کد خبر: ۲۳۲۲۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۰۳ تير ۱۳۹۳
در پاسداشت سالگرد حماسه مردم در انتخابات سال ۸۴:
انتخابات سه تير 1384 به عنوان يک تحول عظيم اجتماعی حاوی پيام ها و درس های آموزنده و راهگشا است که توجه عميق به آنها می تواند هنوز ما را از تحليل های نادرست اجتماعی برهاند و چشم انداز آينده کشور و نظام اسلامی را برای ما هويدا کند. انتخابات سه تير 1384 صحنه پيروزی دکترين مهدويت در برابر دکترين غربزدگی بود. نزاع اصولگرايی و اصلاح طلبی، نزاع تکامل گرايي و غرب باوری است.
سرویس سیاسی پایگاه 598،حسن نوروزی/ انتخابات نهم رياست جمهوری در سه تير 1384 زيبايی ها و شکوه و البته سختی هاي خاصی داشت و به عنوان يک حماسه تاريخی در ذهن و خاطره ملت بزرگ ايران به ثبت رسيد. مشارکت بالاي مردم و رأی دکتر محمود احمدی نژاد موجب شادی دوستان جهانی و سرافکندگی دشمنان جهانی گرديد. آن انتخابات به عنوان يک تحول عظيم اجتماعی حاوی پيام ها و درس های آموزنده و راهگشا است که توجه عميق به آنها می تواند هنوز ما را از تحليل های نادرست اجتماعی برهاند و چشم انداز آينده کشور و نظام اسلامی را برای ما هويدا کند. آن انتخابات چند درس و پيام مهم در بر داشت:

1ـ انتخابات سه تير 1384 نشان داد که «جامعه شناسی غربی» در پيش گويی، هدايت و کنترلِ جامعه شيعی با مشکلات و معضلات فراوانی روبروست و نمی تواند نقش دين، ولايت اهل بيت (ره)، عاشورا و ظهور را در تهذيب ملت و تکامل جامعه اسلامی بکاود و تحليل روشن و واقع بينانه ای از آن ارائه دهد. عدم پذيرش رأی ملت از سوی جامعه شناسان غربزده و تحير آنان نيز دقيقاً از همين عدم درک رفتار انتخاباتی جامعه دينی حکايت می کند. به نظر می رسد در اين مقطع ضرورت طراحی و تأسيس جامعه شناسی اسلامی برای تفسير تحولات جمعی مؤمنين و رفتار انتخاباتی آنان، بيش از پيش واضح شد.

2ـ انتخابات سه تير 1384 در درجه اول به معنای اتکاء و اعتماد قاطبه مردم ايران به انقلاب اسلامی و نظام ولايت فقيه بود و در درجه دوم، تمايل آنان را به پيشبرد آرمان ها و شعارهای انقلاب که در گفتمان  سوم تیر متبلور بود را نشان داد. انتخابات سه تير 1384 نشان داد که نگاه مردم به شدت رشد کرده و ذائقه آنان با دين محوری حقيقی و با اسلام ناب محمدی خو گرفته است. در اين حماسه، دينداری و ولايت پذيری و مردم دوستی، به عنوان شاخص برتر کانديدای اصلح معرفی شد و ظواهر فريبنده که از مقدسات سوء استفاده می کرد و ژست مردم دوستی به خود می گرفت از سوی مردم کشف و دفع شد! اين انتخابات، انتخابات نيابتی بود؛ يک کانديدا از سوی نظام ولايت و سرپرستی دينی و ديگری، از سوی جريان اسلام آمريکايی و احزاب مخالف و يا تحريف گرِ گفتمان انقلاب.



3ـ انتخابات سه تير 1384 صحنه پيروزی دکترين مهدويت در برابر دکترين غربزدگی بود. نزاع اصولگرايی و اصلاح طلبی، نزاع تکامل گرايي و غرب باوری است؛ تکامل گرايان می خواهند جامعه بشری را از وضعيت موجود غرب برهانند و آنها را به دنيای بهتر در عصر ظهور که مملو از عدل و امنيت و سعادت است نويد دهند اما اصلاح طلبان، طرفدار وضعيت موجود غرب هستند و می کوشند تا با حذف مبانی و نهادهای دينی، جامعه ما را با تمدن غربی به آشتی برسانند. آن انتخابات، جريان های سياسی و فکری جامعه ما را بر محور تکامل گرايی و غرب باوری از نو سامان داد و طبقه بندی های گذشته نسبت به جريان های سياسی و فکری را زير سؤال برد.

4ـ انتخابات سه تير 1384، تثبيت مردمسالاری دينی در برابر دموکراسی غربی بود. برخلاف دموکراسی غربی که از «اهواء» ناشی می شود و به «اهواء» منتهی می گردد، مردم در مردمسالاری دينی، مشتاقانه به جريان دين در جامعه رأی می دهند و راهکارها و ساز و کارهایِ پيشبرد آموزه های دينی را پی می گيرند. در انتخابات سه تير 1384 مشخص شد که اصولگرايان و ملت ايران در مردمسالاری دينی بلوغ و پيشرفت بيشتری داشته اند تا غرب زدگان در تمرين دموکراسی غربی.


5ـ انتخابات سه تير 1384، هماهنگی غرب زدگان داخلی با جبهه جهانی غرب وضوح بيشتری يافت و راه هرگونه توجيهی را بست؛ مثلاً ديگر کسی نمی توانست بگويد: «غرب برای تخريب اصلاح طلبان از آنها حمايت می کند»! به لحاظ منطقی هم، هماهنگی و هم آوايی غربزدگان با خود «غرب»، چندان تعجبی ندارد! از سوی ديگر، با توجه به موضع گيری هماهنگ دشمنان داخلی و خارجی در برابر دولت نهم، دکتر احمدی نژاد هم خط مقابله با دشمنان خارجی و کارشکنان داخلی را توأمان دنبال می کرد و پيشرفت ملی را با اقتدار جهانی، لازم و ملزوم يک ديگر می دانست.

6ـ در اين انتخابات، هم افراد اصلاح طلب ضربه خوردند و هم تفکر آنها در هم شکست. می توان باطن انتخابات سه تير 1384 را تقابل کارشناسی غربی و نهضت توليد علم دينی دانست. انقلاب اسلامی که ظرفيت های نامکشوفی دارد، به تدريج می خواهد پوسته بيندازد و طيف جديدی از شيفتگان توسعه غربی را از قطار خود پياده نمايد؛ هرچند آنها با آشوب و بلوا می خواهند به زور هم که شده از دست تيغ جراحی انقلاب بگريزند!



7ـ چهار سال پس از حماسه سه تیر 1384، آشوب های اصلاح طلبان در فتنه 88 نشان داد که آنها با دورويی و نفاق بيگانه نيستند و اتهاماتی نظير بداخلاقی، دروغ، قانون شکنی و قدرت طلبی به آنان می چسبد. از جانب ديگر، در اين سال ها به صورت ملموس و عينی مشخص شد که نظام ولايت فقيه که متکی بر امامت و شريعت است تنها نهادی است که در جامعه دينی می تواند محور وحدت آحاد ملت و دوری آنها از تشتت باشد.

8ـ ناکارآمدی تبليغات با اسلوب ها و شيوه های غربی هم در انتخابات سه تير 1384 بيش از پيش آشکار شد و اين نکته اثبات گرديد که جامعه اسلامی، دغدغه ها، باورها و نظام شخصيتی خاصی دارد که با شيوه تبليغات غربی که توسط برخی نامزدها دنبال می شد نمی توان در متن دل مردم نفوذ کرد.


9ـ بايد توجه کرد که حرکت سوم تير که در يک کلام - و به تعبیر مقام معظم رهبری(1) - ، بازگشت به گفتمان انقلاب اسلامي و امام (ره) بود، با خطراتي از درون و بيرون مواجه است که ممکن است خلوص و سلامت اين حرکت را با خطراتي مواجه سازد و ما را ملزم به مراقبت و دقت و مجاهدت همه علاقه مندان گفتمان انقلاب اسلامي دارد.

...............

پاورقی:

1). خصوصيت و امتياز دوم كه در اين دولت هست، شعار و گفتمان كلى اين دولت است كه منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ اين خيلى چيز با ارزشى است. اين را هيچكس نمى‌تواند نديده بگيرد. هر دلبسته‌ى به انقلاب، اين را قدر مى‌داند؛ هر كسى كه پيشرفت كشور را با هدايت انقلاب و با كارگردانى انقلاب تصور مى‌كند، بايد اين را قدر بداند. (بیانات رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس‌جمهوری و اعضاى هيئت دولت 2/6/87)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۳
۱
۰
درود بر احمدی نژاد
درود بر احمدی نژاد بدون مشایی
درود بر احمدی نژاد بدون بقایی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۳
۰
۰
مگه این که همین شما چنین حادثه نحسی رو "شکوه مند " بدونید!
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۳
۱
۰
سلام
جالب بود
امروز نیز از ترس بازگشت گفتمان امام و انقلاب است که از آن مرد می ترسند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۳
۰
۰
مردم آن موقع شمارانمی شناختند وقول حرفهایتان را خوردند خودتان هم می دانید که پیروزی دکتر مدیون حس هاشمی ستیزی بود ،البته درسال88هم به همان شیوه ،شما نوکران شرق بهتر از همه می دانید که مردم چه می خواهند،البته من برای دکتر احترام قائلم ومعتقدم که شماها بیشترین ضربه را به دولتش وارد کردید،ودولت اوراباچالش های فراوان روبرو کردید،شماپشت دولت ایشان مخفی شده بودید وکشور رابه این روز انداختید ،ای کاش ازخوددکتر می پرسیدیدکه آیا شماراقبول دارد.شماهاکه به جمهوریت نظام اعتقادی ندارید،ورای مردم رااگر به نفعتان نباشد بی ارزش مدانید.این قدر ازخداوپیغمبرودینو مقدسات مایه نگذارید مردم شمارابهتر می شناسند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها