کد خبر: ۲۵۳۴۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
همه منتظر اقدام عربستان و تصمیم اوپک هستند. به این معنی که اگر عربستان از صادرات خود بکاهد به این معنی خواهد بود که مصمم است تا قیمت نفت خام برنت به کمتر از 100 دلار در هر بشکه افت نکند.
به گزارش پایگاه 598  به نقل از بازار خبر ؛ نگاهی به بازارهای جهانی نفت بیانگر این است که روند نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد با این تفاوت در هفته‌های اخیر رشد شتابان بیشتری به خود گرفته است.

علت‌های گوناگونی در تبیین این اتفاق بر شمرده شده است که در صدر آن‌ها افزایش تولید نفت لیبی (بالغ بر 870 هزار بشکه در روز) قرار دارد.

گفتنی است که از زمان انتشار اخباری مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی چین (این کشور به‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان برای نخستین باز از زمان وقوع بحران مالی در دنیا با کاهش رشد تولید صنعتی مواجه شده است)، کاهش جهانی نفت خام برنت شتاب بیشتری به خود گرفته است.

به گفتهٔ تحلیل گران، حتی آغاز ماه نوامبر هم باعث نخواهد شد تا از روند نزولی قیمت‌ها کاشته شود این فضای نامناسب علاوه بر حاکم شدن فضای بی‌رغبتی، باعث شده تا آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و همچنین سازمان اوپک، پیش‌بینی‌های خود را در خصوص چشم‌انداز تقاضای انرژی تعدیل نمایند.

وجود مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی به همراه تقاضای ناهمگون برای آنکه عمدتاً ناشی از رشد نامطلوب اقتصادی چین و اروپا است، منجر به آن شد که EA در آخرین گزارش ماهانه خود 165 هزار بشکه در روز از آخرین تخمین افزایش تقاضای نفت در سال 2015 کاسته و آن را 1.2 میلیون بشکه در روز برآورد کند که با این حساب تقاضای جهانی نفت در سال آینده معدل 93.8 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

در چنین فضایی همگی منتظر اقدام عربستان و تصمیم اوپک هستند. به این معنی که اگر عربستان از صادرات خود بکاهد به این معنی خواهد بود که مصمم است تا قیمت نفت خام برنت به کمتر از 100 دلار در هر بشکه افت نکند.

بازار فرآورده‌های نفتی در آسیا

حاشیه سود بنزین از یک سو به دلیل کاهش قیمت نفت خام و از سوی دیگر به علت عرضه محدودتر این فراورده، به بالاترین سطح طی شش هفته اخیر رسید.

تعمیرات پالایشی در مالزی و اندونزی و همچنین کاهش ضریب بهره‌برداری واحد RFCC پالایشگاه فورسوسای تایوان منجر به کاهش فروش تک  محمولات  بنزین شد.

در این بین، به علت کاهش تقاضا در شمال شرق آسیا و مازاد عرضه نیز صادرات بالا از سمت هند و خاورمیانه، سود نفتی به 50 سنت در هر بشکه کاهش یافت.

به‌طور مشابه، حاشیه سود نفت، گاز، دیزل با کاهش روبه‌رو شد که عامل اصلی فشار عرضه بود.

بازار نفت کوره همچون بازار بنزین، وضعیت مساعدتری را داشت، چراکه محدودیت عرضه و همچنین کاهش بهای نفت خام به تقویت حاشیه سود آن انجامید.

افزایش میزان تولید نفت خام  امارات

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌الملل انرژی (IEA)، تولید نفت امارات در ماه اوت با 20 هزار بشکه افزایش در مقایسه با ماه‌های ژوئن و ژوئیه به 2.85 میلیون بشکه در روز رسیده است.

گفتنی است حجم تولید نفت خام این کشور طی دو ماه مذکور 2.83 میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امارات به‌رغم نوسانات موجود در بازار، با فروش بخش اعظم نفت خام خود در بازارهای آسیایی خود را در مقابل اثرات منفی کاهش تولید نفت در برخی کشورهای هم‌جوار محافظت کند.
 
تأثیر مازاد عرضه جهانی بر صادرات نفت خام کویت

در نتیجه مازاد عرضه نفت خام در جهان و همچنین تقویت ارزش دلار در مقابل سایر   اسعار، انتظار می‌رود این کشور از میدان صادرات نفت خام این کشور به بازارهای جهانی کاسته شود.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه داده‌های نفتی، میانگین صادرات نفت خام کویت در سال جاری بین 1.9 و 2.05 میلیون بشکه در روز نوسان داشته و بالاترین حجم صادرات آن در ماه مه سال 2013 و با رقم 2.23 میلیون بشکه در روز به ثبت رسیده است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها