلیج فارس دارد نیروی هوایی علیرغم پاره ای از محدودیت ها ماموریت های برون مرزی و درون مرزی خود را طبق برنامه با موفقیت کامل انجام می دهد.

سپس سرهنگ فکوری در مورد وضع کلی نیروهای رزمنده اسلام و ادامه نبرد با رژیم بعث عراق گفت : وضع جبهه ها و نیروهای اسلام اگر مورد بررسی قرار گیرد از نظر استقامت و روحیه در وضع بسیار عالی به سر می بریم و نیروهای ما فوق العاده مقاوم و صبور هستند.

وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی افزود : درست است که ظاهرا محاصره اقتصادی برداشته شده ولی عملا محاصره اقتصادی هست و در بعضی موارد تشدید هم شده است بخصوص از نظر اقلام نظامی ضمن این که سعی و تلاش است که تولیدات داخلی به حداکثر برسد . در ادامه ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی نیز توضیحاتی درباره فعالیت های این نیرو ارائه کرد.(5)

امیدوارم پاسداران پیشگامان حرکت عمومی اسلامی در سراسر جهان باشند

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح نیز دیروز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد. وی پس از این دیدار گفت : در دیدار با امام در مورد اوضاع جنگ و جبهه ها و وضعیت عمومی کشور در مناطق مختلف و تاثیرات پیروزی ما در جنگ در جنبش عمومی اسلامی گفت و گو و تبادل نظر شد . بنی صدر در مورد روز پاسدار نیز گفت : امیدوارم پاسداران پیشگامان حرکت عمومی اسلامی در سراسر جهان باشند.(6)

ارتفاعات قوچ سلطان مریوان پس از 9 ماه اشغال آزاد شد

گزارش های رسیده از مناطق جنگی حاکیست ارتفاعات قوچ سلطان مریوان طی عملیات مشترک نیروهای ایران به تصرف درآمد . بر اساس این گزارش توپخانه ایران پادگان پنجوین در خاک عراق را نیز مورد حمله قرار داده است و هم اکنون شهر پنجوین در آستانه سقوط قرار دارد .

در همین حال جانشین فرمانده لشکر 28 کردستان در گفت و گویی اعلام کرد با تصرف ارتفاعات قوچ سلطان که در حال حاضر نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی در بالاترین نقطه آن مستقر هستند شهر پنجوین عراق به میزان 80 درصد در معرض سقوط قرار گرفته است . (7)

خاورمیانه در آستانه جنگ جدید ؛ موشک های اسرائیل در لبنان مستقر شدند

شبکه تلویزیونی ا . بی سی روز گذشته به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد اسرائیل موشک های ضد هوایی هاوک را در جنوب لبنان مستقر کرده است . شبکه تلویزیونی مذکور گفت : موشک اندازهای آمریکایی به منظور مقابله با موشک های سام – 6 سوریه در حدود 1200 متری داخل خاک لبنان مستقر شده است به گفته این شبکه رژیم صهیونیستی ممکن است اکنون انجام معامله ای با سوریه را پیشنهاد کند.

از طرف دیگر رادیو اسرائیل به نقل از منابع نظامی وجود چنین موشک هایی را در جنوب لبنان به شدت تکذیب کرد . از سوی دیگر به نقل از یک منبع آگاه در بیروت اولین توقف فیلیپ حبیب فرستاده ویژه ریگان به منطقه در عربستان سعودی خواهد بود . بر طبق گزارشات رسیده حبیب سپس به اسرائیل ، سوریه و لبنان سفر خواهد کرد . به هر حال انتظار نمی رود وی قبل از تشکیل جلسه کمیته چهار جانبه عرب متشکل از سوریه ، عربستان سعودی ، کویت و اتحادیه عرب دیدار های جدید خود را آغاز کند.

در این رابطه خبرگزاری تاس ماموریت به اصطلاح صلح فیلیپ حبیب فرستاده ویژه ریگان به خاورمیانه را نمودار خواست واشنگتن در تشویق عملیات وحشیانه اسرائیل علیه اعراب تلقی کرد. تاس در آخر می افزاید ماموریت فرستاده ویژه ریگان در حقیقت ادامه موافقت نامه کمپ دیوید و در جهت خیانت به منافع اعراب است .

گفتنی است بحران جدید در خاورمیانه از استقرار موشک های ضد هوایی سوریه در دره بقاع ناشی می شود سوریه حدود یک ماه پیش برای مقابله با هواپیماهای جنگنده اسرائیل که مرتبا لبنان را مورد حمله قرار می دادند این موشک ها را در منطقه مستقر کرد.

خبر دیگر در این زمینه آن که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در جلسه ای که در مقر سازمان ملل در نیویورک تشکیل گردید طی انتشار بیانیه ای خشم خود را از گسترش اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی اعلام کردند.(8)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 4

2- جمهوری اسلامی ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 8

3-  کیهان ، 17 خرداد 1360 ، صفحه 3

4- کیهان ، 17 خرداد 1360 ، صفحه 1

5-  کیهان ، 17 خرداد 1360 ، صفحه 3

6-  کیهان ، 17 خرداد 1360 ، صفحه 2

7- کیهان ، 17 خرداد 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 17 خرداد 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها