کد خبر: ۲۴۹۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۰۹ آبان ۱۳۹۰
گفتگو با آیت الله کعبی در غرفه ۵۹۸ // نمایشگاه مطبوعات؛
گنجینه های گران سنگ فقه شیعه از کتاب طهارت تا کتاب دیات در این هزار و دویست و پنجاه سال دستاورد فقهی شیعه، اینها نرم افزار فقه حکومتی است منتهی باید تبویق ، باز تبیین و باز طراحی شود. تلاش زیادی برای تحقق منویات آقا در حوزه می شود، این کرسی های آزاد اندیشی هم طراحی شده و کرسی هایی هم برگزار شده منتهی در حد مطلوب نیست امیدواریم که با همت عمومی حوزویان این اتفاق مبارک هم بیفتد.
 سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، آیت الله عباس کعبی عضو محترم خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سومین روز از نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. این استاد سطح عالی حوزه که همزمان با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر راه اندازی دروس تخصصی خارج فقه حکومتی در حوزه، درس خارج فقه حکومتی را برای اولین بار در حوزه علمیه قم راه اندازی نمودند، دقایقی را در غرفه پایگاه خبری 598 سپری نمود و پس از استماع توضیحاتی پیرامون نحوه فعالیت این پایگاه و علی الخصوص سرویس حوزه و مراجع این پایگاه خبری به سوالات ما در رابطه با تعریف و تولید فقه حکومتی و همچنین علل تاخیر در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در حوزه علمیه پاسخ دادند. متن این گفت و گوی کوتاه را در ادامه بخوانید.



* با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر بحث نظام سازی مبتنی بر فقه حکومتی، فقه حکومتی چطور می تواند متکفل نظام سازی باشد؟


اول اینکه بر پایه فقه اسلامی یک انقلاب عظیمی رخ داد و این همه دستاورد بر پایه فقه بود که منتج به این انقلاب عظیم اسلامی شد. پس فقه اسلامی فقه زنده، فقه پاسخگو، فقه حرکت ساز و فقه فرد و فقه جامعه است و در این 32 سال پس از انقلاب بر پایه فقه و اجتهاد فقهی، جمهوری اسلامی اداره و مدیریت شد. و بر پایه همین فقه اسلامی این همه پیشرفت و توسعه و رشد و تعالی صورت گرفت. بنابراین ظرفیت فقه برای نظام سازی بسیار بالاست.

نکته بعدی که به نظر می رسد، فقه اسلامی بر پایه عناصر ثابت و متغییر، و انعطافی که  برای انطباق با مقتضیات زمان و نیازهای نوپیدا از خود نشان میدهد، می تواند پاسخ گوی مسائل زمان در حوزه های گوناگون از جمله به تبیین نظامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و عرصه های گوناگون باشد. و بر پایه ثبات در آرمانها و تحول در ساختارها و هدایت رهبری به عنوان جایگاه ولایت فقیه و با احکام حکومتی ما می توانیم همیشه نظام اسلامی را با طراوت و زنده نگه بداریم.

آنچه که الان مورد درخواست رهبری معظم است این است که درسهای فقه حکومتی در حوزه قم به صورت گسترده و تخصصی تشکیل گردد و محصولات فقه حکومتی در اختیار مجموعه ای از نخبگان حوزه و دانشگاه قرار داده شود و نخبگان حوزه و دانشگاه بتوانند دستاوردهای فقهی را در چرخه تصمیم گیری باز تعریف بکنند. و این طراحی سیستم ارتباط بین دستاوردهای فقهی حوزه علمیه و پالایش و فراوری کردن این دستاوردها توسط نخبگان حوزه و دانشگاه و تبدیل آن به یک تصمیم، باید تعریف شود. این چرخه ارتباط حائز اهمیت است.

* آیا نرم افزار فقه حکومتی را تولید شده داریم یا تازه می خواهیم تولید بکنیم؟

گنجینه های گران سنگ فقه شیعه از کتاب طهارت تا کتاب دیات در این هزار و دویست و پنجاه سال دستاورد فقهی شیعه، اینها نرم افزار فقه حکومتی است منتهی باید تبویق ، باز تبیین و باز طراحی شود.

* یعنی شما می فرمایید نیاز نیست ابواب جدیدی در فقه حکومتی باز شود ؟

بله، ابواب جدید هم می شود باز کرد منتهی طراس فقهی و سرمایه فقهی ما با فقه حکومت بسیار بالاست و ما باید با حفظ اصالتهای فقهی و فقه جواهری، فقه حکومتی را برای پاسخگویی به نیازهای نو پیدا باز تعریف کنیم. و بحمدالله این فرایند در حوزه علمیه قم خیلی وقت است انجام شده و الان هم درسهای فقه حکومتی در حوزه برقرار می باشد.

* حضرت آقا از عدم برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در همین موضوع در حوزه در آخرین دیدار اعضای خبرگان گلایه داشتند اینکه آرزوها و مطالبات رهبری در حوزه تا الان محقق نشده چه علت هایی دارد؟

تلاش زیادی برای تحقق منویات آقا در حوزه می شود، این کرسی های آزاد اندیشی هم طراحی شده و کرسی هایی هم برگزار شده منتهی در حد مطلوب نیست امیدواریم که با همت عمومی حوزویان این اتفاق مبارک هم بیفتد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها