کد خبر: ۲۳۲۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۲۴ مهر ۱۳۹۰
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به ادعاي مقامات آمريكايي درباره توطئه عمليات تروريستي در واشينگتن بيانيه صادر كرد.

دادستاني كل آمريكا در تاريخ 19 مهرماه برابر با 11 اكتبر 2011 در مصاحبه‌اي ادعا كرد توطئه ترور سفير دولت پادشاهي عربستان سعودي در واشينگتن توسط نيروهاي امنيتي آمريكا خنثي شده و در اين رابطه فردي نام منصور ارباب سير بازداشت شده است.

فرد بازداشت شده حداقل از حدود شانزده سال قبل در آمريكا اقامت داشته است و چنين فردي هيچ ارتباطي با نهادهاي دولت ايران نداشته است. اعلام يك‌جانبه اتهامات به شهروند ساكن آمريكا بدون ارائه مستندات و ايجاد موج رسانه‌يي عليه ايران، با هيچ منطق حقوقي سازگار نيست و صرفا مي‌تواند يك نمايش سياسي و رسانه‌يي باشد.

بر اساس بديهيات حقوقي، در صورت وجود هرگونه ادعا نسبت به دولت ديگر، دولت آمريكا بايد حداقل اطلاعات فردي متهم يا متهمان را براي بررسي، اعلام نظر و درخواست همكاري به كشور مورد نظر تسليم مي‌كردو دولت آمريكا با وجود درخواست صريح جمهوري اسلامي ايران و برخلاف كنوانسيون‌هاي شناخته شده بين‌المللي، تا كنون هيچ‌گونه اقدامي در اين زمينه انجام نداده است.

بديهيات اشاره شده در كنار ساير ادله روشن موجب شده است كارشناسان و شخصيت‌هاي مجرب سياسي در سطح بين‌المللي و حتي خود آمريكا نيز ادعاي مقامات دولت آمريكا درباره اصل توطئه  صرف نظر از انتساب آن به دولت ديگر را رد كرده و بعضا از آن به تمسخر ياد كنند.

پايه ادعاي مقامات آمريكايي صرفا گزارش يك مامور مخفي بي‌نام و نشان است كه بر اساس اظهارات توام با حدس و گمان افراد دخيل در قاچاق موادمخدر تهيه شده است. در اين گزارش، هيچ سند و مدرك محكمه‌پسندي ارائه نشده است و بر اساس معيارهاي شناخته شده حقوقي، چنين ادعاي غيرحرفه‌يي در هيچ دادگاه صالح و بي‌طرفي قابل تاييد نيست.

در سه دهه گذشته بيش از 16000 نفر شهروند ايراني از جمله دانشمندان و مقامات ارشد ايران و شماري از ديپلمات‌هاي ايران در افغانستان و عراق قرباني عملياتي تروريستي شده‌اندو جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان يكي از قربانيان اصلي تروريزم و مخالف ريخته شدن خون انسان‌هاي بي‌گناه بر اساس ارزش‌هاي اسلامي، همواره از پيشگامان مبارزه بين‌المللي با اين پديده شوم بوده است. اين در حالي است كه حمايت مستمر دولت آمريكا از برخي گروه‌هاي تروريستي عليه ايران امري آشكار بوده و هست.

بيش از سه دهه حاكميت جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد نظام ايران به‌عنوان دولتي مسوول و بر اساس اصول ثابت در سياست خارجي خود، كمك به صلح و ثبات بين‌المللي و منطقه‌يي را همواره در صدر اولويت‌هاي خود قرار داده است.

بر اساس مباني ثابت سياست خارجي ايران، راهبرد ايران در قبال جهان اسلام و كشورهاي عربي، به‌ويژه كشورهاي همسايه از جمله دولت پادشاهي عربستان سعودي بر مبناي صلح، برادري، همكاري همه جانبه با هدف توسعه و تعميق ثبات و امنيت دسته جمعي و سعادت شهروندان در منطقه حساس خاورميانه و خليج فارس استوار بوده است.

ضمن تكذيب قاطع و شديد هرگونه ارتباط ايران با اين ادعاي مقامات آمريكايي، يادآوري مي‌شود رفتار غيرمنطقي دولت آمريكا در طراحي انتساب سخيف اين سناريو و نمايش سياسي رسانه‌يي آن صرفا در چارچوب شكست همه جانبه سياست خارجي آمريكا در پرتو بيداري اسلامي، ناكامي همه اقدامات غيرقانوني آن كشور عليه ايران و مشكلات فزاينده داخلي آن كشور قابل توجيه است و بديهي است مسووليت ايجاد تنش و مخدوش كردن امنيت بين‌المللي از ناحيه اين‌گونه سناريوهاي تبليغاتي بي‌پايه، متوجه دولت آمريكاست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها