کد خبر: ۲۶۱۵۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۶ مهر ۱۳۹۳
آصفري گفت: اميدواريم تيم مذاكره كننده ما به گونه‌اي مذاكره كند كه ملت ايران شاهد مذاكراتي عزت‌مندانه باشند. ما مي‌دانيم چگونه بايد تحريم‌ها را دور بزنيم، نبايد اينگونه باشد كه خداي ناكرده امتيازاتي به طرف مقابل دهيم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان‌آنلاين: محمد حسن آصفري، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به پايان يافتن دور اخير مذاكرات هسته‌اي بين ايران با مقامات اروپايي و امريكايي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران تا به حال در روند مذاكرات سعي كرده است براي طرف مقابل اعتماد سازي ايجاد كند و در گام‌هاي مثبتي كه برداشتيم طرف مقابل را متوجه اين مسئله كرديم كه جمهوري اسلامي ايران اهل گفت‌و‌گو و مذاكرات است. در گفت‌و‌گو دو طرف بايد امتيازاتي را دهند تا به يك نتيجه نهايي برسيم، لذا ما سعي كرده‌ايم كه نقطه‌نظرات آنها را اعمال كنيم و به گونه‌اي عمل كنيم كه به طرف مقابل نشان دهيم جمهوري اسلامي ايران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست و خلاف معاهدات ان‌پي‌تي عمل نمي‌كند.
 
آصفري ادامه داد: امروز توپ در زمين گروه 1+5 است و نوبت آنهاست تا گام‌هاي مثبتي را جهت اعتمادسازي بردارند. اگر در مذاكرات آتي طرف مقابل گام‌هاي مثبتي را برندارد مطمئنا نمي‌توان پيش‌بيني روشني از آينده روند مذاكرات داشت. در تمام اين مدت جمهوري اسلامي ايران سعي كرد تا اعتماد طرف مقابل را جلب كند و آنها را متوجه كنيم كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌اي نيست، بنابراين امروز نوبت طرف مقابل است كه با برداشتن تحريم‌هاي خود و با به رسميت شناختن حقوق هسته‌اي ايران يك ريل درست را براي ادامه مسير مذاكرات ترسيم كند.
 
 
وي افزود: اگر طرف مقابل به در پي وقت تلف كردن باشد و بخواهد كه ما هم مذاكرات را ادامه دهيم و هم موضوع هسته‌اي را دنبال نكنيم و در واقع توسعه و پيشرفت خود را كنار بگذاريم و تحريم‌ها هم در جريان باشد، مطمئنا جمهوري اسلامي ايران لزومي براي ادامه روند مذاكرات نخواهد داشت.


اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: ما اكنون اگر مذاكرات را ادامه مي‌دهيم به اميد اين هستيم كه طرف مقابل عاقلانه با روند مذاكرات برخورد كند و حواشي را كنار بگذارد و اصل مذاكره را دنبال كند. اميدواريم در اين روند چنين مسئله‌اي را از سوي طرف مقابل شاهد باشيم در غير اين صورت قرار نيست جمهوري اسلامي ايران براي هميشه به اين مذاكرات اميد داشته باشد و اين روند ادامه پيدا كند. اگر طرف مقابل به دنبال سواستفاده كردن و وقت‌ تلف كردن براي ادامه مذاكرات است مطمئنا ايران تصميم ديگري خواهد گرفت و همانند گذشته توسعه و پيشرفت خود را در مذاكرات هسته‌اي دنبال خواهد كرد و مطمئنا بازنده طرف مقابل خواهد بود؛ چرا كه بازگشت به عقب براي طرف مقابل به سادگي امكان‌پذير نخواهد بود.
 
 
وي با تاكيد بر اينكه  در روند مذاكرات به جاي دنبال كردن حواشي بايد اصل مذاكرات پيگيري شود، گفت: دو هدفي كه جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌كند ابتدا رسيدن به حقوق هسته‌اي و به رسميت شناختن اين حقوق است و دوم كنار گذاشتن تحريم‌ها از سوي طرف مقابل است و بايد آن ديوار بي‌اعتمادي را كه ايجاد كرده‌اند، كنار بگذارند.
 
 
آصفري معتقد است، زماني كه اولا گروه‌ 1+5 حقوق هسته‌اي ما را به رسميت بشناسند و تحريم‌هاي خودشان را بدون هيچ‌گونه توطئه‌اي كنار بگذارند و دوم اينكه در بحث هسته‌‌اي ما مانع‌تراشي نكنند، مطمئنا مذاكرات برد_بردي خواهيم داشت. طرف مقابل بايد براي شفاف‌سازي همكاري كند و اعتمادسازي به وجود آورد.
 
 
وي در پايان يادآور شد: اميدواريم تيم مذاكره كننده ما به گونه‌اي مذاكره كند كه ملت ايران شاهد مذاكراتي عزت‌مندانه باشند. ما مي‌دانيم چگونه بايد تحريم‌ها را دور بزنيم، نبايد اينگونه باشد كه خداي ناكرده امتيازاتي به طرف مقابل دهيم. بدون ترديد مجلس شوراي اسلامي به گروه 1+5 اجازه زياده‌خواهي نخواهد داد.     

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها