کد خبر: ۲۳۹۶۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
بزرگراهی که در صورت تکمیل، پایتخت ایران را به پایتخت معنوی شیعیان پیوند می‌زند و زمینه‌ساز رونق اقتصادی در غرب کشور می‌شود، سال‌ها است اسیر کمبود اعتبار شده؛ هرچند تکمیل آن با نوساناتی ادامه دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری «نسیم» - زهره اردلانی: سالیان سال است که پروژه عظیم بزرگراه کربلا توسط وزارت راه و شهرسازی قدیم و مسکن شهرسازی جدید در دست ساخت است. پروژه‌ای که قصد دارد از تهران تا کربلا را مسیری هموار کند. این بزرگراه از تهران به ساوه، ساوه به همدان، همدان به کرمانشاه، کرمانشاه به قصرشیرین، قصرشیرین به خسروی، خسروی به عراق و نهایتا به کربلای معلی ختم می‌شود تا زوار عتبات عالیات بتوانند از این مسیر ترددی سهل‌ و هموار‌تر داشته باشند.

بیش از ۴۰۰ کیلومتر از طول این بزرگراه در استان کرمانشاه قرار دارد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۰ اجرایی شده و با گذشت بیش از ۲۳ سال هنوز به اتمام نرسیده است. اولین قطعه از پروژه بزرگراه کربلا در سال ۱۳۷۰ و در حد فاصل صحنه- بیستون در استان کرمانشاه و با اعتبار ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آغاز شد و قرار است تا نقطه صفر مرزی با کشور عراق در مرز خسروی شهرستان قصرشیرین ادامه داشته باشد.

 

بزرگراه کربلا

 

این پروژه بدون مشکل خاصی تا شهرستان اسلام آبادغرب ادامه یافت اما مشکل اصلی آن در گردنه پاتاق(حد فاصل میان دالاهو تا سرپل‌ذهاب) بود که سال‌ها ادامه ساخت این پروژه عظیم را به تعویق انداخت تا اینکه با سفر مقام معظم رهبری در مهر ۱۳۹۰ به استان کرمانشاه و قرار گرفتن پروژه تعریض گردنه پاتاق در مصوبات سفر ایشان، شاهد تحولی در این مسیر باشیم.

گردنه پاتاق از قطعات بزرگراه کربلا و از مسیرهای پرتردد استان کرمانشاه و از جمله نقاط حادثه‌خیز استان است و هر ساله تصادفات جاده‌ای بسیاری در این محور رخ می‌دهد. طبق آمار‌ها روزانه حدود پنج هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین از این مسیر تردد می‌کنند. تعریض گردنه پاتاق از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است.

وضعیت پروژه از زبان مدیرکل راه و شهرسازی

حسن فدایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت فعلی پروژه بزرگراه کربلا در گفتگو با «نسیم» با اشاره به وجود ۴۰۰ کیلومتر از مسیر بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه عنوان کرد: در حال حاضر ۲۷۰ کیلومتر از این مسیر تا شهرستان اسلام آبادغرب تکمیل شده است. کار در ۶۰ کیلومتر از مسیر اسلام آبادغرب به سمت سرپل ذهاب هم در حال اجراست که در صورت تامین نقدینگی امسال ۳۰ کیلومتر از این مسیر تکمیل می‌شود. در مسیر شهرستان سرپل ذهاب تا مرز خسروی نیز مطالعات طرح انجام شده، اما به دلیل کمبود اعتبار پیمان‌سپاری پروژه انجام نشده است.

 

بزرگراه کربلا

 

وی اعتبار امسال بزرگراه کربلا را ۳۵ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: دشواری پروژه در مسیر اسلام آبادغرب –سرپل ذهاب است و از شهرستان سرپل ذهاب به سمت مرز خسروی به دلیل دو بانده شدن و تردد کمتر خودرو پروژه راحت‌تر پیش خواهد رفت. تکمیل و بهره‌برداری از بزرگراه کربلا منجر به رشد و شکوفایی استان کرمانشاه و منطقه غرب کشور می‌شود.

دورنمای پروژه

اما مهرداد آهکی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اظهار امیدواری می‌کند که تا پایان سال ۱۳۹۵ این پروژه در استان تکمیل شود. وی در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه تکمیل شبکه بزرگراهی از نیازهای استان است، گفت: در همین راستا درصددیم تا بزرگراه کربلا که از ابتدای حوزه استحفاظی استان تا شهرستان اسلام آبادغرب ساخته شده را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در خصوص احداث ادامه مسیر بزرگراه تا مرز خسروی، عنوان کرد: زمان تکمیل پروژه بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه به تناسب اعتبارات خواهد بود اما اگر اعتبارات مناسبی به این پروژه اختصاص یابد امید می‌رود که تا پایان سال ۱۳۹۵ به اتمام برسد.

 

بزرگراه کربلا

 

جایگاه بزرگراه کربلا در توسعه استان

محمد رزم، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص بزرگراه کربلا در گفتگو با «نسیم» گفت: استان کرمانشاه از گذشته‌های بسیار دور تاکنون همواره مسیر تردد کاروان‌های عتبات عالیات بوده و این دیار همیشه میزبان زوار حرم اباعبداله الحسین(ع) بوده است و با توجه به این موقعیت خاص استان وجود بزرگراهی برای تسهیل عبور و مرور کاروان‌های عتبات عالیات ضروری بوده و هست.

وی افزود: از سال‌ها پیش این ضرورت در کشور دیده شده و پروژه‌ای به نام بزرگراه کربلا برای این مسیر در نظر گرفته شده است اما متاسفانه شاهد کندی پیشرفت پروژه به دلیل کمبود اعتبارات بوده‌ایم.  گرچه این پروژه در حال حاضر روند مناسبی پیدا کرده و کار ساخت آن توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در حال انجام است.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: یقینا با ساخت و اجرای کامل بزرگراه کربلا شاهد تحولی در توسعه استان خواهیم بود چراکه این بزرگراه بسیاری از امورات استان از جمله تردد ترانزیت کالا به مرز خسروی و بازارچه پرویزخان را نیز تسهیل می‌کند.  

رزم اظهار کرد: وجود راه‌های هموار و بزرگراه در هر استانی از مصادیق توسعه است که با وجود بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه می‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط برای توسعه همه جانبه استان نیز فراهم شود. مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ‌‌نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست که بتواند بودجه‌های مناسبی برای تکمیل پروژه بزرگراه کربلا تخصیص دهد.

 

بزرگراه کربلا

 

نقش بزرگراه کربلا در توسعه گردشگری منطقه

یکی دیگر از مزایای بزرگراه کربلا در توسعه استان، توسعه گردشگری است چراکه برای توسعه این صنعت به وجود زیرساخت‌هایی نیاز است که یکی از اصلی‌ترین آنها داشتن مسیر تردد و حمل و نقل مناسب است. علی فعله‌گری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این باره در گفتگو با «نسیم» گفت: توسعه گردشگری تنها با داشتن آثار تاریخی و طبیعی میسر نیست بلکه برای آن به وجود زیرساخت‌هایی همچون؛ داشتن بزرگراه، داشتن فرودگاه و هتل‌های چندستاره نیاز است.

وی افزود: استان کرمانشاه با داشتن بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از ۲۱۰۰ مورد آنها ثبت ملی شده و یک اثر ارزشمند به نام کتیبه بیستون که ثبت جهانی شده، پتانسیل ویژه‌ای برای توسعه گردشگری دارد. همچنین در کنار این پتانسیل‌های تاریخی، دیار کرمانشاه دارای طبیعتی بکر و آب و هوایی چهار فصل است که می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند، اما باید توجه داشت که تنها این موارد به خودی خود نمی‌تواند زمینه ساز توسعه گردشگری منطقه باشد.

فعله‌گری با بیان اینکه قرار داشتن بزرگراه کربلا به عنوان شاهراه ارتباطی بین ایران و عتبات عالیات در استان کرمانشاه از پتانسیل‌های قابل توجه گردشگری این دیار به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر بتوانیم هرچه سریع‌تر این بزرگراه را به صورت کامل در استان داشته باشیم یقینا بسیاری از مشکلات ترددی در استان مرتفع خواهد شد. وجود بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه می‌تواند بر ورود کاروان‌های عتبات عالیات که به نوعی گردشگران مذهبی استان هستند، اثر مثبت و ویژه‌ای بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: گرچه حدود یک سال است که مرز خسروی بر روی تردد کاروان‌های عتبات عالیات به دلیل وجود ناامنی در آن سوی مرز، بسته است اما مسیر بزرگراه کربلا تا مرز خسروی که مسیری هموار است و همچنین وجود تمامی امکانات لازم در پایانه خسروی بهترین شرایط ممکن را برای توسعه گردشگری مذهبی در این دیار را به وجود آورده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها