کد خبر: ۲۲۸۲۲۶
زمان انتشار: ۱۹:۵۳     ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

آنالیز کامل نیجریه ، اولین حریف ایران

نیجریه کشوری با 170 میلیون نفر جمعیت در غرب قاره آفریقا واقع شده است. این کشور با رشد اقتصادی متمایز نسبت به همسایگان شرقی، کشوری متشکل از مذاهب گوناگون و درگیری‌های قومی و مذهبی بسیار است. ولی آنچه نیجریه را در ذهن فوتبال دوستان ماندگار می‌کند نه مرگ سه میلیون نفر در اثر قحطی ناشی از جنگ داخلی سی ماهه دهه 69 و نه درگیری‌ها و تحرکات تروریستی گروهک بوکوحرام است، میراث استعمار برای نیجریه به جز فقر و عقب ماندگی، فوتبال را به ارمغان داشته است…

اولین جرقه

فوتبال دوستان، نیجریه را با تیم شگفت انگیز جام جهانی 94 به یاد می‌آورند. جایی که اولین حضور آنها با نمایش سبک منحصر به فرد آنان همراه شد و همه از فوتبالی که قدرت تازه آفریقا به نمایش می‌گذاشت شگفت‌زده شدند. رسانه‌های زیادی در مستند 100 صحنه ماندگار جام جهانی خوشحالی رشیدی یکینی بعد از گلزنی به بلغارستان را انتخاب کرده‌اند. فریادهای یکینی در حالی که تور دروازه را در دست داشت فریادهای یک ملت بود که حالا مجال دیگری برای نشان دادن توانایی‌های خود یافته بودند. یکینی چندان خوش شانس نبود که پنجمین حضور عقاب‌ها را در جام جهانی به نظاره بنشیند اما همبازی او استفان کشی رهبری نسلی را بر عهده خواهد داشت که بهترین شانس آفریقا برای درخشش در برزیل خواهند بود.

قهرمان المپیک

شگفتی نیجریه بعد از جام جهانی 94 در المپیک 96 هم تکرار شد. جایی که آنها در کمال ناباوری با شکست برزیل و آرژانتین مدال طلای مسابقات را کسب کردند. نیجریه همواره در رده‌های پایه از قدرتهای اصلی به حساب آمده که نشان از استعدادهای فوق‌العاده این کشور است. به جز المپیک مردم دنیا و به خصوص قاره سیاه نام نیجریه را در پیوند با نام کامرون و رقابت‌های حساس این دو کشور در دهه 90 می‌شناسند. جایی که این دو تیم همسایه به نوعی داربی غرب آفریقا را با حساسیت و تنش های بالا برگزار می‌کنند. از حساس‌ترین این دیدارها می‌شود به دیدار فینال جام ملت‌های 2000 آفریقا نام بردکه در آن کامرون موفق شد در ضربات بحث برانگیز پنالتی نیجریه را شکست دهد.

تیمی جوان و انرژیک

دیلی میل در گزارش خود از تیم‌های جام جهانی از تیم نیجریه با میانگین سنی 1/24 به عنوان تیمی جوان و انرژیک نام می‌برد که سرمربی آن استفان کشی با تزریق تاکتیک‌های مدرن حفظ توپ و سازمان دهی تیمی و تلفیق آن فوتبال هیجانی آفریقایی سعی در کسب موفقیت در جام جهانی دارد. این رسانه از وینسنت انیاما دروازه‌بان لیل فرانسه و کاپیتان تیم به عنوان مهره‌ای تاثیرگذار یاد می‌کند. همچنین ویکتور ابینا هافبک وستهام را ستاره‌ای با دید فوق‌العاده برای ارسال پاس‌های حیاتی می‌داند. دیلی میل از احمد موسی هافبک مهاجم ریز نقش زسکا مسکو به عنوان بازیکنی که باید انتظار شگفتی از او داشت نام می‌برد. همچنین می‌نویسد در صورتی که نیجریه عقب نیفتد باید شاهد فریادها و تهییج بازیکنان از طرف استفان کشی باشیم. کاری که او در آن خبره است.

4 ستاره نیجریه

سایت GOAL INTERNATIONAL در مطلبی عنوان «4 شگفت‌انگیز نیجریه را ملاقات کنید» به معرفی 4 بازیکن کلیدی نیجریه در جام جهانی می‌پردازد.

نویسنده از امانوئل امنیکه، مهاجم گلزن فنرباغچه به عنوان رکن اول تیم یاد می‌کند. کسی که بازی فوق‌العاده و گلزنی‌اش در دور رفت دیدار پلی‌آف برابر اتیوپی راه را برای صعود عقاب ها هموار کرد. سرعت غیر قابل کنترل، قدرت بدنی فوق‌العاده و شم گلزنی او می‌تواند برای نیجریه در برزیل حیاتی باشد.

اوگنی اونازی: دومین ستون تیم نیجریه، بازیکنی که در جریان دیدار اول نیجریه در جام ملتهای 2013 به جای فیگو اوگوده که مصدوم شد به بازی آمد و این فرصت را غنیمت شمرد و به بازیکن فیکس تیم تبدیل شد به نیجریه کمک کرد تا بعد از 20 سال مجددا قهرمان قاره شود. سرعت، چابکی و تکل های دقیق او تعادل را به تیم برمی‌گرداند. حضور او در میانه میدان و پشت سر بالهای سرعتی تیم مثل ویکتور موزس حیاتی است. حضور این هافبک لاتزیو در فاز دفاعی هم قدرت لازم برای باز پس گیری توپ را به نیجریه می‌دهد. مصدومیت و عدم حضور او در جریان مسابقات جام کنفدراسیون‌ها ضربه‌ای مهلک برای تیم بود. در واقع اونازی چسبی است که سایر قطعات پازل نیجریه را به هم می‌چسباند.قطعا اونازی از ستونهای نیجریه در جام جهانی خواهد بود.

افه امبروس: دفاع وسط با تجربه تیم که با عملکرد خوب خود استحکام لازم را به خط دفاعی تیم می‌دهد. تجربه بازیسازی هوش تاکتیکی و چند پسته بودن او دلیلی است تا او را یکی از ستون‌های تیم کشی بدانیم. امبروس همچنین از شم گلزنی بالایی هم برخوردار است که در مواقع لازم می‌تواند برای عقابها گره گشا باشد. حضور او در سلتیک به او تجربه بالایی در زمینه بازی های بین‌المللی داده. او قابلیت حضور در دفاع راست را هم داردکه می‌تواند برای مربی بسیار گره‌گشا باشد.

وینسنت انیاما: دروازه‌بان تیم لیل با عکس‌العمل‌های فوق‌العاده از سال 2002 سنگربان عقابهاست. چشم های تیزبین و دست‌هایی چسبیده و واکنش‌هایی حیرت آور، بارها وبارها نیجریه را از شکست و گاهی تحقیر در دیدارهای بزرگ نجات داده است. جایگاه این دروازه‌بان 31 ساله درون دروازه نیجریه غیرقابل بحث است.

نیمکت‌نشینی بازیکنان اصلی

اسکای اسپرت در مصاحبه‌ای با مدافع سابق تیم نیجریه از بزرگترین دغدغه این تیم برای مسابقات جام جهانی سئوال کرده است. وحید آکانی مدافع سابق تیم بزرگترین نگرانی تیم را نیمکت نشینی بازیکنان شاخص تیم در لیگ برتر می‌داند. ستاره‌هایی مثل ویکتور موزس وجان اوبی میکل فصل خوبی را در چلسی و لیورپول پشت سر نگذاشتند و دقایق کمی به بازی گرفته شدند. نیمکت‌نشینی آنها در طول فصل منتهی به جام جهانی بزرگترین چالش عقابها در مسابقات پیش رو بود. به عقیده آکانی عدم آمادگی ذهنی و کاهش اعتماد به نفس مستقیما بر روی بازیکنان و تیم تاثیرگذار خواهد بود.

خصوصیات هافبک تهاجمی تیم

سایت ای اس پی ان در مطلبی راجع به نیجریه از ویکتور موزس هافبک تهاجمی چلسی که به صورت قرضی در لیورپول توپ می‌زند به عنوان ستاره تیم یاد می‌کند. سرعت و قدرت حمل توپ بالا و حرکات انفجاری موزس او را به یک مهره توانمند هجومی تبدیل کرده است. ای اس پی ان نقطه ضعف موزس را عدم اعتماد به نفس او در برابر دروازه می‌داند. جایی که موزس می‌تواند بسیار بی‌دقت باشد و موقعیت‌های خوبی را به هدر دهد.

تشابهات با تیم 94

سولس چوکو روزنامه نگار سایت GOAL INTERNATIONAL به بررسی تشابه تیم نیجریه امسال با تیم موفق و شگفتی سال 94 می‌پردازد. به عقیده نویسنده نیجریه امسال می‌تواند درخشش تیم سال 94 را تکرار کند.

این اولین بار بعد از سال 94 است که تیم به عنوان قهرمان قاره وارد رقابت‌های جام جهانی می‌شود. همچنین نیجریه در سال 94 قهرمان مسابقات جام جهانی جوانان شده بود که این مهم مجددا امسال اتفاق افتاد. مربی وقت نیجریه کلمن وستهرف درگیری و مناقشه بسیاری با فدراسیون این کشور داشت که استفان کشی هم از این قاعده مستثنی نیست. نویسنده امیدوار است که این شباهت‌ها بین دو تیم نشانه‌ای باشد برای درخشش عقابها در جام جهانی امسال.

اطلاعاتی دیگر در مورد نیجریه

- حضور در جام جهانی: 4 بار (آخرین بار 2010)

- بهترین عنوان: صعود به مرحله دوم

- موفقیت‌ها: تیم‌ملی نیجریه برای پنجمین بار به مرحله نهایی جام جهانی راه یافته است.

- جام ملتهای آفریقا: در سالهای 1980، 1994، 2013 قهرمان آفریقا شد و در سالهای 1984، 1988، 1990، 2000 نایب قهرمان آفریقا شد.این تیم در سال‌های 1976، 1978، 1992، 2002، 2004، 2006 و 2010 به عنوان سومی این مسابقات دست یافت.

- بازی های المپیک: در سال 1996 به مدال طلای بازی‌های المپیک دست یافت.

- سرمربی: استفان کشی از سال 2011 هدایت این تیم را بر عهده دارد.

- باشگاههای مهم فوتبال: انوگو رنجرز، انیمبا وکانو پیلارز.

- طریق راهیابی به جام جهانی: با سه برد و سه تساوی به بازی پلی‌آف راه یافت و در این مرحله اتیوپی را در دو بازی با نتایج دو بر یک و دو بر صفر شکست داد و به جام جهانی برزیل راه یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها