کد خبر: ۲۴۰۵۱۸
زمان انتشار: ۲۱:۳۵     ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598،ماریو گوتزه سال گذشته در انتقالی جنجال برانگیز از دورتموند به بایرن مونیخ آمد ولی هرگز نتوانست انتظارت و توقعات هواداران و شاید سران باشگاه مونیخی را برآورده سازد، حال در فصل جدید همگان منتظر شروعی دیگر از سوی این بازیکن هستند.

به تدریج حلقه بازیکنان جمع شده به دور ماریو گوتزه که تا آن لحظه تک گل پیروزی بخش آلمان ها مقابل آرژانتین را به ثمر رسانده بود، از بین می رفت. گوتزه در این لحظه کمی مبهوت به نظر می رسید چون به خوبی می دانست که میلیون ها نفر در سراسر جهان به او چشم دوخته اند.

پس ثبت این لحظه تاریخی در ماراکانا  معبد برزیلی فوتبال،‌ ماریو گوتزه مبهوت به نظر می رسید و شاید حتی صحبت های توماس مولر در شادی پس از گل را درک نمی کرد، تا اینکه ناگهان ژروم بوآتینگ با فریاد به سمت او آمد و با دست ضربه آرامی به پیشانی او زد، در این لحظه بود که گوتزه هوشیاری خود را به دست آورد و به نوعی منفجر شد.

هنوز مشخص نیست که بوآتینگ در این موقعیت چه به گوتزه گفته است،‌ بیان جملاتی نظیر”دیدی پسر؟ دیدی که تو تونستی؟” در این لحظه محتمل و منطقی به نظر می رسند. در زمان ورود گوتزه به زمین به عنوان جایگزین میرو کلوزه در دقیقه 88 بازی، یوگی لوو سرمربی تیم آلمان نیز با گفتن این جمله که”نشان بده که بهتر از مسی هستی” به بازیکن جوان تیم خود انگیزه داده است،‌ حتی در زمان کوتاه استراحت بین دو وقت اضافه، باستین شواین اشتایگر رهبر احساسی تیم هم در حالی که یک دست خود را به دور گوتزه حلقه کرده بود در حال صحبت کردن و انگیزه دادن با او دیده شده است. به هر حال فارغ از تمامی این صحنه ها و بحث ها، آلمان ها چهارمین ستاره خود را مدیون فرصت طلبی و هوشیاری ماریو گوتزه 22 ساله هستند.

برای سنجیدن توانایی ها و ارزش گذاری یک بازیکن فوتبال، هم تیمی های وی بهترین ملاک هستند، آنها می توانند به دقت احساس کنند که آن بازیکن آیا توانایی این را دارد که در لحظات حساس تعیین کننده باشد و سرنوشت یک دیدار مهم همانند فینال جام جهانی را تغییر دهد، یا خیر؟ گوتزه بازیکنی است که هم تیمی ها و سرمربی تیم به او تا آخرین لحظه ایمان داشتند و به همین دلیل بود که در ماراکانا او توانست تاریخ ساز شوند و با گل خود، سرانجام انتظار 24 ساله دوستداران فوتبال آلمان را به پایان رساند و از طرفی حد انتظارات از خود درآینده را بسیار بالاتر برد.

حال در بایرن مونیخ نیز همگی انتظار دیگری از ماریو گوتزه دارند،‌ ماریو گوتزه ای که بتواند اختلاف ها را رقم زند، کارل هاینتس رومنیگه از سران بایرن مونیخ در این خصوص می گوید:”مهم این بود که ماریو بتواند توانایی خود را به اثبات رساند، در مطبوعات همیشه این گمانه زنی مطرح بوده که ماریو نمی تواند تاثیر ی در تیم داشته باشد و انتظارات را برآورده نماید، او در تیم ملی ارزش خود را نشان داد و حال در دومین فصل حضورش در بایرن مونیخ نیز چنین انتظاری از او می رود.”

با این حال گوتزه در اولین فصل حضور خود در بایرن مونیخ نیز چندان ناکام نبوده است، آمار نشان از موفقیت نسبی او در تیم جدیدش داشته است،‌ البته مقایسه این آمار با زمان حضور او در دورتموند کمی مایوس کننده است. در رقابت های بوندسلیگا او موفق به ثمر رساندن ده گل و ارسال ده پاس گل برای هم تیمی هایش شده و در لیگ قهرمانان نیز موفق به ثمر رساندن سه گل و ارسال یک پاس گل شده است که با توجه به زمان طولانی غیبت او به خاطر مصدومیت، آماری قابل دفاع می باشد. البته او در مقایسه با سایر هم تیمی های خود در فاز تهاجمی  نظیر آرین روبن و فرانک ریبری عملکردی ضعیف تر داشته است. با این حال هرگاه پپ گواردیولا از او در ترکیب تیم خود استفاده نموده است، او تاثیر گذاری خود را نشان داده است.

با این وجود کاملا روشن است که نسبت به ماریو گوتزه در بایرن مونیخ اعتماد زیادی وجود دارد و حتی با وجود اضافه شدن روبرت لواندوفسکی به بایرن مونیخ که یکی از چهار پست تهاجمی تیم را بی تردید در اختیار خواهد گرفت، به دلیل شرایط سنی و میزان آمادگی، گوتزه از شانس خوبی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی برخوردار است. عملکردها و آمار فرانک ریبری 31 ساله و آرین روبن 30 ساله می تواند مقیاسی برای سنجش ماریو گوتزه در آینده باشد و حتی وی می تواند رسیدن به چنین آماری را از اهداف خود قرار دهد.

رسیدن به ده تا پانزده گل زده و ارسال همین تعداد پاس گل در بوندسلیگا می تواند نشان گر آماری خوب برای گوتزه در بایرن مونیخ باشد، البته در بازی های حساس و به خصوص در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا نیز گوتزه می بایست عملکرد روشن و خوبی داشته باشد، تا مورد رضایت طرفداران مونیخی قرار گیرد. صحبت های رومنیگه نیز بیان گر چنین انتظاری در سطح سران باشگاه از ماریو گوتزه می باشد.

با این حال مقایسه ای انتقادی از گوتزه با توجه به پتانسیل پیشرفتی که دارد، می تواند صحیح باشد اما نباید تعیین کننده بوده و ملاک قرار گیرد. منحنی عملکرد بازیکنان فوتبال که دوران حرفه ای را همچون گوتزه بسیار زود و در سن 18 سالگی شروع می کنند خطی نبوده و نقاط اوج و فرود بسیاری را می توان برای آن مثصور بود.

لیونل مسی در سال 2009 با 22 سال سن توانست عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال را از آن خود نماید، در حالی که بیشتر بازیکنان چنین عنوانی را در سنینی بین 27 تا 29 سالگی در یافت نموده اند. با اینکه ممکن است ماریو گوتزه نیز در سنین 27 تا 30 سالگی به اوج دوران فوتبال خود برسد، اما چنین عاملی نباید به هیچ وجه توجیهی برای عملکرد وی در سنین پایین تر باشد. عملکرد گوتزه و سایر استعداد های جوان همواره باید با مقیاس توانایی ها و پتانسیل حال حاضر آنها سنجیده شود و نه با اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهد.

بازیکنان فاتح جام جهانی حاضر در کادر بایرن مونیخ در این هفته با سفری کوتاه مدت  به آمریکا وارد مرحله آماده سازی تیم برای فصل جدید و احتمالا دشوار 2014/15 می شوند. گوتزه جوان ترین بازیکن تیم است که جام جهانی را فتح نموده و با وجود گلی که در فینال جام جهانی  به ثمر رسانده همچنان بیش از سایرین نیازمند به اثبات توانایی های خود است ودر بایرن مونیخ همگان منتظر درخشش فوق العاده و انفجار گونه گوتزه هستند. همانند 13 ژولای دقیقه 113 بازی فینال جام جهانی 2014 در ورزشگاه ماراکانا.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها