کد خبر: ۲۵۵۲۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۵۶     ۰۶ مهر ۱۳۹۳
دوستداران ملکه انگلیس در ایران، پس از بی‌اعتنایی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس به آنها و اهانت‌هایش به مردم ایران، حالا به جای واکنش نسبت به این اهانت‌ها، زبان به توجیه این اهانت‌ها باز کرده‌اند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، اظهارات توهین‌آمیز کامرون در نطق سالانه خود در سازمان ملل که تنها چند ساعت بعد از دیدار بی‌سابقه او با رئیس‌جمهور ایران صورت گرفت؛ یک رفتار زشت و بی‌اعتنایی به تیم ایرانی بود به‌گونه‌ای که با واکنش وزارت امور خارجه و عباس عراقچی هم مواجه شد؛ با این حال اما حامیان دولت نه تنها به این موضوع اشاره نمی‌کنند بلکه به دنبال توجیه اقدام کامرون نیز هستند.

 به گزارش «وطن امروز»، در این میان اگرچه حسن روحانی خود تاکنون نسبت به این توهین کامرون واکنش نشان نداده اما دیگر کنشگران سیاسی در ایران بشدت نسبت به اظهارات توهین‌آمیز کامرون معترض هستند.

در این میان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز خود را ملزم دانست نسبت به توهین‌های کامرون واکنش نشان دهد. علی لاریجانی دیروز در نخستین جشنواره مشارکت ملی گردشگری در سالن اجلاس سران با اشاره به سخنان اخیر کامرون در نشست عمومی سازمان ملل گفت: همین چند روز پیش نخست‌وزیر انگلیس با حرف‌های عجیب و غریبی کلام خود را در سازمان ملل مطرح کرد، بویژه در موضع مربوط به ایران که یک نوع تفرعن در آن دیده می‌شد و دستور می‌داد که ایران باید این کار یا آن کار را بکند در حالی که باید به وی گفت: شما چکاره هستید که اینگونه صحبت می‌کنید؟ این بایدها را از کجا آورده‌اید؟ آیا قدرت‌تان بیشتر شده که احساس می‌کنید به‌پشتوانه این قدرت بایدهایی را برای ما تعیین می‌کنید؟ در حالی که اینگونه نیست. وی خطاب به نخست‌وزیر انگلیس گفت: چند روز پیش نزدیک بود قسمتی از کشور شما جدا شود، بنابراین شما امپراتوری ندارید که بخواهید برای ما بایدی تعریف کنید، پس چرا با این زبان صحبت می‌کنید؟ همچنین اینکه شما از جریان داعش و تروریست‌ها در منطقه اضطراب دارید که البته اضطراب درستی است، خودتان به اینها کمک کردید و حالا برای خودتان مشکل‌ساز شده‌اند، پس شما نیازمند هستید و برای اینکه نیاز خود را رفع کنید باید در یک بستر عقلانی حرف بزنید، نه اینکه از باید استفاده کنید.

به گزارش تسنیم، رئیس مجلس اضافه کرد: رفتار شما مثل رفتار کودکی می‌ماند که از روی ترس فریاد می‌زند و گاهی هم فحاشی می‌کند. شما از جریان تروریستی ترسیده‌اید و فریاد می‌زنید اما این فریادتان، فریادی از روی تفرعن نیست، ظاهرش از روی تفرعن است و باطن آن ترس است. بنابراین امروز برای مبارزه با تروریست‌ها نیازمند هستید اما نباید نیازتان را به‌عنوان امتیاز به ما بفروشید. یک مختصر عقلی وجود دارد که اینگونه رفتارها را بشناسد و کالبدشکافی کند. بنابراین شما نیازمند مبارزه با تروریسم هستید و نمی‌توانید زرنگی کنید و نیازتان را به‌عنوان امتیاز به طرف مقابل بفروشید. این موضوع قابل تفکیک و قابل دریافت است. وی با بیان اینکه در فرهنگ آنها چنین ژست‌های تفرعنی وجود دارد، گفت: به‌جای اینکه اشتباهات گذشته خود را بپذیرند که در طول سال‌های گذشته به تروریست‌ها کمک کرده‌اند، حالا می‌خواهند این اشتباه را رفع کنند و برای این کار از زبانی استفاده می‌کنند که منجر به این نتیجه نخواهد شد، لذا باید بپذیرند که در منطقه و سوریه آشفتگی ایجاد کرده‌اند.

درخواست از روحانی
اما سکوت رئیس‌جمهور پس از توهین‌های دیوید کامرون، همچنان به عنوان یکی از محورهای انتقادی از سوی فعالان حوزه سیاسی مطرح می‌شود. دیوید کامرون تنها چند ساعت پس از دیدار حسن روحانی، علیه ایران اتهاماتی را مطرح کرد با این وجود واکنش ایران به این اتهامات و توهین‌ها در سطح سخنگوی وزارت امور خارجه و اعتراض عباس عراقچی بوده است.

در این میان اما نمایندگان مجلس معتقدند حسن روحانی نیز باید به این توهین کامرون پاسخ دهد.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در این باره گفت: سخنرانی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان جزو نقاط تاریک‌ کشور انگلیس نسبت به ایران محسوب می‌شود؛ این کشور نسبت به تاریخ و ملت ایران ظلم‌های زیادی داشته است. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اعلام اینکه «نسبت به صحبت‌های نخست‌وزیر انگلیس ارزشی قائل نیستیم» تأکید کرد: امیدواریم رئیس‌جمهور پاسخ محکم و خوبی به وی بدهد. پورمختار بیان کرد: گرچه سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ نخست‌وزیر انگلستان را داد اما پاسخ رئیس‌جمهور باید کوبنده‌تر و قوی‌تر باشد.

 پرویز سروری، قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معتقد است باید واکنش عملی به این توهین کامرون صورت گیرد. سروری با اشاره به رفتار متناقض انگلیس علیه کشورمان و مواضع مداخله‌جویانه دیوید کامرون در امور ایران، اظهار داشت: بارها دلسوزان نظام تذکر داده بودند که روابط با انگلیس با توجه به رویکرد ریاکارانه و فریبکارانه آنان به نفع ایران نبوده و نیست.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امروز انگلیسی‌ها بیشتر از اینکه از قطع روابط با کشورمان منفعت ببرند، دچار ضرر شده‌اند و با این اقدامات به دنبال فریبکاری جدید هستند. سروری با تاکید بر اینکه فعالیت سفارت انگلیس در تهران و ماهیت آن کاملا روشن و شفاف است، خاطرنشان کرد: پهن کردن فرش قرمز برای انگلیسی‌ها چیزی به جز تحقیر برای ما ندارد.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان  اضافه کرد: سفارت انگلیس همواره نقش هماهنگی میان نیروهای ضدانقلاب، اپوزیسیون و واپس‌گراها را داشته است و آنها امروز می‌بینند که ارتباطات دیروزشان دچار مشکل جدی شده است و حلقه‌های ارتباطی آنان از بین رفته است، به همین دلیل به دنبال بازگشایی و فعالیت کنسولی سفارت خود در تهران هستند.

سروری در ادامه با بیان اینکه اظهارات سخیف نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل تنها ساعاتی پس از دیدار وی با رئیس‌جمهوری کشورمان ماهیت واقعی انگلیسی‌ها را نشان داد، گفت: این رفتار ناشی از رفتار تاریخی و متکبرانه انگلیس در قبال کشورهای اسلامی است و مسؤولان وزارت امور خارجه کشورمان باید این اتفاق را کاملا جدی بگیرند و به درستی آن را تحلیل کنند.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان  با ذکر این نکته که باید جلوی گسترش روابط سیاسی با انگلیس گرفته شود، تصریح کرد: اگر آنها دوباره از موضع قدرت وارد کشور شوند دچار مشکل می‌شویم و فتنه‌های جدیدی در داخل کشور شکل خواهد گرفت؛ مسؤولان باید این رفتار‌های خصومت‌آمیز را به یاد داشته باشند و بدانند اگر کمی در برابر آنها انعطاف غیرضروری از خود نشان دهیم منافع ملی ما تحقیر خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها