کد خبر: ۲۴۸۸۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا درباره فلسفه شگل گیری بنگاه داری در نظام بانکی توضیح داد: در دولت های نهم و دهم اقتصاد کشور با مشکلات جدی مواجه و در اثر آنها بسیار ناکارامد شد.
به گزارش پايگاه 598 دکتر حسین راغفر در گفتگو با تراز اظهار داشت: در این شرایط نظام سرمایه داری جدید مالی شکل گرفت که سبب شد هزینه های جاری و هزینه های تولید روز به روز افزایش یابد.
وی افزود: در اثر این شرایط بانک ها و موسسات مالی خصوصی در رقابتی تنگاتنگ سعی کردند تا سرمایه های مردم را با اختصاص سودهای بالا به عنوان سپرده جذب کرده و به عنوان منابع مالی استفاده کنند.
وی تاکید کرد: این شرایط منجر به شکل گیری نظام ربوی در میان بانک ها و موسسات مالی شد.
راغفر توضیح داد: در ۸سال گذشته این گونه موسسات وارد عرصه اقتصاد شدند و در بازارهای گوناگونی فعال شدند و انها را در اختیار خود درآوردند.
وی ادامه داد: با افزایش بنگاه داری بانک ها و حضور آنها در بازارهای اقتصادی، تولید و حمایت از آن از اولویت برنامه ها خارج شد و تولید کنندگان داخلی با کمبود نقدینگی یا ورشکست شدند و یا پیش از آن ترجیح دادند میزان تولید خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.
این اقتصاددان تاکید کرد: این شرایط نتیجه ای جز وابستگی بیشتر کشور به واردات نداشت و هزینه تولید را بیش از پیش افزایش داد.
وی تصریح کرد: در کشورمان هم بانک های دولتی فعال هستند و هم بانک ها و موسسات خصوصی که دولت می تواند با اهرم های نظارتی بانک های تحت نظر خود را کنترل کند اما نظارت خوبی بر عملکرد موسسات و بانک ها یخصوصی به دلیل وابستگی آنها به سازمان های خاص و... مشاهده نمی شود.
وی بیان کرد: معمولا در سایر کشورها بانک ها به سراغ تولید کنندگان رفته و با سودهای پایین به آنها وام و تسهیلات می دهند اما در کشور ما اوضاع کاملا برعکس است و در صورت گذراندن شرایط سخت اخذ وام، بازگرداندن تسهیلات مشکلی بر مشکلات تولیدکنندگان می افزاید.
وی گفت: نرخ هزینه سرمایه برای بانک‌ها سبب توقف و کاهش تولید و ناامیدی تولید کنندگان شده و این مساله با اهداف دولت مبنی بر حمایت از این بخش و در نهایت توسعه صادرات غیر نفتی در تعارض است.
راغفر در پایان خاطر نشان کرد:‌ تا زمانی که بر روی عملکرد بانک ها و موسسات مالی نظارت و کنترل صورت نگیرد به هیچ عنوان نمی توان نسبت به اجرای موفق طرح های رکود زدایی،‌تقویت تولید،‌ توسعه صادرات و ... امیدوار بود و این طرح ها فقط در حد ایده و حرف باقی خواهند ماند و اقتصاد از این بن بست خارج نخواهد شد. وی تصریح کرد: امید ندارم به این زودی ها از رکود خارج نشویم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها