کد خبر: ۲۲۸۶۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
قدس آنلاین-عبد الصالح شمس اللهی :مقام معظم رهبری به عنوان ره بر و پیش‌گام حرکت الهی انقلاب، به فراخور شرایط زمان و اقتضائات داخلی و جهانی، کلیدواژه‌هایی را مطرح می‌نمایند که در واقع ترجمان روز اصول حرکت‌های الهی از منابع وحیانی می‌باشد. کلیدواژه‌هایی مثل تولید علم، نهضت نرم افزاری و سبک زندگی و…. ایشان پس […]

به گزارش پایگاه 598 به نقل از قدس آنلاین، عبد الصالح شمس اللهی :مقام معظم رهبری به عنوان ره بر و پیش‌گام حرکت الهی انقلاب، به فراخور شرایط زمان و اقتضائات داخلی و جهانی، کلیدواژه‌هایی را مطرح می‌نمایند که در واقع ترجمان روز اصول حرکت‌های الهی از منابع وحیانی می‌باشد. کلیدواژه‌هایی مثل تولید علم، نهضت نرم افزاری و سبک زندگی و….


IMAGE635378981788003338.png


ایشان پس از تشدید جنگ اقتصادی علیه انقلاب اسلامی، کلید واژه جدیدی را به عنوان  اقتصاد مقاومتی مطرح نمودند؛ که این واژه نیز ترجمان نوین اقتصاد اصیل اسلامیست؛ به  این معنا که اگر به متون اسلامی  مراجعه نمائیم در میابیم که اسلام اقتصادی به غیر از  اقتصاد مقاومتی ندارد.
این اقتصاد، اقتصادیست که در شرایط صعب و سهل پویایی لازم را برای اداره جامعه دارا  می‌باشد و  باعث مانایی حرکت‌های الهی و عدم تاثیر گذاری نیازهای مادی بر مشی  آرمانی می‌گردد.
این اقتصاد همان اقتصادیست که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، چه در شرایط فتح  مکه و چه در  شرایط شعب ابی طالب آن را محور تقدیر المعیشه در جامعه اسلامی  قرار  دادند.
با نگاه به منابع روایی و تفسیری و فتاوای فقهی بزرگان، اصولی برای اقتصاد مقاومتی  ترسیم می‌گردد  که کوتاه آمدن از این اصول اقتصاد جامعه آرمانی را به سمت افول برده و از حالت ایستا به حالت رو به  زوال تغییر خواهد داد.
با استقراء در کلمات بزرگان و تتبع در آیات و روایات و نیز تاریخ اصولی برای اقتصاد مقاومتی به دست می‌آید که در واقع ماهیت اقتصاد مقاومتی متشکل از این اصول می‌باشد.
اقتصاد مقاومتی را میتوان به صورت یک جمله اینگونه بیان کرد :
اقتصاد مقاومتی اقتصادی انعطاف پذیر ، مردمی ، پویا و ابزاریست، که زمینه ساز سعادت اخروی انسان است؛ اقتصادی که با توکل به خدا و نگاه به ظرفیت‌های درونی یک ملت و با تکیه بر اصل تولید محوری، ‌بر اساس احتیاجات جامعه و با ترویج الگوی صحیح مصرف به دور از تجمل و اسراف و دقت در امنیت اقتصادی، بر پایه عدالت شکل گرفته و به تولید و توزیع ثروت مشروع در بین تمام اقشار جامعه علی الخصوص محرومان اهتمام دارد.
چنین اقتصادی به حدی استوار و ریشه دار می‌شود که حتی سهمگین ترین طوفان‌های مالی نیز توان لرزاندن آن را ندارد و می‌تواند در سخت ترین شرایط پویایی خود را حفظ نماید.
. اقتصاد مقاومتی و عدم اصالت اقتصاد
در اقتصاد مقاومتی اقتصاد به عنوان ابزاری برای رشد و تعالی انسان در نظر گرفته شده و در هر کجا تعارض بین اقتصاد و رشد معنوی انسان قرار گیرد انعطاف در جانب اقتصاد در تفکر اسلامی سزاوار است.
مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام و سفرای کشورهاى اسلامى به این نکته اشاره فرموده و بیان داشتند:
"مشکلات همیشه وجود دارد انسان‌های با خرد برای زندگی عزت‌مندانه مشکلات را با عزت، و انسان‌های بی‌خرد همین مشکلات را با ذلت تحمل می‌کنند و بجای خدا، به دشمنان اسلام تمسک می‌کنند تا برای خود عزت درست کنند و این عزت بدست نمی‌آید.”
این بدان معناست که آنجا که انسانیت و شرافت یک انسان مورد مخاطره قرار گیرد داشتن زندگی حیوانی لذیذ برای او سودی ندارد و این همان درس مکتب حسینی است که فرموده اند:
مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاة فی ذُلٍّ. ترجمه: مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است.
ونیز فرمودند:
أَلَا وَإنَّ الدَّعِیَّ ابْنَ الدَّعِیِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ: بَیْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه.
آگاه باشید، ناپاک پسر ناپاک ، مرا بر دو راهی مرگ و ذلت [زندگی زیر لوای ظالمی فاسق چون یزید] نگاه داشته است و من هرگز تن به ذلت نخواهم داد.
البته این بدان معنا نیست که اسلام به اقتصاد التفات ندارد بلکه اسلام، دقیق‌تر از همه مکاتب بشری، اقتصادی را ارائه می‌دهد که ظرفیت مدیریت عادلانه جهانی را بر محور سعادت اخروی انسان دارا می‌باشد و در واقع آنچه در غرب و کشورهای ابرقدرت دیده می‌شود از منظر اسلام اسارت انسان در چرخ دنده‌های توسعه حیوانی است و نه اقتصاد؛ اما با همه تاکیدی که اسلام نسبت به اقتصاد دارد ، از این نکته نیز غافل نشده است که اگر اقتصاد اصل شد و آرمان‌ها فرع قرار گرفتند آن‌گاه مقاومت و پایداری بر سر اصول معنا ندارد بلکه منفعت جای مقاومت آرمانی را خواهد گرفت.
پس با این حساب اقتصاد مقاومتی اقتصادی ابزاریست که با تلاش برای رفاه انسان در جنبه مادی سعی در زمینه سازی برای رشد او در جنبه معنوی و تعالی الهی انسان دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها