کد خبر: ۲۴۹۹۰۲
زمان انتشار: ۲۱:۵۰     ۲۰ شهريور ۱۳۹۳
رهبران داعش به بررسی طرح‌هایی می‌پردازند که با آن بتوانند تا بیشترین حد ممکن با این ائتلاف مقابله کنند و در عین حال کمترین خسارت را ببینند.
به گزارش پایگاه 598،روزنامه لبنانی "السفیر" در یاداشتی به موضوع ائتلاف بین المللی که امریکا در حال تشکیل آن برای مبالرزه با تروریسم و در راس آن داعش است، و اینکه این گروه چگونه می تواند با این ائتلاف مقابله کند، پرداخت.

 

 

به نوشته این روزنامه، "ابوبکر بغدادی" رهبر داعش در ژانویه و قبل از اینکه هیچ حرفی در خصوص تشکیل ائتلاف علیه داعش زده شود، اعلام کرد که یقین دارد بی‌هیچ شکی این گروه با‌ آمریکا رو در رو خواهد شد. این پیش‌بینی بغدادی قبل از تسلط این گروه بر موصل و رقه سوریه بود. بنابراین بی شک این پیش‌بینی اکنون بعد از شکستن مرزهای سوریه و عراق و اعلام خلافت بغدادی که تهدیدی مستقیم علیه کشورهای منطقه و برخی کشورهای غربی است تبدیل به یک یقین شده باشد.

 

 

بعید نیست که هدف داعش از سر بریدن جیمز فولی و استیون ساتلوف، دو خبرنگار آمریکایی این باشد که آمریکا را به میدان جنگ و رویارویی با این گروه بکشاند، بویژه این سر بریدن خبرنگاران در زمانی صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود استراتژی مشخصی برای مقابله با داعش ندارد.

 

 

برخی معتقد بودند که سر بریدن خبرنگاران تهدیدی علیه آمریکاست تا این کشور را نسبت به سرانجام مقابله با داعش نگران کند و واشنگتن را از این اقدام بازبدارد، اما تجربه‌های پیشین از دوره ابومصعب الزرقاوی، رهبر سابق القاعده در عراق و آگاهی رهبران داعش از واکنش آمریکا به کشتار گروگان‌ها این احتمال را بوجود می‌آورد که آمریکا احتمالا دست به این کار نمی‌زند.

 

 

مداخله آمریکا از طریق حملات هوایی در عراق برای حمایت از ارتش عراق سناریویی بود که از نظر داعشی‌ها احتمال وقوع آن بسیار بالا بود اما تشکیل ائتلاف بین المللی آن هم در سطحی گسترده‌ و بسیج ده‌ها کشور برای مشارکت در این ائتلاف، از سطح توقع داعشی‌ها بسیار پا فراتر گذاشت.

 

 

با این وجود، رهبران داعش به بررسی طرح‌هایی می‌پردازند که با آن بتوانند تا بیشترین حد ممکن با این ائتلاف مقابله کنند و در عین حال کمترین خسارت را ببینند.

 

 

نظریه پردازان استراتژی داعش به این واقعیت اشاره دارند که آمریکا تاکنون موفق نشده است هیچ گروه تندرویی را نه در افغانستان و نه در یمن و نه در هیچ کشور دیگری از بین ببرد حتی زمانی که واشنگتن حدود 200 هزار سرباز در عراق داشت، نتوانست به "دولت اسلامی عراق" پایان دهد بلکه این گروه توانست مجددا قدرت خود را بازیابد و ظرف چندین ماه باعث هول و وحشت جهانیان شود. به همین دلیل این نظریه پردازان این پیش بینی را می‌کنند که حمله این ائتلاف نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد و پس از پایان این حملات، این گروه قدرت خود را بازخواهد یافت و مجددا کار خود را آغاز می‌کند اما این گروه از "مشروعیتی" که در نظر دیگر تندروهای جهت مقابله با "کشورهای کافر" کسب کرده‌ است استفاده می‌کند.

 

 

برآوردها حاکی از این است که اولویت داعش در مقابله با این ائتلاف محافظت از رهبران عالی رتبه و عدم قطع تماس‌ با آن‌ها باشد چرا که آن‌ها سوپاپ امنیتی برای عدم دو دستگی این گروه در مقابل حملات احتمالی هستند.

 

 

در همین راستا، اظهارات مطرح شده از سوی افراد نزدیک به این گروه حاکی از این است که تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای حدود 50 تن از رهبران این گروه اجرا می‌شود چرا که اسامی این افراد در فهرست اهداف جنگنده‌های آمریکایی قرار دارد.

 

 

یک منبع نزدیک به داعش نیز در این میان اظهار خرسندی کرده است که هیچ یک از رهبران برجسته این گروه علی رغم حملات شدید چه در عراق و یا در سوریه کشته نشده‌اند.

 

 

این منبع می‌گوید، رهبران القاعده در یمن یا افغانستان نسبتا راحت کشته می‌شوند که این مساله از نظر وی به معنای ثمربخش بودن تدابیر اتخاذ شده جهت محافظت از سرکرده‌های داعش است.

 

 

اما در زمینه مقابله نظامی و تاکتیک‌های آن پیش بینی می‌شود که داعش از یک طرف، راهکار ایجاد کمین‌ها را در پیش بگیرد و از سوی دیگر درصدد غافلگیر کردن دشمنان خود باشد چرا که این گروه می‌داند که توانایی‌ها و امکانات موجود این گروه این امکان را بوجود نمی‌آورد تا روش ارتش‌های نظامی را برای دفاع از مناطق تحت تصرف خود استفاده کند. اعضای داعش همچنین مانع از ورود دشمنان خود به مناطق تحت کنترل خود نمی‌شوند، بلکه دشمنان را به این مناطق می‌کشانند و سپس آن را در دام کمین‌هایی که از قبل ترتیب داده شده است، می‌اندازند تا بیشترین تلفات را به نیروهای طرف مقابل برسانند.

 

 

همچنین بعید نیست که داعش برخی تدابیر را در نظر داشته باشد تا دست به غافلگیری‌های نظامی بزند که بر آن برای جبران شکست‌هایش حساب باز کرده است. احتمالا این غافلگیری‌ها توسط عملیات انتحاری علیه اهداف مهم و یا حمله غافلگیرانه به پایگاه است که احتمالا در برخی از کشورهای مجاور نیز که داعش هنوز وارد آن نشده است، صورت می‌گیرد.

 

 

برخی از رخدادهای میدانی به ماهیت تاکتیک داعش اشاره دارد چرا که تعداد زیادی از نیروهای این گروه از خیابان‌های دو شهر الرقه در سوریه و موصل عراق ناپدید شده و پس از کوتاه کردن ریش‌هایشان به خانه‌های خود بازگشته تا به زندگی عادی خود بپردازند که این امر احتمالا نشانگر ماهیت تاکتیک‌هایی است که این گروه آماده می‌کند. همچنین بازگشت روز افزون و برنامه‌ریزی شده برخی از افراد مسلح خارجی به کشورهایشان می‌تواند شاخصه‌ دیگری از ماهیت اقدامات غافلگیرکننده داعش باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها