کد خبر: ۲۶۰۶۵۵
زمان انتشار: ۱۷:۱۳     ۲۲ مهر ۱۳۹۳
معاون سازمان مالیاتی از فراخوان 10 صنف برای نصب صندوق مکانیزه فروش خبر داد و گفت: اصناف مشمولی که برای نصب این صندوق مراجعه نکنند از معافیت 120 میلیون ریالی محروم می شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از فراخوان 10 صنف برای نصب صندوق مکانیزه فروش خبر داد و گفت: اصناف مشمولی که برای نصب این صندوق مراجعه نکنند از معافیت 120 میلیون ریالی محروم می شوند.
علیرضا طاری بخش در پاسخ به این پرسش که آیا مودیان برای نصب و بهره برداری از صندوق مکانیزه فروش در سال 93 فراخوان شده اند، افزود: در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل های مواد 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم و ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین ماده 71 قانون نظام صنفی 10 صنف برای اجرای قانون فراخوان شدند.

وی ادامه داد: اصنافی که فراخوان شده اند مکلف هستند از ابتدای سال 93 نسبت به نصب و بهره برداری سامانه فروش و همچنین اعلام مراتب ظرف مهلت تعیین شده به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند و بدیهی است مودیانی که حکم مذکور را اجرا نکنند از معافیت مالیاتی مقرر در ماده 101 قانون مالیات های مستقیم که در سال 93 بالغ بر 120 میلیون ریال است محروم می شوند.

وی با اشاره به گروه های مشمول نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی، به ایرنا گفت: فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و ساختمانی؛ صاحبان تعمیرگاه های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و ساختمانی؛ فروشندگان تجهیزات و تاسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط مشمول این موضوع هستند؛ فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی و همچنین فروشندگان تزئینات ساختمان (موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزئینی چوبی و فلزی) از جمله صنوف برای نصب صندوق مکانیزه فروش هستند.

وی ادامه داد: فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بی سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن؛ تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیرفلزی اهم از اداری و خانگی؛ فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی؛ فروشندگان لوازم آرایش و بهداشتی و فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی و دندانسازی و انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پنج صنف دیگر هستند که باید نسبت به نصب صندوق مکانیزه فروش اقدام کنند.

وی تاکید کرد: هزینه های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی دستگاه های مربوطه (اعم از سخت افزار و نرم افزار)، از درآمد مشمول مالیات مودیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر است.

430 هزار مودی مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند

وی با بیان اینکه از سال 87 تا 14 تیر ماه سال 93 در 5 مرحله فراخوان حدود 430 هزار مودی مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند، اظهار داشت: از این تعداد 175 هزار مودی اشخاص حقوقی و مابقی اشخاص حقیقی هستند.

وی تصریح کرد: هرچند از سال 91 تاکنون حدود 200 هزار مودی مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام شده اند اما هنوز برخی از مودیان مشمول ثبت نام خود را انجام نداده اند که البته سازمان امور مالیاتی به مرور در حال پیگیری وضعیت ثبت نام آنها است.

رشد 101 درصدی درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سه ماهه ابتدای سال

معاون سازمان امور مالیاتی درباره درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار داشت: بیش از صد درصد درآمدهای مربوط به این بخش در سال گذشته محقق شد که 75 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

وی گفت: در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز حدود 101 درصد پیش بینی بودجه در این بخش محقق شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده 77 درصد رشد داشته است.

طاری بخش اظهار داشت: براساس پیش بینی قانون بودجه سال 93 رشد درآمدهای مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 بیش از 86 درصد در مقایسه با سال 92 خواهد بود.

وی درباره دلایل رشد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده گفت: بخشی از این افزایش ناشی از افزایش دو درصدی نرخ مالیات است که یک درصد آن مربوط به افزایش معمولی سالیانه براساس قانون برنامه پنجم توسعه است و یک درصد دیگر نیز مربوط به مالیات سلامت است ضمن آنکه مابقی نیز ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات می باشد.

وی درباره ترکیب وصولی مالیات و عوارض در سال 93 در مقایسه با مالیات های مستقیم ، اظهار داشت: با توجه به پیش بینی ها سهم مالیات بر ارزش افزوده در قانون بودجه سال جاری و وصول مالیات و عوارض برای شهرداری ها و دهیاری ها، مجموع وصولی مالیات و عوارض در سال 93 برابر با جمع مالیات های مستقیم خواهد بود.

طاری بخش در خصوص تکالیف مودیان حقیقی و حقوقی در قبال مالیات بر ارزش افزوده، گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مکلف هستند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می کند، ثبت نام کرده و بعد از این مرحله نیز برای مودیان در قانون مالیات بر ارزش افزوده تکالیفی از جمله صدور صورتحساب و ارایه آن به خریداران کالاها و خدمات و درج اقلام اطلاعات مورد نیاز همانند مشخصات قیمت وکالا و همچنین مالیات و عوارض ارزش افزوده و تسلیم آن به خریداران مقرر شده است.

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی ادامه داد: مودیان همچنین مکلفند در انقضای دوره مالیاتی اظهارنامه را تکمیل و در چارچوب مقررات به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که سامانه مالیات بر ارزش افزوده چه خدمات الکترونیکی به مودیان ارایه می کند، اظهارداشت: سامانه از ابتدا و همزمان با اجرای قانون راه اندازی و به مرور تکمیل شد و در حال حاضر مودیان می توانند از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده نسبت به ثبت نام الکترونیکی؛ تسلیم اظهارنامه، پرداخت مالیات از طریق دستگاه های خودپرداز، تلفن بانک، پایانه های فروش و همچنین اینترنت اقدام کنند.

وی ادامه داد: دستورالعمل ها و بخشنامه های سازمان از طریق این سامانه به مودیان اطلاع رسانی می شود ضمن آنکه بخشی از اطلاعات ضروری مودیان شامل قانون و مقررات هم از طریق سامانه مذکور به آنها آموزش داده می شود.

معاملات بورس کالا مشمول مالیات بر ارزش افزوده است

طاری بخش در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی دریافت مالیات بر ارزش افزوده از معاملات بورسی همانند معاملا سلف و غیره گفت: براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالا و ارایه خدمات در هر مقطع اعم از واردات، تولید و توزیع مشمول مالیات است.

وی با بیان اینکه بورس کالا هم از نظر سازمان امور مالیاتی محل توزیع کالا است، خاطرنشان کرد: کالاهایی که در بورس معامله می شوند با توجه به نرخ مقرر مشمول مالیات و عوارض می شوند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده مصرف کننده نهایی است ولی عوامل وصول آن درمقاطع فعالیت شامل فعالان واردات، تولید، توزیع و فروشندگان هستند.

فراخوان مشمولان مرحله ششم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده در اواخر تیر و یا اوایل مرداد

طاری بخش از اعلام فراخوان مشمولان مرحله ششم مالیات بر ارزش افزوده در اواخر تیر و یا اوایل مرداد، خبر داد و گفت: در این مرحله علاوه بر بخشی از مشاغل همگن و مشابه و همچنین صنوف با اهمیت بندهای الف، ب و ج قانون مالیات های مستقیم نیز فراخوان خواهند شد.

تمام رستوران ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی درباره چرایی مشمول بودن برخی از رستوران ها در نظام مالیات بر ارزش افزوده و قرار نداشتن مابقی رستوران ها در این نظام، اظهار داشت: رستوران ها در زمان فراخوان براساس پروانه شغلی مشمول قانون شدند و به همین دلیل بخشی از مودیان مشمول با وجود فعالیت های مشابه فراخوان نشدند در حالی که فعالیت کاملا مشابه دارند.

وی افزود: در اصلاحیه جدید به نوعی فراخوان کردیم که مراجع صدور پروانه شغلی مبنا قرار نگرفته و صنف فراخوان خواهد شد و برهمین اساس تمام رستوران داران و چلوکبابی ها مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده در مرحله ششم خواهند شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها