کد خبر: ۲۳۳۲۹۱
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۰۸ تير ۱۳۹۳
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: برخلاف اعتقاد رایج که بی‌غذایی در ساعات طولانی را دلیل سوزش و درد معده روزه‌داران می‌دانند اما خواب‌های بی‌موقع در ماه مبارک رمضان دلیل این نوع دردهاست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، مجتبی معتمدی اظهار داشت: بدترین عادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان خوابیدن بلافاصله پس از سحری است که خواب با معده پر به مرور فرد را در معرض سوزش و درد معده قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: حتی در برخی از روزه‌داران شاهدیم که یک ربع مانده به اذان از خواب بیدار شده و غذا را با سرعت میل می‌کنند و بلافاصله پس از آن می‌خوابند که این نوع رفتار بسیار برای بدن مضر و سبب درد گوارش و سوء هاضمه در روزه‌داران می‌شود.

عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان تصریح کرد: روزه گرفتن به منظور خالی شدن پری معده، بدن و عروق در 11 ماه از سال است که سبب باز شدن گرفتگی عروق، و بالا بردن قدرت گوارش و هضم معده می‌شود.

وی با اظهار اینکه خواب‌های بی‌موقع در ماه رمضان نه تنها سبب بالا رفتن قدرت گوارش و هضم معده نمی‌شود بلکه سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد ، گفت: در برخی از مواقع شاهدیم که روزه‌داران تا زمانهای طولانی از شب را بیدار و به جای بیدار شدن به هنگام سحری ، سحری خود را ساعت 2 نیمه شب میل می‌کنند که بتوان تا صبح بخوابند.

معتمدی افزود: این نحوه سحری خوردن اصلا توصیه نمی‌شود و عامل سوزش و درد معده در روزه‌داران می‌شود.

وی اظهار داشت: امروزه عمده بیماریهایی که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از جمله سوء مزاج‌ها، غلبه سردی ، میگرن و مشکلات استخوانی و مفاصل، گوارش به دلیل خواب‌های بد موقع و بی‌موقع است.

معتمدی با بیان اینکه در طب اسلامی و سنتی آورده شده که بهترین زمان خواب و بیداری به هنگام غروب آفتاب و همزمان با طلوع آفتاب است، ادامه داد: بهترین زمان خواب یک ساعت پس از اذان مغرب و عشاء یعنی بین ساعات 22 تا 23 است و مناسبترین زمان بیداری به هنگام طلوع آفتاب است.

عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان تصریح کرد: همانطور که می‌دانید امروزه اکثر مردم به ویژه شهرنشین‌ها زودترین ساعتی که می‌خوابند بین 12 تا یک و نیم پس از نصف شب است و ساعت بیداری صبح هشت تا نه است.

وی این نحوه خواب و بیداری را در این ساعات برای سلامتی بدن مضر خواند و گفت: بسیاری از افراد که دیر می‌خوابند با این تفکر که در روز فرصت برای جبران خواب شب است، اقدام به این کار می‌کنند.

معتمدی بیان داشت: این در حالی است که خواب روز به علت اینکه بی‌موقع است منشا اخلاط بدن و بیماریهای ناشی از غلبه سودا بر فرد می‌شود.

عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: نوشیدن آب یخ یکی از سموم دیگری است که سبب دردگوارش و معده بر فرد می‌شود و توصیه می‌شود که به جای آب یخ ،آب خنک نوشیده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها