کد خبر: ۲۴۲۳۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
گفتگوی دکتر هانی‌زاده با پایگاه ۵۹۸؛
در قوانین کشور عراق آماده که حزب پیروز در انتخابات پارلمانی میبایست یک نفر را طی مدت 15 روز به عنوان نخست وزیر معرفی نماید تا پس از تایید رییس جمهور در صحن علنی مجلس برای وی رای‌ اعتماد گرفته شود/ در دهه80 لبنان همین عدم مشروعیت و اختلافات موجب شد که برای سالیان سال دو نخست وزیر همزمان کار میکردند

جناب دکتر هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه در گفتگو با سرویس بین الملل پایگاه 598 با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در عراق گفت: اگر این کشمکش سیاسی بخواهد ادامه پیدا کند، تنش‌ها در عراق تشدید خواهد شد و عملا به بحران عمومی که امروز مردم عراق گرفتار آن شده اند دامن خواهد زد.

این کارشناس مسایل بین الملل با تشریح قوانی حاکم بر عراق، وجود برخی نقایص قانونی را مهمترین عامل این بحران میداند و می گوید: در قوانین کشور عراق آماده که حزب پیروز در انتخابات پارلمانی میبایست یک نفر را طی مدت 15 روز به عنوان نخست وزیر معرفی نماید تا پس از تایید رییس جمهور در صحن علنی مجلس برای وی رای‌ اعتماد گرفته شود. تا کنون مشکل چندانی با این قانون وجود نداشت اما اتفاقات روزهای اخیر نشان داد که این قوانین چندان کامل نبوده و دچار نقصان است.

وی در اینباره افزود: حزب دولت قانون به رهبری آقای نوری المالکی پیروز این انتخابات بوده است و علی القاعده باید نخست وزیر را معرفی میکرد اما بیش از 15 روز گذشت و اختلافات حزب دولت قانون مانع شد تا نخست وزیر معرفی شود. از این جهت آقای فواد معصوم مجبور شد تا آقای "العبادی" را راسا به عنوان نخست وزیر معرفی کند که این امر موجب ناراحتی و واکنش آقای مالکی شد.

دکتر هانی زاده درباره رای اعتماد آقای العبادی و امکان بروز انشقاق در مجلس عراق گفت: حزب نوری المالکی 95 کرسی را در اختیار دارد که اگر بتواند تنها 17نفر دیگر را با خود همراه کند، میتواند جلسه رای اعتماد تمامی نخست وزیران معرفی شده از سوی رییس جمهور را به شکست بکشاند.

ایشان درباره آینده عراق ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدوارم این بحث ها به مخاصمه نیانجامد، چرا که با جدی تر شدن بحران سیاسی در کشوری مانند عراق، احتمال وقوع رخدادهایی مانند دهه80 لبنان وجود دارد. در لبنان نیز همین عدم مشروعیت دولت موجب شد که برای سالیان سال دو نخست وزیر همزمان کار میکردند که موجب فشل شدن ساختار دولتی و اداری این کشور شده بود. باید عراقی ها مراقب باشند که آینده آنها مانند گذشته لبنان نشود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها