کد خبر: ۲۴۵۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۰۵ آبان ۱۳۹۰
در غرفه تاريخ مطبوعات ايران، 28 هزار روز تاريخ ايران و اتفاق‌هاي مهمي که در کشور رخ داده و در مطبوعات آن زمان منعکس شده، بر روي تابلوهاي عکس‌هايي کاهي و بي‌رنگ و لعاب به نمايش گذاشته شده مثل تاسيس بانک ملي، تغيير و تحولات سياسي و حتي قديمي‌ترين عکس منتشر شده در مطبوعات ايران.
بين تمام غرفه‌هاي هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها که مملو از کاغذهاي رنگي هستند، غرفه‌اي بي‌صدا روبروي پاتوق مطبوعات با ديوارهاي پر از تابلوهاي تاريخ مطبوعات با رنگ زرد کاغذهاي کاهي خودنمايي مي‌کند.

به گزارش «ايسنا» مکاني که حتي از چند متري بوي تاريخ مي‌دهد و تصوير اولين نسخه هاي قديمي منتشر شده هر روزنامه را به نمايش گذاشته است.

در غرفه تاريخ مطبوعات ايران، 28 هزار روز تاريخ ايران و اتفاق‌هاي مهمي که در کشور رخ داده و در مطبوعات آن زمان منعکس شده، بر روي تابلوهاي عکس‌هايي کاهي و بي‌رنگ و لعاب به نمايش گذاشته شده مثل تاسيس بانک ملي، تغيير و تحولات سياسي و حتي قديمي‌ترين عکس منتشر شده در مطبوعات ايران.

علاوه بر تمام اين تصاوير، نسخه اولين قانون مطبوعات مصوب پنجشنبه 24 مهر 1336 نيز به نمايش گذاشته شده است.

در ابتداي غرفه امير کبير ايران، با عکسي منحصر به فرد به تازه واردان زل مي‌زند و تاريخ تصويرش به چهارشنبه 6 اسفندماه 1354 در روزنامه اطلاعات باز مي‌گردد. در کنار تصوير امير، نخستين عکس منتشر شده در مطبوعات ايران که به حال و هواي استبداد صغير باز مي‌گردد نيز برروي سه پايه‌اي جاي گرفته يا تابلوي آتش بس جنگ جهاني اول که تاريخ را به هر بازديدکنندهاي گوشزد مي‌کند.

غرفه تاريخ مطبوعات ايران را بنياد مستضعفان در نمايشگاه هجدهم مطبوعات برپا کرده، در اين غرفه بخشي از اشياه 14 خزانه تخصصي بنياد که يکي به مطبوعات اختصاص دارد، در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

تاريخ سياسي ايران به ويژه پس از دوران مشروطه دستخوش تغييرات متنوع و متعددي بوده که اين تغييرات و تحولات به خوبي در مطبوعات گذشته ثبت شده است. هم‌چنين در خزانه مطبوعات نخستين هاي مطبوعات ايران يعني اولين نسخه‌هاي چاپ شده از هر روزنامه و نشريه‌اي که به زبان فارسي در داخل و خارج از کشور به چاپ رسيده جمع آوري شده که اين روند تاکنون ادامه داشته است.

بازديدکنندگان هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها مي توانند در غرفه تاريخ مطبوعات ايران، اولين نسخه چاپ شده کاغذ اخبار، وقايع اتفاقيه و حتي اولين نسخه 100 نشريه دوره قاجار در زمينه‌هاي مالي و اقتصادي و حتي فرهنگي تا زمان انقلاب اسلامي را از نزديک بينند و متوجه اين مهم شوند که در دوره قاجار گزارش‌هاي خبري از حال و هواي ايران کمتر نوشته شده اما از دوره مشروطه به بعد اخبار حال و هواي گزارش‌هاي خبري به خود گرفته‌اند و بيش‌تر به توصيف و تشريح زندگي مردم چه از نظر فرهنگي و چه وضعيت اجتماعي و اقتصادي پرداخته‌اند.

بنا بر اعلام ستاد خبري، هم‌چنين در اين غرفه سعي شده خيلي از موارد خاص مطبوعات ايران که براي بسياري از مردم ناشناخته باقيمانده مانند بنگاه روزنامه شيخ فضل الله که کمتر کسي از آن خبر دارد و تنها در قالب دو شماره چاپ شده يا روزنامه حبل المتين نيز به نمايش گذاشته شود.

غرفه تاريخ مطبوعات ايران هم‌چون گذرگاهي، بازديدکنندگان نمايشگاه هجدهم مطبوعات را از دالان زمان عبور داده و قدمت مطبوعات و سير تاريخي در اين حوزه را به رخ مي‌کشد. تاريخي سراسر از تلاطم که شيريني و تلخي‌هاي بسياري را در خود داشته و مخاطب امروز را براي بهره‌گيري درست از رويدادها به سوي خود مي‌خواند.

مطبوعات را همانگونه که استادان حوزه ارتباطاات از ارکان تشکيل دهنده جامعه مدني مي‌دانند، سير دگرديسي در اين حوزه را عامل براي حرکت به جلو در اين عرصه و عبرت براي دستيابي به هدفي عالي عنوان مي کنند.

جامعه پويا با مطبوعات متنوع، عميق نگر و جذاب عيار سنجي مي‌شود، قابليت و درجه اين عيار در غرفه تاريخ مطبوعات رخ نمايي مي‌کند.

هجدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها تا دهم آبان ماه در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها