کد خبر: ۲۶۴۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۲۲ آبان ۱۳۹۰
همایش ملی بزرگداشت علامه طباطبایی همزمان با روز جهانی فلسفه در پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش سرويس حوزه و مراجع 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران در نشست خبری همایش علامه طباطبایی با اشاره به شخصیت والای علمی و فلسفی علامه طباطبایی در بیان دیدگاه‌ها و آرای اسلامی ایشان در امور انسانی گفت: علامه طباطبایی میراث گذشته حکمی اسلامی را بر آثار فکری فلسفی خود گردآوری کرده و با مطالعه، تحقیق و پژوهش و آشنایی با نیازها، پرسش‌ها  وچالش‌های معاصر این میراث کهن و ارزشمند را با نیازهای روز ما تطبیق نمود.

وی افزود: این عالم ربانی با مطالعه مارکسیسم و فلسفه غرب و بهره‌گیری از آرا و نظرات فیلسوفان آن دیار و تطابق آن با نیازها ،‌به پرسش‌های روز پاسخ داد.

دکتر خسروپناه کتاب اصول فلسفه و رئالیسم علامه طباطبایی را تدوین اولین نظام معرفت‌شناسی توصیف کرد و یادآور شد: این فیلسوف برجسته دنیای اسلام برای اولین بار نظام معرفت‌شناسی را تدوین کرده و با طرح نظریه اعتباریات با نگاه معرفت‌شناسانه به این مقوله می‌پردازد.

وی وجود حکمت و فلسفه اسلامی در آثار علامه طباطبایی را امری بدیهی عنوان کرد و تصریح نمود: مباحث مربوط به انسان و جامعه در مباحث این عالم بزرگوار مطرح شده است.

ایشان در ذیل آیه 200 سوره آل عمران و آیه 213 سوره بقره بحث مفصل و زیبایی پیرامون فلسفه اجتماع مطرح می‌نماید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کاربردی کردن فلسفه کهن اسلامی را ویژگی‌ منحصر بفرد علامه طباطبایی خواند و افزود: این عالم برجسته فلسفه کهن و میراث گذشته حکما را کاربردی کرده و آن را با دنیای مدرنیته ما تطبیق داد، به گونه‌ای که با تدوین نظام فلسفی خود و با بهره گیری از فلسفه متافیزیک، به فلسفه، امتداد سیاسی و اجتماعی داد و شاگردان ایشان نیز در آثار خود استمرار این مکتب را دنبال کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در ادامه با گرامیداشت روز جهانی فلسفه گفت: سازمان بین‌المللی یونسکو 19 نوامبر را روز جهانی فلسفه نام گذاری کرده و به همین مناسبت نیز هر سال در یک کشور مراسم این روز با حضور فلاسفه بزرگ دنیا برگزار می‌شود، جمهوری اسلامی ایران نیز حضوری فعال و جدی در این مراسم داشته است.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در پایان با بیان اینکه همایش ملی روز جهانی فلسفه با حضور علما، اساتید و صاحب‌نظران و محققان در کشورها برگزار می‌شود، گفت:‌ این همایش ملی امسال با حضور بیش از 250 استاد فرهیخته علوم انسانی و صاحب‌نظران فلسفی از حوزه و دانشگاه‌های کشور در روزهای چهار شنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود و طی آن اساتید و محققین پس از ارائه مقالات تخصصی خود در حوزه علوم انسانی و مبانی فلسفی بر کرسی آزاداندیشی که در حاشیه این همایش برگزار می‌شود به بحث و گفتگو و بحث فلسفه غرب خواهند پرداخت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها