کد خبر: ۲۵۳۰۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة"، نیروی دریایی اسرائیلی دیروز به دو کشتی امدادرسان به نوار غزه حمله و پس از توقیف، آنها را به بندر "اسدود" منتقل کرد.
بر اساس این گزارش، در این دوکشتی کانادایی و ایرلندی که حامل کمک‌هایی برای مردم تحت محاصره نوارغزه بودند، تعدادی از خبرنگاران و فعالان حقوق بشر نیز حضور داشتند که به دستور فرماندهی ارتش اسرائیل، نیروی دریایی صهیونیستی به این دو کشتی که در حال ورود به آبهای نوار غزه بودند، حمله و آنها را متوقف کرد.

ارتش صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از افراد نیروی دریایی وارد این دوکشتی شدند و با حفظ تمام اقدامات لازم برای حفظ جان فعالان صلح و سرنشینان این دو کشتی آنها را توقیف کردند.
سخنگوی ارتش صهیونیستی نیز تاکید کرد که در این حمله هیچ آسیبی به کسی وارد نشده است.

بنا بر این گزارش، "بینی گانتز" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل که دستور حمله به دو کشتی ایرلندی "الحریة" و کشتی کانادایی "التحریر" را صادر کرده است، پیش از صدور این فرمان از این دو کشتی خواسته بود که از ورود به نوار غزه خودداری کنند و محموله‌های خود را در اسرائیل یا مصر تخلیه کنند.

از سوی دیگر سازمان‌دهندگان ارسال کمک به نوار غزه با استفاده از کشتی ایرلندی اعلام کردند که دو کشتی جنگی اسرائیل با سرعت به دو کشتی کمک‌رسان به نوار غزه نزدیک شدند و آنها به 48 مایل از آبهای غزه دور کردند.
 
"ویتان لاین" فعال ایرلندی نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود که 5 قایق اسرائیلی تا مسافت 6 مایلی این دو کشتی نزدیک شده‌اند و هواپیماهای بدون سرنشین و جاسوسی اسرائیل بر بالای سر این دو کشتی چرخ می زنند.

در بیانیه ارتش صهیونیستی آمده است که نیروی دریایی اسرائیل پیش از حمله به این دو کشتی با آنها تماس گرفته بود و درباره شکستن محاصره تحمیلی نوار غزه هشدار داده است اما فعالان و سرنشینان این دو کشتی از هرگونه همکاری با اسرائیل خودداری کرده بودند.

محموله‌ دارو برای نوار غزه
 
کشتی ایرلندی "الحریة" و کشتی کانادایی "التحریر" حامل تجهیزات پزشکی و تعدادی از فعالان حقوق بشر بودند و از بعد از ظهر چهارشنبه بندر "فتحیة" در جنوب غرب ترکیه را به مقصد نوار غزه ترک کردند و طبق برنامه باید صبح روز جمعه وارد سواحل غزه می‌شدند که صدها فلسطینی برای استقبال از آنها لحظه‌شماری می‌کردند.
کمپین امواج آزادی برای غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که 27 فعال صلح از استرالیا، کانادا، ایرلند، آمریکا و فلسطین و نیز خبرنگار بود. که در این میان دست‌کم یکی از فلسطینیهای اراضی اشغالی 1948 نیز حضور داشته است.

"لورنس ویویس" سخنگوی کشتی اسرلندی نیز از دوبلن گفت که این کشتی شامل 15 نفر و کشتی کانادایی شامل 12 نفر بود و این دو کشتی محموله‌ای به ارزش 3 هزار دلار از مواد دارویی و بهداشتی را به مقصد نوار غزه حمل می کردند.

برغم آزادی چندی پیش "گلعاد شالیت" نظامی صهیونیستی اسیر گروه‌های مقاومت، رژیم صهیونیستی همچنان برای به زانو درآورد ساکنان غزه و جنبش حماس، این منطقه را تحت محاصره قرار داده است و مانع ورود کاروان‌های آزادی به این منطقه می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها