کد خبر: ۲۵۵۸۷
زمان انتشار: ۱۷:۵۶     ۱۵ آبان ۱۳۹۰
بولتن نیوز: کرسی های آزاد اندیشی همواره یکی از توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده امّا متاسفانه این امر نه تنها در دانشگاه جدی گرفته نشده بلکه به نظر می آید در حوزه های علمیه نیز که همواره محفل بحث های ناب علمی و اسلامی و طلبگی بوده، این توصیه زیاد جدی گرفته نشده است.

در همین راستا، حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در گفتگو  با خبرنگار سرویس دین و اندیشه بولتن نیوز کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در حوزه را محلی برای بیان نظریات علمی موافقان و مخالفان در عرصه های مختلف علوم اسلامی و حوزوی و در جمع داوران که اساتید و طلبه ها هم می توانند حضور داشته باشند، دانست

وی پیرامون تلاش شخصی شان در تحقق توصیه های مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنده از سال 73 به بعد مرتب در جلسات نقد و مناظره و کرسی های آزاد اندیشی حضور داشتم و با بسیاری از چهره های سیاسی و فرهنگی مناظره نموده ام و حتی در برخی موارد این کرسی های آزاد اندیشی را مدیریت کردم امّا با وجود برگزاری این جلسات، بازتاب کمی در سطح رسانه ها داشته است.

ایشان علت انعکاس کم این جلسات را دو عامل ارزیابی کرده است:

اوّل اینکه یک اراده جمعی در این راه وجود ندارد و کارها صرفا به صورت جزیره ای انجام می شود و علت دیگر اینکه رسانه ها بصورت جمعی این اطلاع رسانی را انجام نمی دهند و به همین خاطر گاهی احساس می شود هیچ اتفاقی نیفتاده و کرسی آزاد اندیشی بازتابی نداشته است

وی همچنین درباره مطلوب بودن این حد از کرسی های آزاد اندیشی اظهار داشت:  قبول دارم که این کارها بسیار کم است و باید گسترده تر صورت گیرد امّا باید اراده جمعی در این راه بوجود آید.

یکی از مسئولین حوزوی نیز چندی پیش مانع اصلی کرسی های آزاد اندیشی در حوزه های علمیه را آستانه تحمل پایین افراد و گروه ها عنوان کرده و اظهار داشت: کرسی آزاد اندیشی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید زمینه‌های عینی و عملی آن در حوزه محقق شود، ظرفیت حوزویان نسبت به تحمل یکدیگر و حرف مخالف و ذائقه علمی‌شان فراهم شود، آنچه که مانع شده تا آزاد اندیشی مطلوب در حوزه علمیه محقق نشود، این است که ما در ابعاد فرهنگی قضیه رشد کافی را پیدا نکرده‌ایم و آستانه تحمل در حوزه علمیه پایین است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر فقیهی فتوای فقهی خلاف مشهور داشته باشد، نفس صدور این فتوا و داشتن این فتوا در حوزه، منکوب می‌شود، اگر کسی در موضوعی تاریخی و علمی نظری خلاف مشهور داشته باشد نیز به عنوان یک گناه نابخشودنی برای او حساب می شود.

وی ادامه داد: اگر کسی در حوزه علمیه نظر مخالفی داشت باید نهادهای علمی آن شخص را دعوت کنند و نظرش را بشنوند و حاصل مذاکرات دو طرف منتشر و در اختیار دیگران قرار گیرد، زیرا از طریق مذاکرات علمی است که فرد به دنبال تحقیق بیشتر می‌رود.

حجت‌الاسلام واعظی اظهار داشت: متاسفانه وقتی به واقعیت حوزه علمیه نگاه می کنیم شنیدن نظر مخالف هنوز فرهنگ سازی نشده است. اگر در یک اجلاس یا مجمع علمی که تحقیقات خوبی صورت گرفته و یا در مجموعه ای که کتاب‌های خوبی در آن مرکز منتشر می شود، دو صفحه از این کتاب مطالبی گفته شود که به مذاق مشهور خوش نیاد همین اسباب منکوب شدن ناشران را فراهم می کند در حالی که ده‌ها کار خوب صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: باید اجازه بدهیم صاحبان اندیشه سخنانشان را در محیطی آرام علمی و توام با تمام معیارها بزنند، در این هنگام ما به کرسی های آزاد اندیشی روی خواهیم آورد.

وی در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دفتر تبلیغات گفت: این مرکز از گذشته تاکنون در این خصوص گام های بسیاری برداشته است و سعی کرده افق‌های جدیدی را در این خصوص بگشاید و به تضارب آرا میدان بیشتری بدهد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر به نشریات پژوهشی دفتر تبلیغات نگاهی شود خواهید دید که این مرکز در برگزاری چنین جلسات و پی‌گیری چنین موضوعاتی در حوزه پیشرو بوده به همین دلیل رهبر معظم انقلاب دفتر تبلیغات را نماد روشنفکری معرفی کرده‌اند.

وی یادآور شد: سعی داریم کرسی‌های آزاد اندیشی را گسترش دهیم، البته باید توجه داشت بین آزاداندیشی و بی بندباری و لودگی فکری تفاوت است، این که انسان از سر تفنن، لودگی و مطرح کردن خویشتن با گفتن برخی ناهنجاری‌ها، فکری را در فضای اندیشه مطرح کند آزاد اندیشی نیست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این که باید به آزاد اندیشی میدان داد به معنای افراط کاری نیست نباید استاندارها و ضوابط معیار سخن گفتن را فراموش کرد؛ این که صرف جدید بودن فکر برای ما لذت‌آور باشد این خطری تهدید کننده است.

وی یادآور شد: نباید شیفته حرف نو باشیم، آزاد اندیشی به معنای شیفتگی نسبت به خلاف مشهور گفتن نیست، آزاد اندیشی یعنی جستجوی دائم حقیقت و مجال دادن به این که افراد بتوانند فارغ از تزریقات کاذب و بی پایه مسیر کشف حقیقت را بپیمایند.

حجت الاسلام واعظی گفت: دفتر تبلیغات بنا دارد نشست های علمی را که از گذشته برگزار می شد با عمق و اتقان بیشتر برگزار کند؛ از این روکرسی های آزاد اندیشی در این مرکز به زودی آغاز می‌شود و ما از پژوهشگران در پژوهشکده های این مرکز علمی خواسته ایم که چند برنامه علمی جدید در این خصوص داشته باشند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها