کد خبر: ۲۵۰۹۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
تراز:‌ برخلاف سنت هر ساله بازار مسکن در تابستان که فصل جابجایی هاست، امسال تابستان بازار مسکن اصلا رونقی نداشت.

به گزارش پايگاه 598 به نقل از تراز؛ در واپسین روزهای تابستان ۹۳ بازار مسکن همانند ماه های پیش همچنان در رکود است و هیچ گونه گرما و رونقی مشاهده نمی شود.
کافی است سری به بنگاه های املاک بزنید تا متوجه عمق این مساله شوید که حتی طرح ها و تسهیلات دولت نیز نتوانست اندکی از یخ بازار را باز کند و با وجود گرمای طاقت فرسای تابستان همچنان دمای منفی صفر درجه و سرمای شدید در این بازار حکمفرماست.
شاید کمتر کسی فکر می کرد رکود بازار مسکن این چنین ادامه دار شود، وضعیتی که به گفته املاک داران و فعالان این بخش بسیار بی سابقه و طولانی بوده و انتظاری برای پایان سریع ان آن نمی توان  داشت.
وضعیت بازار آنچنان اسفناک شده که بسیاری از فعالان بخش ساخت و ساز ترجیح داده اند واحدهای اماده را به جای فروش تنها برای رهن و اجاره عرضه کنند و یا حتی خالی نگه دارند در این میان اما تمایلی برای ساخت و ساز نیز مشاهده نمی شود.
بیات یکی از مشاوران املاک محدوده خیابان خواجه عبدالله است. وی می گوید:‌بازار به شدت راکد است و تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود.
وی توضیح می دهد:‌در مقایسه با سال های گذشته میزان مراجعات برای رهن و اجاره بسیار کم شده و مردم قدت خرید مسکن با قیمت های چند صد میلیونی را ندارند.
وی می افزاید:‌مالکان به دنبال گرفتن اجاره بهای بیشتر هستند به طوری که به طور میانگین در این محدوده حداقل قیمت ۴۰میلیون رهن و ماهانه بیش از یک میلیون تا ۳ میلیون تومان را برای خانه های خود تعیین می کنند.
این بنگاه دار تصریح می کند: خانه های کوچک نیز این روزها اقبال بیشتری برای اجاره رفتن دارند زیرا قیمت آنها در حد توان مردم است.
محمد علوی یکی از مشتریان این بنگاه نیز می گوید:‌ گاهی اوقات مالکان برای خانه های قدیمی که امکانات چندانی نیز ندارند مبالغ بالایی طلب می کنند که اصلا با هم تناسب ندارند.
وی ادامه می دهد:‌ برای نمونه خانه ای ۷۰ متری در این محدوده به ما نشان داده شد که در طبقه اول بود و هیچ امکانات خاصی نداشت به طوری که حتی کابینت آشپزخانه نیز قابل استفاده نبود اما صاحبخانه برای ملکش قیمت ۷۵ میلیون رهن کامل را در نظر گرفته بود.
وی بیان می کند:‌ قیمت بالای خرید خانه نیز برای امثال بنده که کارمند هستم صرفه  اقتصادی ندارد و از توانم خارج است که بتوانم ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان بپردازم.
وضعیت معاملات در نقاط دیگر تهران نیز تعریفی ندارد و همه از کسادی بازار و نبود مشتری و فرشونده گلایه دارند.
اوضاع خرید و فروش نیز در تمام مناطق تقریبا وضعیت یکسانی دارد و این روزها کمتر کسی قادر است هزینه مورد نیاز برای خرید خانه را تهیه کند زیرا قیمت ها حداقل از ۲۵۰ میلیون تومان آغاز و به بیش از چند میلیارد تومان ختم می شود.
به اعتقاد بنگاه داران و همچنین خریداران در یک سال گذشته طرح های حمایتی دولت نیز نتوانسته گره ای از مشکلات افراد در جستجوی خرید خانه حل کند زیرا رقم تسهیلات ۳۵،‌۵۰ و حتی ۸۰میلیونی وام مسکن با توجه به قیمت های موجود بیشتر شبیه لطیفه است تا واقعیت.
به طوری که بنگاه داران مناطق شمال شهر درباره وام ۸۰ میلیونی بر این باورند:‌چنین مبالغی در این مناطق اصلا در معاملات به چشم نیم آید زیرا معمولا در خوشبینانه ترین حالت ارزش خانه ها زیر ۸۰۰میلیون نیست بنابراین خریداران اصلا به استفاده از چنین وام هایی حتی فکر هم نمی کنند.
البته هرچه به مناطق جنوب شهر نزدیک می شویم امکان استفاده از تسهیلات در میان خریداران بالاتر می رود اما باید گفت وام ۸۰میلیونی نیز در این مناطق کمتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت زیرا بیشتر متقاضیان نه می توانند پس اندازی داشته باشند و نه توان بازپرداخت اقساط را دارا هستند.
به اعتقاد مشاوران املاک این مناطق تجربه وام های ۳۵ و حتی ۲۰میلیونی نشان داده که بیشتر متقاضیان در یکی دو سال اخیر نتوانسته اند از آنها استفاده کنند زیرا درآمد آنها با میزان هزینه های جاری و اقساط اصلا همخوانی ندارد.
حال باید دید در شرایطی که میزان دستمزد و درآمد هرروز ارزش خود را در برابر قیمت کالاها و خدمات از دست می دهد،‌مردم چگونه می توانند در طرح صندوق پس انداز مسکن (که گویا حداقل ۵۰درصد ارزش یک خانه معادل ۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است ) شرکت کرده و بخشی از پول خود را برای پرداخت ودیعه مسکن و اجاره بها و همچنین هزینه های جاری و مخارج خوراک ، پوشاک و درمان خانواده خود نیز هزینه کنند؟‌
قیمت خانه های کوچک در مناطق مختلف

محدوده

متراژ

قیمت

تهرانسر

۷۲متر

۲۴۷میلیون

مجیدیه شمالی

۶۴متر

۳۰۷ میلیون

سعادت آباد

۷۶متر

۸۰۰میلیون

شهرک غرب

۷۵متر

۶۰۰میلیون

نواب

۶۰متر

۱۹۵میلیون

کمیل

۷۵متر

۲۶۲میلیون

حافظ

۷۰متر

۲۲۴میلیون

انقلاب

۷۵متر

۴۲۷میلیون

انقلاب

۷۷متر

۴۱۱میلیون

ولیعصر

۷۷متر

۳۹۶میلیون

ستارخان

۶۴متر

۳۰۰میلیون

پونک

۶۶متر

۳۲۰میلیون

اشرفی اصفهانی

۷۰متر

۳۸۵میلیون

جردن

۵۵متر

۴۴۰میلیون

پیروزی

۶۵متر

۲۷۳میلیون

یوسف آباد

۷۵متر

۵۵۵میلیون

حال دولتمردان و به ویژه طراحان صندوق پس انداز مسکن پاسخ دهند با قیمت های فعلی مسکن چگونه ۸۰میلیون تومان می تواند ۵۰درصد قیمت ملک را پوشش دهد و متقاضیان را صاحب خانه کند؟‌
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها