کد خبر: ۲۳۳۶۴۳
زمان انتشار: ۱۶:۰۰     ۱۰ تير ۱۳۹۳
آب در ۱۲شهر بزرگ، منتظر تدبیر دولتمردان؛
در شرایط کنونی، احتمال نیتراته شدن آب افزوده شده و ما به طور مرتب، کیفیت آب آشامیدنی پایتخت را آزمایش و کنترل میکنیم/ آب در کرج سهمیه بندی شده و 12شهر دیگر نیز با خطر جیره بندی مواجه اند. بحران کمبود آب و نیتراته شدن آن در کلان شهرها و پایتخت جدی است/ محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق، مقصر اصلی این بحران را "جنگ آب" میداند

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598؛ آب در کرج سهمیه بندی شده و 12شهر دیگر نیز با خطر جیره بندی مواجه اند. بحران کمبود آب و نیتراته شدن آن در کلان شهرها و پایتخت جدی است. البته رییس جمهور از اعضای دولت خواسته که با تدبیر، مانع سهمیه بندی آب شوند.

با آغاز فصل کشت، مصرف آب کشاورزی در اغلب استان های کشور افزایش چشمگیری پیدا میکند که همزمانی آن با فصل گرما و افزایش مصرف آب و برق توسط مردم موجب شده تا مسئولین نتوانند ذخایر آبی کشور را -که امسال کاهش 30درصدی داشته- به خوبی مدیریت و توزیع کنند.

محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق، مقصر اصلی این بحران را "جنگ آب" میداند. وی در مراسم افتتاح سد اراک گفته بود که دشمنان برای نابودی حوزه تمدنی فرهنگ اسلامی، جنگ آب را در آسمان به راه انداخته اند. وی با اشاره به پیش بینی یکی از "سیاست‌مداران" درباره خشک شدن کامل حوزه تمدنی شرق گفته بود "تجهیزات و فن آوری هایی وجود دارد که تمام آب ذخیره شده در ابرها را تخلیه میکند. بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای شرق مدیترانه از این تجهیزات استفاده میکنند و ابرها را باربر نموده و آب آنها را تخلیه میکنند. شما میدانید اغلب ابرهای بارانی که به ایران می آید، از مدیترانه و اروپا تغذیه شده یا عبور کرده اند"



اما مقصر هرکه باشد، امروز بحران آب در کشور جدی است. الگوی غلط آبیاری در بخش کشاورزی که بیش از 70درصد منابع آبی را به خود اختصاص داده، از عمده ترین مشکلات است. عدم تمایل کشاورزان به استفاده از تجهیزات مدرن آبیاری موجب شده تا بسیاری از طرح های مشوق دولت نتواند آنچنان که باید موفق باشد.

ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در این باره میگوید "در ایران آب در مرحله انتقال تلفات کمی دارد و تلفات بیشتر در مرحله توزیع رخ می‌دهد. او در همین راستا تغییر الگوی کشت و نظام آبیاری مزارع کشاورزی را یکی از راه‌های جلوگیری از هدررفت آب دانست"

از آنجا که تامین آب آشامیدنی و بهداشتی برای جمعیت نزدیک به 9میلیون نفر (شب خواب) در تهران و میلیون ها نفر در دیگر کلان شهرهای کشور با استفاده از منابع رودخانه ای ممکن نیست؛ کارشناسان، افزایش استفاده از چاه های عمیق اطراف شهرها را اجتناب ناپذیر میدانند و این امر موجب نگرانی شدید فعالان حوزه سلامت شده! چرا که خطر نیتراته شدن آب در این موارد بسیار زیاد است.

حسين رستگار، مديركل آزمايشگاه‌ سازمان غذا و دارو در این‌باره گفته است "در شرایط کنونی، احتمال نیتراته شدن آب افزوده شده و ما به طور مرتب، کیفیت آب آشامیدنی پایتخت را آزمایش و کنترل میکنیم". ورود پسماندهای فاضلاب شهری به چاه، علت عمده نیتراته شدن آب است که به خاطر برداشت بیش از اندازه از چاه های عمیق اتفاق می افتد.



البته خسرو ارتقایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفته است که در صورت ناتوانی در تامین آب، "کاهش فشار شبکه" را در دستور کار قرار میدهیم.

متاسفانه شهروندان تهران و 12شهر دیگر کشور که با بحران شدید کم آبی مواجه شده اند، بی توجه به هشدارهای داده شده، به جای صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف، از روش های جایگزین تامین آب استفاده میکنند. یکی از روش های عمده، استفاده از پمپ و تانکر است که این روزها بازار پر رونقی دارند.

برخی شهروندان فکر میکنند که با استفاده از پمپ و جبران افت فشار، مشکل کمبود آب برطرف میشود! این در حالی است که مدیران وزارت نیرو هشدار داده اند در صورت ادامه مصرف نادرست، آب را جیره بندی خواهند کرد که در این صورت گذاردن پمپ دیگر سودی نخواهد داشت.

طبق معیارهای جهانی حداقل مقدار آب شیرین قابل دسترس برای هرفرد میبایست بیش از 1700 مترمکب در سال باشد که این میزان در کشور ما (سال93) به کمتر از 1400متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها