کد خبر: ۲۴۹۵۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
سید حسن نصرالله به عون گفت: تا زمانی که شما حق خود برای رسیدن به ریاست جمهوری را دنبال کنید، ما نیز با شما هستیم و وقتی شما دست از این مطالبه بردارید، ما نیز دست بر خواهیم داشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، روزنامه السفیر لبنان در شماره امروز خود گزارش مفصلی از مفاد مباحث مطرح شده در دیدار 4 ساعته سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان و میشل عون رئیس جریان آزاد ملی را منتشر کرد.

این روزنامه نوشت که واضح است که تصمیم سیاسی بر پیشبرد اوضاع داخلی لبنان به سمت درگیریهای شیعه و سنی وجود ندارد، ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل و جریان المستقبل همگی در روزهای اخیر تلاش زیادی برای کنترل مزاج عمومی در پی ربودن نظامیان لبنانی از خود نشان دادند.

بر اساس این گزارش محتوای دیدار سید حسن نصرالله و میشل عون نیز بر این مبنا بود و با مواضع سعد حریری رئیس جریان المستقبل در مورد عدم کشیده شدن به سوی اقداماتی که منافع نیروهای تروریستی  را تایید و تامین می‌کند، همخوانی داشت.

حریری در سخنانی تاکید کرد که حمایت از کشور در جلوگیری از کشیده شدن به سمت فتنه در درجه اول به اراده مسلمانان اعم از شیعه و سنی بستگی دارد. وی گروگان گیری و ربایش و تحریک مذهبی و تعصبات گوناگون را بدترین گزینه‌ای دانست که در شرایط کنونی می‌توان به آن پناه برد.

به نوشته السفیر دیدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در حضور جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و حسین الخلیل معاون سیاسی خود و حاج وفیق صفا از مقامات حزب الله با میشل عون تازه‌ترین تحولات داخلی و منطقه‌ای را در بر می‌گرفت.

بر اساس این گزارش در این دیدار ارزیابی جامعی از تحولات یمن گرفته تا عرسال و عراق و سوریه و فلسطین مطرح شد.

نصرالله و عون با اشاره به تحولات عراق  تسلط داعش بر موصل و دیگر مناطق عراق و پیامدهای آن از جمله آواره شدن مردم عراق را بررسی کردند.

نصرالله در این دیدار گزارش مفصلی از اوضاع سوریه و روند تحولات نظامی در این کشور ارائه و تاکید کرد که پروژه داعش در منطقه قابلیت ادامه حیات را ندارد، حتی اگر تا مدتی بتواند جلوی سقوط میدانی خود را بگیرد.

عون و نصرالله هر دو تاکید داشتند که خطر ناشی از گروه‌های تکفیری یک خطر موجودیتی است که تمامی ساختارهای منطقه در طول تاریخ را تهدید می کند. مصیبت‌های مسیحیان و اهل سنت و یزیدی‌ها و شیعیان در بخش‌های تحت سلطه داعش گواه واضحی از این مدعاست.

دو طرف در این دیدار بر راهکارهای مقابله با این پدیده نیز تاکید و اعلام کردند که اولین و اساسی‌ترین اقدام در مقابله با این روند تقویت جبهه داخلی از طریق تقویت گفتگوها و همگرایی بین تمامی طرف‌هاست. آنها بر ضرورت مقابله با فتنه‌گری و عدم کشیده شدن به داخل آن تاکید کردند و دبیرکل حزب الله گفت که اقدامات فردی و انفعالی و نادرست را رد می کند.

سید حسن نصرالله و میشل عون در ادامه به بررسی تحولات لبنان از زاویه ارتباط آن با تحولات منطقه‌ای پرداخته و تاکید کردند که باید در این فضا ریاست جمهوری لبنان فورا تعیین شود.

دو طرف موکدا اعلام کردند که عون مناسبت ترین گزینه برای رسیدن به این سمت بر اساس موازنه های داخلی است که باید مبتنی بر ثبات داخلی و توازن ملی باشد. آنها اعلام کردند که حزب الله همچنان بر مواضع خود در حمایت از میشل عون برای رسیدن به ریاست جمهوری پایدار است.

گفته می‌شود که نصرالله به عون گفته است: موضوع ریاست جمهوری شما کامل است. تا زمانی که شما دنبال آن باشید، ما نیز با شما هستیم و هنگامی که شما دست از این مطالبه بردارید، ما نیز دست بر خواهیم داشت. .. این موضوع برای ما قطعی است.

عون نیز گزارشی از دیدارهای خود با سعد حریری را ارائه کرده و گفت که منافع ملی ایجاب می کند که این گفتگوها ادامه داشته باشد، نصرالله نیز وی را تشویق به ادامه این گفتگوها کرد.

موضع تمدید پارلمان نیز به صورت کلی در این دیدار مطرح شد و دو طرف تاکید کردند که مواضع طرف مقابل نسبت به این موضوع را درک می کنند.

بیانیه روابط عمومی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که اوضاع خطرناک لبنان و منطقه و تحولات منطقه‌ای و بویژه تروریسم اسرائیل و تهدیدات مستمر و جنایت‌های خطرناک آن و خطر رویکردهای تکفیری در ایجاد هرج و مرج فراگیر در منطقه و راهکارهای مقابله با آن از جمله محورهای بررسی شده در این دیدار بود.

دو طرف در این نشست بر صحت دیدگاه‌های سابق خود در مورد خطرات موجود فراروی لبنان تاکید و اعلام کردند که پیشتر نسبت به شکاف های فرقه‌ای در لبنان و تقسیمات ویرانگری که در این منطقه ایجاد می‌شد، هشدار دادند. آنها ضمن صحه گذاشتن بر تفاهم موجود بین خود، دیگر گروه‌های لبنانی را نیز به تعمیم این توافق تشویق کردند تا اوضاع داخلی در برابر فتنه ها مستحکم باقی بماند.

دو طرف دیدگاه های خود را درمورد تروریسم نیز اعلام و تاکید کردند که باید با تمامی ابزارها از جمله تقویت وحدت ملی و ثبات داخلی و تشکیل دولت بر اساس منشورهای مسالمت‌آمیز با این پدیده مقابله کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها