کد خبر: ۲۵۴۴۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۰۳ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف؛ حدود یک سالی است که اپلیکیشن های موبایلی در فضای عمومی کشور همه گیر شده اند. شیوع استفاده از این اپلیکیشن ها به حدی است که برای بسیاری، استفاده از پیامک عملا جای خود را به پیام رسان های رایگان اینترنتی داده و ضرر مالی سنگینی را به اپراتورها وارد کرده است.

ضرر سنگین وارد شده به اپراتورهای موبایل و سهامداران مربوطه به حدی بوده که حتی مسئولین مخابرات نیز آن را پنهان نمی کنند. 

اما اخیراً پیام‌هایی در شبکه های اجتماعی موبایلی علیه برخی مقامات کشور به راه افتاده که منشأ آن‌ها مبهم و نامشخص است. ارسال این پیام‌ها در اپلیکیشنهای موبایلی، معاون اول قوه قضائیه را بر آن داشته تا با ارسال نامه ای به وزیر ارتباطات، خواستار فراهم آوردن زمینه فیلترینگ محتوای نامناسب موبایلی شود، که در غیر اینصورت کل بستر مربوطه فیلتر خواهد شد.

اولتیماتوم کاملا روشن است: فیلتر محتوای نامناسب و یا فیلتر ابزارهای ارتباطی رایگان.

در این میان، وزارت ارتباطات که عمدتا کار ستادی انجام می دهد، فیلترینگ محتوای نامناسب را احتمالا به مخابرات و مجموعه های مرتبط خواهد سپرد. اما آیا مخابراتچی ها حاضر خواهند بود از خیر هزاران میلیارد تومان پول زور پیامکی،‌ در نتیجه حذف بستر پیامک های رایگان اینترنتی،‌ بگذرند و در پایان مهلت یک ماهه از عدم امکان فنی فیلترینگ محتوای نامناسب سخن نخواهند گفت؟

البته پیش‌تر سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس فتا، در رابطه با پیام‌هایی توهین آمیزی که در فضاهای مجازی منتشر شده، گفته بود: از پرونده‌هایی که پلیس فتا پیگیری کرده و به نتیجه رسیده است، باید بدانید که پیام‌های خصوصی در وایبر، واتس آپ و... در صورت داشتن شاکی خصوصی و انجام کار مجرمانه توسط پلیس فتا قابل کنترل است.

حجت الاسلام طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با الف ضمن انتقاد از وزارت ارتباطات به دلیل عدم امکان فراهم کردن زمینه برای فیلتر محتوای مجرمانه می گوید: به گمان علت نامه نگاری آقای اژه ای به وزیر ارتباطات به جهت این است که شورای عالی فضای مجازی که در حقیقت متولی اصلی این کار است جلساتش تعطیل است. اعتراض جدی ما هم به آقای رییس جمهور همین است که چرا این شورای عالی تشکیل نمی‌شود. الآن چند ماه است شورای عالی تشکیل جلسه نداده است. وقتی شورای عالی تشکیل جلسه نمی‌دهد این وظایف هم روی زمین می‌ماند طبیعی است وقتی در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور احساس خطر شود باید قوه قضاییه برای پیشگیری این‌گونه جرم‌ها ورود کند.

وی ادامه می دهد: برای همین من گمان می‌کنم برای اینکه این دغدغه‌ها برطرف شود راه حل اصلی این است که شورای عالی فضای مجازی که نهاد اصلی سیاست‌گذاری‌ها در امور فضای مجازی است به موقع تشکیل جلسه بدهد و سیاست‌گذاری‌ها را تعیین کند تا دستگاه های مربوطه هم به وظایفشان درست عمل کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح می کند: بنابراین انتظار این است که آنچه که در شبکه های اجتماعی ارائه می‌شود پالایش شود. آن مقداری که قابل استفاده است در اختیار عموم قرار بگیرد و آن مقداری که با قوانین و ارزش‌های کشور هم‌خوانی ندارد جلویش گرفته شود. این هم یک امر عجیبی در دنیای امروز نیست. همه کشورها بر اساس قوانین و اعتقادات خود ضوابطی برای استفاده از شبکه های اجتماعی می‌گذارند این ضوابط همه جای دنیا هست ما هم بر اساس ضوابط و ارزش‌های قانونی که به آن‌ها پایبند باشیم می‌بایست پیام‌های مجرمانه ای که در این شبکه‌ها رد و بدل می‌شود را پیگیری کنیم اما متأسفانه در کشور ما مسئولان مربوطه از آن غافل اند و توجه نمی‌کنند.

حجت الاسلام طاهری البته کار فرهنگی را به تنهایی کافی نمی داند. 

به گفته او: نباید به امید کار فرهنگی که ممکن است بیست سال دیگر نتیجه بدهد ما از خطراتی که امروز دارد جامعه ما را تهدید می‌کند چشم پوشی کنیم نمی‌گویم. دید حذفی راه حل نهایی است. اما تا زمانی که فرهنگ سازی نشده باید تا جایی که می‌توانیم جلوی آموزه های منفی آن را بگیریم در کنار آن فرهنگ سازی هم شود اگر کاری که در دستور کار وزارت ارتباطات بود و جز وظایف مسئولین وزارت ارتباطات بودند انجام می‌شد بخش مهمی از نیازهای مردم به این شبکه های اجتماعی برطرف می‌شد و یک شبکه اجتماعی سالم در اختیار عموم بود می‌توانستند از آن استفاده کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها