کد خبر: ۲۴۵۶۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۰۵ آبان ۱۳۹۰
نماینده ولی‌فقیه در کاشان با تحلیل از جایگاه اخلاقی مرحوم آیت‌الله دشتی، به کیاست علما و مراجع شیعه در طول تاریخ اشاره کرد.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله عبدالنبی نمازی، در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت الله میراز احمد دشتی نجفی که شب گذشته در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که تقوا، مهم ترین خصوصیت و امتیاز اولیاالله است، اظهارداشت: زهد، برترین خصیصه انبیای الهی بود که با این خصیصه از سایر مردم برای در دست گرفتن مسوولیت هدایت انسان ها ممتاز می شدند.

وی افزود: مرجعیت تقلید شیعه و بزرگان حوزه، با تاسی از شیوه انبیا و حضرات معصومین(ع) تقوا، زهد، توکل به حضرت حق و دوری گزیدن از دنیا را پیشه خود کرده بودند و به هیچ عنوان دلبستگی به دنیا نداشتند.

نماینده ولی فقیه در کاشان با ذکر این مطلب که عنصر تقوا، یکی از ویژگی های ممتاز کننده رهبر انقلاب اسلامی ایران و مرجعیت در مقابل رهبران سایر کشورهاست، اظهارداشت: با نگاهی به رهبران سیاسی دنیا می بینیم که آنان یا در حصار فساد اخلاقی گرفتار آمده اند یا فساد سیاسی و یا اقتصادی؛ برخی دیگر از آنها نیز همه فسادها را در خود جمع کرده اند ولی در مرجعیت شیعه، پاکی و صدق و صفا و عظمت یافت می شود.

وی گفت: مراجع عظام تقلید از گذشته تا کنون همواره با  تاسی از سیره ائمه اطهار(ع) در دوری از تجملات و ریا و دنیا دوستی، بغض از دنیا و مسایل دنیوی را در دل داشتند؛ هیچ کس نمی تواند در تاریخ شیعه، مرجعی را بیابد که فریفته دنیا شده و در مقابل اجانب و بیگانگان سرخم کرده باشد.

*برخورد آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی با سفیر انگلیس

عضو جامعه مدرسین حوزه، با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی در برخورد با سفیر انگلیس تصریح کرد: روزی سفیر انگلیس به خدمت ایشان رسید و در بدو ورود، مبلغ هنگفتی پول به ایشان پیشکش کرد و سید نیز آن مبلغ را کنار دستشان گذاشتند، اطرافیانی که در حاشیه، این منظره را تماشا کردند با ذکر این مطلب که انگلیسی ها سید را خریدند، در بین خود مجمعی به راه انداختند؛ پس از مدتی سفیر انگلیس به قصد خروج از اتاق از جا بلند شد و در این زمان مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی وی را صدا زد، پول وی را به مقدار معادل یا بیشتر از همان پول، از زیر پتویی که روی آن نشسته بود در آورد و به وی داد و فرمود که این پول را به همراه هدیه من به ملکه انگلیس بدهید تا در بین فقرای کشورتان تقسیم کند؛ سفير گفته بود ما خواستيم او و پيروان او را بخريم! اما او ما و دولت انگليس را خريد.

وی افزود: مرحوم سیدابوالحسن اصفهانی مرجع علی الاطلاق جهان تشیع بودند که نه علوم سیاسی خوانده بودند و فن دانشگاهی دیپلماسی را به شکل نظری می دانستند ولی با این حرکت عظیم، درس سیاسی تاریخی به اجانب دادند و بار دیگر به اثبات رساندند هوشیاری مراجع تقلید در هر برحه ای از تاریخ به سبب حکمتی است که به واسطه علم و تقوا و خویشتن داری در وجودشان ساری و جاری است.

*مرحوم آیت‌الله دشتی، نمونه‌ای بارز از علمای معاصر

آیت الله نمازی، مرحوم آیت الله دشتی را نمونه ای بارز از علمای بزرگ معاصر تشیع ذکر کرد و گفت: ایشان را از زمانی که بنده در سال 41 برای تحصیل به نجف رفتم، می شناسم و در سال 1342 که در مدرسه صدر حضور یافتم به مقام بالای علمی ایشان پی بردم زیرا ایشان در آن هنگام از جایگاه بسیار رفیعی در بین بزرگان حوزه نجف برخوردار بودند و از مقربین بزرگانی همچون آیت الله العظمی خویی(ره)، مرحوم آیت الله عبدالهادی شیرازی (ره)، آیت الله سید محمود شاهرودی(ره) و بسیاری از بزرگان حوزه عراق بودند.

وی تصریح کرد: آیت الله دشتی در حوزه نجف مورد تکریم دیگران بودند و بسیاری از بزرگان مسایل سخت و پیچیده را به محضر ایشان می آوردند و به مباحثه می نشستند؛ در سال 1350 و همزمان با عزم دولت بعث برای خروج علمای ایرانی از عراق، بسیاری از علما از مرحوم دشتی، درخواست کردند تا ایشان رساله عملیه خود را منتشر کنند که ایشان نیز هیچ گاه پاسخی به این نظر ندادند.

آیت الله نمازی دنیا گریزی را از خصوصیات برجسته مرحوم آیت الله دشتی نجفی ذکر کرد و گفت: ایشان به هیچ عنوان به دنبال ریاست طلبی و مرید پروری و پست و مقام شهرت نبودند؛ یکی از آثار ماندگار آیت الله دشتی(ره)، شرح 5 جلدی دقیق و علمی به لمعه بود که فهم آن برای بسیاری از طلاب جوان مشکل است؛ ایشان با وجود برخورداری از مقام علمی بالایی که از آن برخوردار بودند زندگی در گمنامی و خدمت به مردم، در محیط های سطحی را برگزیدند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم دشتی تا پایان عمر با حضور در روستای محل تولد خویش با مردم آن سامان ارتباط عمیقی داشتند و عمر خود را صرف خدمت به آن مردم کرد و همواره محل مراجعه اهالی منطقه و بسیاری از افرادی بود که به منزلت و جایگاه عرفانی وعلمی ایشان آگاه بودند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها